Ringkärnetransformators effektivitet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Borre

Ringkärnetransformators effektivitet?

Inlägg av Borre »

Ungefär hur hög effektivitet har "vanliga" ringkärnetransformatorer?
Det är antagligen lite svårt att säga då det säkerligen skiljer sig en hel del mellan olika typer, men bara på ett ungefär?

Hur bör man belasta en transformator för bästa effektivetet, låg belastning eller nära max?

Vore intressant om någon har testat det och kunde säga vad de kommit fram till.
Behöver nämligen 12VDC +/-1V och 8-10A och funderar på bästa lösning för hög effektivitet, men samtidigt till vettig kostnad. Har troligen en lämplig transformator, vet inte än.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Ringkärnor har låga förluster pga att det inte finns hörn på kärnan som ger oregelbundenheter i magnetflödet och det går att använda magnetisk orienterad plåt då magnetflödet alltid går i samma riktning i plåten. Förlusterna i järnet blir små.

Kopparförlusterna blir små då lindningen är utspridd över hela kärnan och längden på varje varv blir minimalt.

Det är svårt att automatisera lindning av ringkärnetransformatorer och då blir de tyvärr lite dyra.

Stötströmmen vid start blir högre då kärnan går att pressa lite hårdare (har närmare till magnetisk bottning) och att resistansen i primärlindningen (pga kortare tråd) blir lägre.

Jag bygger enbart med ringkärnor i mina apparatskåp då jag inte behöver någon ventilation som släpper in damm.

Protte
Skriv svar