Julas strömadapter för bil - intressanta upptäckter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Julas strömadapter för bil - intressanta upptäckter

Inlägg av PHermansson »

Har ju tänkt att montera en dator i bilen, och mitt moderkort vill ha 12 volt. Vill även ha +5 volt till en usbhubb.
När jag var på Jula nyligen hittade jag en adapter som ger en ställbar utspänning från cigarettändaren, man kan ställa den i steg från 1,5 till 12 volt, utströmmen är 2 ampere. Priset på 99:- kändes billigt så jag köpte en.
Nu började fungera på om jag skulle ha köpt en till att använda till hubben, men såg då att den bara går att ställa på 4,5 och 6 volt, inte fem volt. Dags att ta fram skruvmejseln och se om det går att modifiera alltså.
Det är nu det blir spännande... I den lilla apparaten sitter i huvudsak en LM317 och en TIP41C, en 1N4004, två vridomkopplare och ett gäng motstånd. LM317 används för att reglera spänningen, TIP41'an såvitt jag förstår för att öka maxströmmen.
Så långt är allt väl, men! Det finns inga drosslar, ingen säkring, inga skydd alls!
Tittar man närmare så är ett par lödningar dåligt gjorda, dels en på kortet, dels en kabel till LM317 som sitter externt på en kylare. Här har en av kardelerna inte kommit med i lödningen utan sticker ut åt sidan, och ser ut att ligga mot benet bredvid. Vad jag kan se är alltså Adj och Vout kortslutna...
Man får vanligtvis vad man betalar för, men detta var värre än jag trodde.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Allvarligt!!!

Tur att siggaret uttagen är avsäkrade dock brukar de vara på några A.. om ingen fifflat med elen dvs.
Man brukar få vad man betalar för men jag trodde iaf det skulle sitta en säkring.. ajja.. Bara klaga vet ja :P
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Man får vanligtvis vad man betalar för

Protte
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Det är inte den modell som har säkringen i själva pluggen då?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Jag är mest förvånad över att folk blir förvånade att det är skit man får för de pengarna.

Sladden brukar brinna av långt före säkringarna endå...

Får sånna fina minnen av lågpriscampinglampor för bil, det satt ungefär lika mycket skydd i dem. Där släppte lödningarna också åt höger och vänster. Lite jobbigt när man befann sig ute i västautraliensiska outbacken. Men en gaffel och en gasolspis funkar också som lödkolv :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Lite bilder på måndagsdesignen?

Linjär reg 1.2V .. 37V 1.5A:
http://www.national.com/pf/LM/LM317.html

NPN transistor:
http://www.fairchildsemi.com/pf/TI/TIP41.html
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Då får väl jag gå lite mot strömmen här.....
Har du testat den?Ger den rätt eller fel utspänningar?
Drosslar är dyra och måste de finnas..?
1N4004 är säkert nån form av skydd....
LM317 duger väl...?
Transistorn är ju en NPN,så det är väl kanske nån form av emitterföljare efter LM317,vilket ger något sämre stabilisering,men....?
Däremot är jag överens med att lödningarna ska vara riktigt gjorda.
Ett schema på underverket kanske skulle vara bra så vi vet vad vi pratar om.Det kan bli lite för mycket gissningar annars.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Man får ju minst 2V spänningsfall över en LM317, alltså kan det inte bli mycket till 12V om det dessutom sitter en trissa efter... :P
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Helt rätt!Det var en av orsakerna till att jag efterlyser schema!
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Ska försöka ordna fram lite bilder. Pluggen är inbyggd om man säger, hela kretsen är i samma låda.
Jag hade ju tänkt att testa den, och eftersom det är Adj och Vout som ser kortade ut ska det väl inte vara så farligt. Men det ser lurigt ut.

Drosslar och skydd... Ja el-miljön är väl inte direkt vacker i en bil, så nog borde man ha lite skydd? Säg till exempel att man kopplar in sin iPod och det kommer en spänningsspik...
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Har kollat lite snabbt men inget schema än. Ser jag rätt så är det så att om man ställer den på 12 volt så går strömmen bara genom dioden och inget annat. Och jag som inbillade mig att det skulle vara reglerat med en LDO...
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Skall Du ha en stabil och bra 12V i en bil så räcker ingen LDO, en switchare som klarar inspänning både över och under utspänningen är det enda som fungerar.

Tänk inte ens tanken att koppla in dyra och känsliga saker med sådant här skräp. Det säger tjoff och så har det kostat bra mycket mera än vad en riktig strömförsörjning skulle ha gjort....
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Säger lagen något om man gjort så ändå och tex den nyinköpta bärbara hade havererat för att det inte finns något spikskydd och dylikt i dessa?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nope, om dom inte uttryckligen säger att den skall ge en stabil 12V oavsett inspänning så kommer man inte att få ut något.
Sen så skall väll "alla" bärbara ha betydligt mer än 12V typ 19V verkar vanligt, och då är det ju stepup eller flyback som gäller, av varierande kvalitet.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Man kan säkert ge dom en känga med konsumentverket. Eller SVTs Plus.
Skriv svar