Trasig CD till navi BMW M5

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Anders_Peter
Inlägg: 66
Blev medlem: 24 juli 2008, 00:40:30
Ort: Skövde

Trasig CD till navi BMW M5

Inlägg av Anders_Peter »

Har en BMW M5 med navigator, senaste tiden har batteriet varit urladdat ibland trots att jag kört en hel del varje dag, med urladdat menar jag att det är ca 5 volt kvar. Laddningen fungerar som den ska och batteriet är nytt.

När bilen är låst så tar det 16 minuter innan bilen går ner i sovläge och ska då dra 30mA, men min drar ca 5A, tog ur säkringen till CD-spelaren för navigatorn och då drar bilen 30mA alltså helt ok.

Monterade bort CD-spelaren och satte tillbaka säkringen(säkringen matar även radio, cd-växlare, slutsteg, bildskärm) och då drar bilen 30mA

Felet borde alltså ligga i CD-spelaren, har öppnat den och det finns mycket smått och gott.

CD-spelaren heter: Philips SA609

Det är ganska mycket ström 5A för en CD, ska väl också nämna att CD:n fungerar som den ska förutom att den är hungrig på ström.

Någon som känner igen detta problem, eller har ideer om vad som skulle kunna var fel inuti CD:n, vilken typ av komponenter skulle kunna överleva denna ström(5A) och ändå fungera, dioder, kondingar, motstånd, finns inga effektmotstånd

Tacksam för ideer!
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

5A är väldigt mycket för en CD. Det låter faktiskt lite skumt. Jag tror inte ens det sitter några grejor i den som kan dra så mycket som 5A.
Anders_Peter
Inlägg: 66
Blev medlem: 24 juli 2008, 00:40:30
Ort: Skövde

Inlägg av Anders_Peter »

Ja det är helt klart väldigt mycket ström, jag kan ju inte vara helt säker på att problemet är CD:n men allt utom den och slutsteget för stereon samt displayen är bytta så det finns inte så mycket att välja på, borde inte finnas någon koppling mellan CD och slutsteg eftersom det är CD för navigator och inte för ljud

Såg att det fanns ett relä i CD:n undra om det kan ha med sovläge att göra?, ett försök kan ju vara att byta detta relä, annars sitter det några kondingar en liten "trafo" och några dioder och en liten fläkt, och så förstås själva CD-enheten.

Man tycker ju att om något drog 5A så borde det brinna upp, tyvärr går det inte att ha CD:n isärplockad och koppla in den i bilen och känna på komponenterna om någon är varm
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

drar den 5 ampere 12 Volt så motsvarar det 60 Watt - alltså borde någonting bli väldigt varmt, så varmt att det flesta med svartplast och många pinnar ut från plasten vid det här laget borde skicka SOS medlest röksignaler...

om CD-spelaren drar 60 watt så borde hela konsollen/panelen snart bli ganska varm

är du säker på att det inte är någon sätesvärmare eller liknande som är igång och kanske styrs via panelen ??

förtärkaren är också misstänkt - är den jumme/varm och inte vill svalna även avstängd så har du i allafall hittat en strömtjuv - kort sagt du får jaga grejor som är varmare än vad de borde vara när dom förväntas vara avstängda
Senast redigerad av xxargs 12 oktober 2008, 17:01:11, redigerad totalt 1 gång.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Inlägg av Norpan »

Det är inte nån remotesignal från CDspelaren som håller nåt annat igång?
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

gått med strömtång (som kan mäta DC) och kollat var strömmet tar vägen ?
Khaki
Inlägg: 268
Blev medlem: 12 januari 2007, 01:04:13
Ort: Mölndal

Inlägg av Khaki »

Förstärkaren t.ex.
Anders_Peter
Inlägg: 66
Blev medlem: 24 juli 2008, 00:40:30
Ort: Skövde

Inlägg av Anders_Peter »

Sätena är kalla, och vad jag förstår så går denna säkring(30A) enbart till stereo/navi

Det borde bli varmt även utanpå höljet, har kännt på alla delar typ slutsteg, CD mm. men alla är kalla, får nog montera in CD:n igen och koppla ur slutsteget istället och mäta strömmen igen.

Var helt inne på CD:n eftersom strömmen sjönk ner till normala nivåer när den plockades bort men det är ju faktiskt så att något borde gått upp i rök
i CD:n med 5A, ibland kör man fast i tankebanor och kan behöva lite tips,
Det kan ju vara så att CD:n ger en remote till slutsteget.

