En rejäl maskin alltså. Arbetsyta på ca 100cmx70cm Z vet jag inte men 40cm+ i alla fall. Problemet är att varken jag eller polaren har några erfarenheter av sådana här maskiner så jag vet inte riktigt vad man ska leta efter/hur det ska kännas.
Men: Maskinen känns i alla fall mycket stabil och i gott skick. Provade att veva igenom typ hela Y- och X-axeln och det gick med en jämn tröghet genom hela sträckan och kändes kvalitativt. Inga kännbara glapp, hade inget precisions-instrument så vi kunde mäta med oss. Det sitter 32mm trapetz-skruvar på alla axlar med 5mm stigning.
Maskinen har stått i en maskinverkstad för profesionellt bruk och har förmodligen servats i den mån den ska. Den togs ur drift för mindre än ett halvår (tror det rör sig om 1-2månader) sen och fungerade då fullt ut.
Det var väl det allmänna, nu till en mer specifik fråga:
Det sitter redan motorer på X/Y-axlarna (tror det sitter en på Z också) för matning av axlarna. Har inte möjlighet att testa maskinen inkopplad så jag vet inget om vändglapp i dessa eller matningshastigheter.
Så här ser de ut:

10 000-kronorsfrågan är naturligtvis: Skulle man kanske kunna tänka sig att använda befintliga motorer och därmed spara en slant ur CNC-fonden? Nån som har pejl och kanske en gissning på vad dessa motorer duger till?
Förmodar att det kan bli klurigt att få tag i drivare till dessa osv men jag lämnar öppet för spekulation tills vidare...
Vi antar för enkelhetens skull att vi använder befintliga skruvar (om de är i så gott skick som jag tror/uppskattar) i ett första skede.
Vad säger ni? Kan det bli nåt av den här bjässen? Hur göra med motorerna?
Alla kommentarer välkomnas!
MVH
/Tottish