Trasig CD till navi BMW M5
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 24 juli 2008, 00:40:30
- Ort: Skövde
Trasig CD till navi BMW M5
Har en BMW M5 med navigator, senaste tiden har batteriet varit urladdat ibland trots att jag kört en hel del varje dag, med urladdat menar jag att det är ca 5 volt kvar. Laddningen fungerar som den ska och batteriet är nytt.
När bilen är låst så tar det 16 minuter innan bilen går ner i sovläge och ska då dra 30mA, men min drar ca 5A, tog ur säkringen till CD-spelaren för navigatorn och då drar bilen 30mA alltså helt ok.
Monterade bort CD-spelaren och satte tillbaka säkringen(säkringen matar även radio, cd-växlare, slutsteg, bildskärm) och då drar bilen 30mA
Felet borde alltså ligga i CD-spelaren, har öppnat den och det finns mycket smått och gott.
CD-spelaren heter: Philips SA609
Det är ganska mycket ström 5A för en CD, ska väl också nämna att CD:n fungerar som den ska förutom att den är hungrig på ström.
Någon som känner igen detta problem, eller har ideer om vad som skulle kunna var fel inuti CD:n, vilken typ av komponenter skulle kunna överleva denna ström(5A) och ändå fungera, dioder, kondingar, motstånd, finns inga effektmotstånd
Tacksam för ideer!
När bilen är låst så tar det 16 minuter innan bilen går ner i sovläge och ska då dra 30mA, men min drar ca 5A, tog ur säkringen till CD-spelaren för navigatorn och då drar bilen 30mA alltså helt ok.
Monterade bort CD-spelaren och satte tillbaka säkringen(säkringen matar även radio, cd-växlare, slutsteg, bildskärm) och då drar bilen 30mA
Felet borde alltså ligga i CD-spelaren, har öppnat den och det finns mycket smått och gott.
CD-spelaren heter: Philips SA609
Det är ganska mycket ström 5A för en CD, ska väl också nämna att CD:n fungerar som den ska förutom att den är hungrig på ström.
Någon som känner igen detta problem, eller har ideer om vad som skulle kunna var fel inuti CD:n, vilken typ av komponenter skulle kunna överleva denna ström(5A) och ändå fungera, dioder, kondingar, motstånd, finns inga effektmotstånd
Tacksam för ideer!
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 24 juli 2008, 00:40:30
- Ort: Skövde
Ja det är helt klart väldigt mycket ström, jag kan ju inte vara helt säker på att problemet är CD:n men allt utom den och slutsteget för stereon samt displayen är bytta så det finns inte så mycket att välja på, borde inte finnas någon koppling mellan CD och slutsteg eftersom det är CD för navigator och inte för ljud
Såg att det fanns ett relä i CD:n undra om det kan ha med sovläge att göra?, ett försök kan ju vara att byta detta relä, annars sitter det några kondingar en liten "trafo" och några dioder och en liten fläkt, och så förstås själva CD-enheten.
Man tycker ju att om något drog 5A så borde det brinna upp, tyvärr går det inte att ha CD:n isärplockad och koppla in den i bilen och känna på komponenterna om någon är varm
Såg att det fanns ett relä i CD:n undra om det kan ha med sovläge att göra?, ett försök kan ju vara att byta detta relä, annars sitter det några kondingar en liten "trafo" och några dioder och en liten fläkt, och så förstås själva CD-enheten.
