T: Fräsning detaljer i 0.5 mm mässingsplåt

ABC123
Kontakt:

T: Fräsning detaljer i 0.5 mm mässingsplåt

Inlägg av ABC123 »

För ett robotbygge behöver jag någon som kan fräsa ut lite detaljer i en mässingsplåt 0.5 mm alternativt aluminium 1 mm. Det som blir bäst.

Jag behöver mycket mer gjort fram i höst så helst skulle jag vilja få kontakt med någon jag kan känna mig fri att hysta fräsjobb på som kan göra detta för en rimlig peng.

Jag antar att arbetet är möjligt att göra även på en mindre fräs.

Nedan en preliminär skiss på detaljer i första jobb.

Bild
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Kan vara intresserad men den där ritningen är väldigt otydlig för mig i alla fall.
Om det bara är enkel 2D/2.5D-fräsning så är det nog enklast om du gör antingen en bättre ritning i CAD, alternativt ritar för hand på papper då det är lätt att föra över rektanglar och hål direkt i CAM-programmet.
ABC123
Kontakt:

Inlägg av ABC123 »

Mina kunskaper i CAD är väldigt begränsade.

Skulle det fungera/hjälpa om jag lägger in dessa ritningar i illustrator?
Ritningar på papper kan jag naturligtvis fixa fram eller båda.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Behövs väl inget annat. Spruft, vad är det för "fel" på den ritningen?
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Fattas:

Hålplacering
- Sitter det 5:e hålet på första biten i mitten av biten, eller nån mm därifrån?
- Hur långt är det mellan hålen på 25- och 15-mm bitarna?
- Är hålen concentriska med ytterkonturens radier eller inte?
- Ska hålen sitta i mitten av alla bitarna, eller t.ex. 3 mm från ena kanten och 4 mm från den andra?

Hålstorlek
"... kan nog borras med fräsen om den är runt 1-2 mm"
Okej, men hur stora hål VILL man ha? Det är ju bara att be om rätt storlek från början... :)

Radierna ser ut att vara tangentiella med långsidorna, men det är alltid trevligt med mått som bekräftar det.

Det är ofta ganska lätt att kolla på en ofullständigt måttsatt ritning och tänka sig hur biten ska se ut. Men ska man köra ett jobb till nån annan än sig själv så är det viktigt att man inte tänker "Jomen det ses ju på ritningen hur det ska vara", det leder bara till att man får göra om och göra rätt :)

En ordentligt gjord ritning ska inte kunna tolkas på mer än ett sätt, så jag håller med spruft om att det behöver fyllas på mått för att alla ska bli nöjda och man slipper massa strul :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag tolkar det som att: Där inga mått finns, där tar logiken hand om måttsättningen. :D

Det är bara en robot han ska göra, ingen ny Space Shuttle som ska docka med en rysk Sputnick MXII.
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Haha jag tolkade det som en typ av frontpanel men olika hål för panelintrumet.. missade "skiss på detaljer". ;)
Man får väl antaga att hålen är concentriska med ytterkonturens radier.

Varför är du inte bestämd med diamtern på hålen?
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Ja ni ser hur lätt det är att feltolka ;)

Klart jag är överpetig nu, men det är alltid bra att lära sig göra ordentliga ritningar från början så slipper man göra dyra misstag längre fram :)
ABC123
Kontakt:

Inlägg av ABC123 »

Borrhålen ...
M2 -skruvar ska sitta i den fyrkantiga plåten 3x3 cm. Resten M1 -hål.

Jag är lite osäker på denna detalj just nu. Därför var jag mest var ute efter att fräsen "markerade" hålet. Om det t.ex. behövs bytas borr i fräsen baraför att fixa hålen så menar jag att det är onödigt. Jag kan ju borra upp ett hål själv. Detta är inte den svåra biten.

Nästa version blir mer exakt för då vet jag lite mer.

Eftersom det är hyffsat enkla geometriska figurer föreställer jag mig att det inte är så svårt att lägga in i ett CAD för någon som har koll. Antagligen går det lättare och snabbare om någon som kan detta lägger in det i CAD själv än att jag gör hälften :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ett förslag är att göra prototypen i tunn plywood eller plast. Då är det många som kan hjälpa dig, och det blir mycket billigare.
Sen, när du vet att allt funkar, då gör du bitarna i alu eller mässing.
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

ABC123: Du har PM sedan ett par timmar tillbaka ;-)
Per
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Du behöver inte, om du inte nu känner att du måste berätta till oss också, skriva här att han har fått PM. Det kommer upp ett fönster hos honom, och det skickas mail. Så jag tvivlar starkt på att han missar ditt PM.

Om du vill kan du gå in å se om han läst ditt PM. Då slipper du sitta som på nålar i flera timmar/dagar. :D
Användarvisningsbild
PerE
Kontakt:

Inlägg av PerE »

Tur att jag har dig Jojje så att man lär sig saker.
Har BARA hållit på med datorer i 28 år.
Per
Ps. Det kan finnas olika anledningar till att folk missar meddelande, jag fick ringa min svåger idag och säga att han fick mail från mig för 3 veckor sedan :shock: Ds.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Tackar. Alltid kul att hjälpa till med att visa nåt nytt. :D
ABC123
Kontakt:

Inlägg av ABC123 »

Jag har nu kommit i kontakt med någon som kan hjälpa mig så ni kan lösa/låsa tråden. Tack för all hjälp!
Skriv svar