Lite svårt att veta hur allt är ihopkopplat utan ritning och en massa kontakter och kablar som är näst intill omöjliga att kunna följa.

Får testa en annan dag när det inte blåser 10m/S och är iskallt ute...

Tack för tipsen!
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor
Inlägg: 3515
Blev medlem: 31 mars 2005, 17:55:45
Ort: Kungsbacka

Inlägg av vfr »

Mmm. Iom att CD:n inte känns varm så tyder det nästan på att det faktiskt är något annat som drar strömmen iallafall. Ibland kan vissa saker vara svåra att felsöka logiskt. Jag tänker på det du säger att det inte ska vara något annat matat av den säkringen.

Jag vet t.ex. att i min SAAB så slutar en massa tidsberoende saker att fungera om man plockar ut originalstereon (eller rättare sagt det som är manöverpanelen till stereon). Det beror på att det är den som håller rätt på klockan i hela bilen. Det är alltså en original inbyggd stereo. Inget som är eftermonterat eller ens tänkt att kunna bytas ut.
Bad_Mujo
Inlägg: 6
Blev medlem: 14 oktober 2008, 14:00:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Bad_Mujo »

Nu har du ju inte skrivit ut vilken modell av M5 men jag antar att det är en E39.

Det vanligaste felet när dom inte vill gå ner i sleep är att navräknaren (CD-spelaren) är kass.
Felet gör att det är flera moduler i bilen som inte går ner i sleep vilket får till följd att du får en så pass hög strömförbrukning. Det är alltså inte navräknaren som drar all ström.
Felet kan ibland avhjälpas med att uppdatera mjukvaran till navin annars är det byte av navräknaren.

SA609 är en BMW kod för NAVI PROFESSIONAL.
Jag har för mig att det finns mer betäckningar på navräknaren.

Jag har jobbat på BMW verkstad och gjort många viloströmsmätningar.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Har också problemet med urdraget batteri i min E39 (523iM). Har inte bemödat mig med säkringsryckandet, men det verkar även vara vanligt (för oss utan navi) med fläktslutsteget som drar tjyvström. Men varför går inte navin och andra saker på "rätt" sida strömsparfunktionen?

Och om jag kidnappar tråden lite; vad är vanligaste orsaken till att xenonljusen pekar rakt ner i backen? Den lyfter ljusen fram och tillbaka när bilen startar, men efter att ha lyft dom en bit så pekar dom ner i backen igen.

Tips?
jonas2307
Inlägg: 472
Blev medlem: 11 juni 2005, 08:48:33
Ort: Älvsjö

Inlägg av jonas2307 »

Angående xenon ljusen som pekar neråt så låter det, i mina öron i alla fall, som om det är problem med höjdsensorn.
Läget på ljuset styrs av höjden på bakvagnen, det sitter sensorer på hjulupphängningen bak som känner av hur mycket bilen gungar.

Som en brasklapp får jag kanske skriva att det var ett tag sedan jag skruvade med sånt här, men det är minnesbilden jag har i alla fall.
Användarvisningsbild
speakman
Inlägg: 4838
Blev medlem: 18 augusti 2004, 23:03:32
Ort: Ånge

Inlägg av speakman »

Det sitter en både bak och fram (båda på höger sida). Varken Mekonomens eller Boschs diagnostiksystem kan prata med BMWs ljusmodul, annars verkar man kunna få ut vilken av dom som är trasiga (om det är någon). BMW lär väl ta en del för att köra sin diagnostik?
-=Fullmoon=-
Inlägg: 3529
Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
Ort: Jönköping -

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Hade för något år sedan problem med en 940 ltt 97a som drog utbatteriet ständigt. kunde stå 4-5dar och det var dött. Hittade alldrig felet alldrig bytt en enda elektronikkomponenet på den bilen så mer än en lampa elelr två.
Sen dess har det alldrig hänt häller så jag vet de fasen varför den var kinkig. kanske var det batteriet som var kinkigt. hr dock inte för mig att jag bytt det häller.


Alldrig skruvat på den bilen mer än att läga till en databox och knappsats till en farthållare som jag monterade för någon månad sedan.

Tänker man efter så kan man ju unda om man har någon skarvdkabel elelr liknande som läcker ström. men då det inte har hänt på minst 4 år så var den väl bara morgon trött :P
Skriv svar