Man tycker ju att om något drog 5A så borde det brinna upp, tyvärr går det inte att ha CD:n isärplockad och koppla in den i bilen och känna på komponenterna om någon är varm
drar den 5 ampere 12 Volt så motsvarar det 60 Watt - alltså borde någonting bli väldigt varmt, så varmt att det flesta med svartplast och många pinnar ut från plasten vid det här laget borde skicka SOS medlest röksignaler...
om CD-spelaren drar 60 watt så borde hela konsollen/panelen snart bli ganska varm
är du säker på att det inte är någon sätesvärmare eller liknande som är igång och kanske styrs via panelen ??
förtärkaren är också misstänkt - är den jumme/varm och inte vill svalna även avstängd så har du i allafall hittat en strömtjuv - kort sagt du får jaga grejor som är varmare än vad de borde vara när dom förväntas vara avstängda
om CD-spelaren drar 60 watt så borde hela konsollen/panelen snart bli ganska varm
är du säker på att det inte är någon sätesvärmare eller liknande som är igång och kanske styrs via panelen ??
förtärkaren är också misstänkt - är den jumme/varm och inte vill svalna även avstängd så har du i allafall hittat en strömtjuv - kort sagt du får jaga grejor som är varmare än vad de borde vara när dom förväntas vara avstängda
Senast redigerad av xxargs 12 oktober 2008, 17:01:11, redigerad totalt 1 gång.
-
- Inlägg: 66
- Blev medlem: 24 juli 2008, 00:40:30
- Ort: Skövde
Sätena är kalla, och vad jag förstår så går denna säkring(30A) enbart till stereo/navi
Det borde bli varmt även utanpå höljet, har kännt på alla delar typ slutsteg, CD mm. men alla är kalla, får nog montera in CD:n igen och koppla ur slutsteget istället och mäta strömmen igen.
Var helt inne på CD:n eftersom strömmen sjönk ner till normala nivåer när den plockades bort men det är ju faktiskt så att något borde gått upp i rök
i CD:n med 5A, ibland kör man fast i tankebanor och kan behöva lite tips,
Det kan ju vara så att CD:n ger en remote till slutsteget.
Lite svårt att veta hur allt är ihopkopplat utan ritning och en massa kontakter och kablar som är näst intill omöjliga att kunna följa.
Får testa en annan dag när det inte blåser 10m/S och är iskallt ute...
Tack för tipsen!
Det borde bli varmt även utanpå höljet, har kännt på alla delar typ slutsteg, CD mm. men alla är kalla, får nog montera in CD:n igen och koppla ur slutsteget istället och mäta strömmen igen.
Var helt inne på CD:n eftersom strömmen sjönk ner till normala nivåer när den plockades bort men det är ju faktiskt så att något borde gått upp i rök
i CD:n med 5A, ibland kör man fast i tankebanor och kan behöva lite tips,
Det kan ju vara så att CD:n ger en remote till slutsteget.
Lite svårt att veta hur allt är ihopkopplat utan ritning och en massa kontakter och kablar som är näst intill omöjliga att kunna följa.
Får testa en annan dag när det inte blåser 10m/S och är iskallt ute...
Tack för tipsen!
Mmm. Iom att CD:n inte känns varm så tyder det nästan på att det faktiskt är något annat som drar strömmen iallafall. Ibland kan vissa saker vara svåra att felsöka logiskt. Jag tänker på det du säger att det inte ska vara något annat matat av den säkringen.
Jag vet t.ex. att i min SAAB så slutar en massa tidsberoende saker att fungera om man plockar ut originalstereon (eller rättare sagt det som är manöverpanelen till stereon). Det beror på att det är den som håller rätt på klockan i hela bilen. Det är alltså en original inbyggd stereo. Inget som är eftermonterat eller ens tänkt att kunna bytas ut.
Jag vet t.ex. att i min SAAB så slutar en massa tidsberoende saker att fungera om man plockar ut originalstereon (eller rättare sagt det som är manöverpanelen till stereon). Det beror på att det är den som håller rätt på klockan i hela bilen. Det är alltså en original inbyggd stereo. Inget som är eftermonterat eller ens tänkt att kunna bytas ut.
Nu har du ju inte skrivit ut vilken modell av M5 men jag antar att det är en E39.
Det vanligaste felet när dom inte vill gå ner i sleep är att navräknaren (CD-spelaren) är kass.
