Hej
Är ny på detta forum och har precis börjat kolla en del på PIC processorer. Tänkte jag skulle köpa ett kit som passar för en nybörjare och upptäkte PICKIT 2 starter kit. Är detta ett bra val?
Jag funderar också på möjligheten att programera andra PIC-processorer. Den som följer med är PIC16F690 ( http://www.microchip.com/wwwproducts/De ... e=en023112 ) som har 20 ben, vilket ju också är begränsningen hos det medföljande labkortet. Men går det att med den medföljande programeraren programmera andra PIC processorer med fler ben, som t.ex. PIC18F4550 genom att koppla upp det hela på en kopplingsplatta/kopplingsdäck?
När jag ändå skriver ett inlägg skulle jag vilja passa på och fråga om det finns någon litteratur (gärna tryckt) som ni kan rekomendera?
//Simon
PICKIT 2 starter kit, bra val?
PICKit2 är ett bra val. Om du vill hålla på med PIC18 (också) kan den även fungera som ICD (In-Circuit Debugger) vilket är GULD när det strular. Med en ICD kan man stoppa programmet, stega ett steg åt gången, se variabler och minne, ändra och "pilla", stega ett steg åt gången MEDAN ALLT ÄR KOPPLAT "LIVE"!!!
PICKit2 stödjer inte ICD på speciellt många PIC16 men enl. vad jag vet på alla PIC18+. Som ren programmeringsenhet fungerar den till "alla" PIC (kan vara undantag för mycket gamla typer)
PICKit2 stödjer inte ICD på speciellt många PIC16 men enl. vad jag vet på alla PIC18+. Som ren programmeringsenhet fungerar den till "alla" PIC (kan vara undantag för mycket gamla typer)
PicKit 2 tycker jag är ett utmärkt val, jag har ett par själv och använder dem uteslutande. Ett alternativ är Wisp som säljs av bl a Sodjan på detta forum.
Kolla runt i denna forumdel. Det finns rätt många tips och rekommendationer till online-dokumentation och tryckta böcker. Jag skrev nyss en minirecension av Mikroelektronikas nyaste bok.
Sen tycker jag även att du ska kolla in tillverkarens sida om PicKit 2 där du kan få en bra uppfattning om vad den klarar.
Microchip:s application notes är också ovärderlig läsning, vilket jag har en ful ovana att inte komma på förrän jag slitit mitt hår alldeles för många nätter över något dumt problem
Men som sagt, kolla igenom detta forum. Mycket har skrivits och frågats tidigare, speciellt av- och för oss nybörjare.
Kolla runt i denna forumdel. Det finns rätt många tips och rekommendationer till online-dokumentation och tryckta böcker. Jag skrev nyss en minirecension av Mikroelektronikas nyaste bok.
Sen tycker jag även att du ska kolla in tillverkarens sida om PicKit 2 där du kan få en bra uppfattning om vad den klarar.
Microchip:s application notes är också ovärderlig läsning, vilket jag har en ful ovana att inte komma på förrän jag slitit mitt hår alldeles för många nätter över något dumt problem

Men som sagt, kolla igenom detta forum. Mycket har skrivits och frågats tidigare, speciellt av- och för oss nybörjare.
Denna är bra:
http://www.covingtoninnovations.com/nop ... em2004.pdf
Notera annars att Acal Technology i Solna säljer en komplett PICKIT2 med labbkort för 300 kronor.
http://www.covingtoninnovations.com/nop ... em2004.pdf
Notera annars att Acal Technology i Solna säljer en komplett PICKIT2 med labbkort för 300 kronor.