Bygga "Kabelsökare"
Bygga "Kabelsökare"
Tjena!
Jag har en starkströmskabel som jag behöver leta upp. Den är nedgrävd ca 1-2 meter och jag har en ände som sticker upp. Har länge funderat på hur jag ska bära mig åt för att hitta den andra änden och så hörde jag talas om någon typ av kabelsökare som fungerade genom att man kopplade in sig i änden på kabeln med en sändare och sen så går man med en mottagare och söker efter signalen över kabeln.
Jag undrar hur svårt/dyrt det skulle vara att bygga en sån här kabelsökare själv. Går det ens? Är själv ingen höjdare på elektronik men jag känner till de vanligaste komponenterna och är ganska erfaren när det gäller att löda.
Tack på förhand!
Jag har en starkströmskabel som jag behöver leta upp. Den är nedgrävd ca 1-2 meter och jag har en ände som sticker upp. Har länge funderat på hur jag ska bära mig åt för att hitta den andra änden och så hörde jag talas om någon typ av kabelsökare som fungerade genom att man kopplade in sig i änden på kabeln med en sändare och sen så går man med en mottagare och söker efter signalen över kabeln.
Jag undrar hur svårt/dyrt det skulle vara att bygga en sån här kabelsökare själv. Går det ens? Är själv ingen höjdare på elektronik men jag känner till de vanligaste komponenterna och är ganska erfaren när det gäller att löda.
Tack på förhand!
-
-=Fullmoon=-
Den kabelsökare som jag tror du syftar på används främst till att lokalisera telefonledningar inne i hus osv. man sätter den på kablens två par och sedan går man genom varje knutpunkt för knutpunkt aför at sedan komma fram där man ska koppla om. kan vara ett helvete och en dag kan gå bort lätt med ett jobb som normalt bara tar 20min att göra.
Det finns väl stötgenerator som man kan koppla in och sedan avläsa om man har mätinstrument så kan man se både var kablen går och var evt avbrott finns. Dock så bör elverkar på din ort mm ha grejor för detta.
Man brukar kunna få låna detta över en helg om man känner någon man mutar med kaffebröd.
Det finns väl stötgenerator som man kan koppla in och sedan avläsa om man har mätinstrument så kan man se både var kablen går och var evt avbrott finns. Dock så bör elverkar på din ort mm ha grejor för detta.
Man brukar kunna få låna detta över en helg om man känner någon man mutar med kaffebröd.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Kabeln i fråga är en matarkabel till en (mycket) gammal industrilokal som numera används som förråd av min far. Tanken är att vi ska sätta upp lite belysning i den här lokalen för det finns vaken belysning eller fönster i den nu. Själva kabeln kommer upp ur golvet där det en gång i tiden har suttit en gammal elcentral. Det jag inte vet är vartifrån matningen kommer, och vad som gör saken ytterligare svårare är att det finns 5 potentiella matarställen i helt olika riktningar.
Möjliga alternativ är
1. Ett gammalt kraftverk i vår ägo som ligger ca 100 meter bort
2. En annan lokal ca 15 meter bort (tror dock det är minst sannolikhet att den går hit då den lokalen är byggd senare)
3. En närliggande industri ca 20 meter bort (tror iofs inte kabeln går hit heller eftersom en å och en liten väg skiljer lokalerna åt.
4. Matning från något gammalt servis-skåp vid närmsta väg. Skulle detta vara fallet så är skåpet i så fall borttaget sedan länge och kabels ände nedgrävd.
5. Ytterligare en lokal ca 15 meter från lokal nr. 1.
Jag skulle själv gissa på alternativ nummer ett eller fem men jag har inte en aning. Är inte någon spänning i kabeln i alla fall så den är inte inkopplad.
Salle; vad menar du med att man kan använda koppartrådar?
Möjliga alternativ är
1. Ett gammalt kraftverk i vår ägo som ligger ca 100 meter bort
2. En annan lokal ca 15 meter bort (tror dock det är minst sannolikhet att den går hit då den lokalen är byggd senare)
3. En närliggande industri ca 20 meter bort (tror iofs inte kabeln går hit heller eftersom en å och en liten väg skiljer lokalerna åt.
4. Matning från något gammalt servis-skåp vid närmsta väg. Skulle detta vara fallet så är skåpet i så fall borttaget sedan länge och kabels ände nedgrävd.
5. Ytterligare en lokal ca 15 meter från lokal nr. 1.
Jag skulle själv gissa på alternativ nummer ett eller fem men jag har inte en aning. Är inte någon spänning i kabeln i alla fall så den är inte inkopplad.
Salle; vad menar du med att man kan använda koppartrådar?
-
-=Fullmoon=-
Funkar ungefär som en slagruta, men man använder 2 st koppartrådar, som man har vikit i 90 grader, sen håller man dom i sina löst knutna händer, trådarna ska peka rakt fram från dig och när du är över kabeln så ska trådarna gå ihop mot varandra.
Hade en jobbarkompis som tog ut kablar på det viset.
Salle
Hade en jobbarkompis som tog ut kablar på det viset.
Salle
-
-=Fullmoon=-
Låter riktigt intressant det här med koppartrådarna. Man kanske skulle göra ett försök..
Jag vågar nog inte koppla in någon hög spänning i kabeln eftersom jag inte har en aning om vart den tar vägen. Dessutom har jag inte någonstans att få elektriciteten från ändå. Är ju därför jag vill hitta kabelns andra ände
. Vad jag däremot funderar på är om man kan vara hjälpt av 12 eller 24 volt i kabeln? Lågspänning är ju inte riktigt lika lömskt som högspänning om man bara ohm-mäter kabelns ledare först så att de inte bildar kortis i andra änden. Ett bilbatteri eller två är ju liksom inte någon större suck att fixa om det underlättar letandet..
Jag vågar nog inte koppla in någon hög spänning i kabeln eftersom jag inte har en aning om vart den tar vägen. Dessutom har jag inte någonstans att få elektriciteten från ändå. Är ju därför jag vill hitta kabelns andra ände