Felet gör att det är flera moduler i bilen som inte går ner i sleep vilket får till följd att du får en så pass hög strömförbrukning. Det är alltså inte navräknaren som drar all ström.
Felet kan ibland avhjälpas med att uppdatera mjukvaran till navin annars är det byte av navräknaren.
SA609 är en BMW kod för NAVI PROFESSIONAL.
Jag har för mig att det finns mer betäckningar på navräknaren.
Jag har jobbat på BMW verkstad och gjort många viloströmsmätningar.
Det vanligaste felet när dom inte vill gå ner i sleep är att navräknaren (CD-spelaren) är kass.
Felet gör att det är flera moduler i bilen som inte går ner i sleep vilket får till följd att du får en så pass hög strömförbrukning. Det är alltså inte navräknaren som drar all ström.
Felet kan ibland avhjälpas med att uppdatera mjukvaran till navin annars är det byte av navräknaren.
SA609 är en BMW kod för NAVI PROFESSIONAL.
Jag har för mig att det finns mer betäckningar på navräknaren.
Jag har jobbat på BMW verkstad och gjort många viloströmsmätningar.
Har också problemet med urdraget batteri i min E39 (523iM). Har inte bemödat mig med säkringsryckandet, men det verkar även vara vanligt (för oss utan navi) med fläktslutsteget som drar tjyvström. Men varför går inte navin och andra saker på "rätt" sida strömsparfunktionen?
Och om jag kidnappar tråden lite; vad är vanligaste orsaken till att xenonljusen pekar rakt ner i backen? Den lyfter ljusen fram och tillbaka när bilen startar, men efter att ha lyft dom en bit så pekar dom ner i backen igen.
Tips?
Och om jag kidnappar tråden lite; vad är vanligaste orsaken till att xenonljusen pekar rakt ner i backen? Den lyfter ljusen fram och tillbaka när bilen startar, men efter att ha lyft dom en bit så pekar dom ner i backen igen.
Tips?
Angående xenon ljusen som pekar neråt så låter det, i mina öron i alla fall, som om det är problem med höjdsensorn.
Läget på ljuset styrs av höjden på bakvagnen, det sitter sensorer på hjulupphängningen bak som känner av hur mycket bilen gungar.
Som en brasklapp får jag kanske skriva att det var ett tag sedan jag skruvade med sånt här, men det är minnesbilden jag har i alla fall.
Läget på ljuset styrs av höjden på bakvagnen, det sitter sensorer på hjulupphängningen bak som känner av hur mycket bilen gungar.
Som en brasklapp får jag kanske skriva att det var ett tag sedan jag skruvade med sånt här, men det är minnesbilden jag har i alla fall.
-
- Inlägg: 3529
- Blev medlem: 4 december 2007, 16:32:13
- Ort: Jönköping -
Hade för något år sedan problem med en 940 ltt 97a som drog utbatteriet ständigt. kunde stå 4-5dar och det var dött. Hittade alldrig felet alldrig bytt en enda elektronikkomponenet på den bilen så mer än en lampa elelr två.
Sen dess har det alldrig hänt häller så jag vet de fasen varför den var kinkig. kanske var det batteriet som var kinkigt. hr dock inte för mig att jag bytt det häller.
Alldrig skruvat på den bilen mer än att läga till en databox och knappsats till en farthållare som jag monterade för någon månad sedan.
Tänker man efter så kan man ju unda om man har någon skarvdkabel elelr liknande som läcker ström. men då det inte har hänt på minst 4 år så var den väl bara morgon trött
Sen dess har det alldrig hänt häller så jag vet de fasen varför den var kinkig. kanske var det batteriet som var kinkigt. hr dock inte för mig att jag bytt det häller.
Alldrig skruvat på den bilen mer än att läga till en databox och knappsats till en farthållare som jag monterade för någon månad sedan.
Tänker man efter så kan man ju unda om man har någon skarvdkabel elelr liknande som läcker ström. men då det inte har hänt på minst 4 år så var den väl bara morgon trött