Bygga om (dators) nätaggregat -?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
M

Bygga om (dators) nätaggregat -?

Inlägg av M »

Jag har lite funderingar på att bygga om ett nätaggregat jag sparat från en gammal dator.
Det står 5 Volt 18 Ampere på det.
-Kan man bygga om det så att spänningen blir 6 Volt? ...eller 12 Volt?
-Hur gör man?

Modellen heter API-6056-01, och är från en IBM-dator.

-Hur / var hittar man kopplings-schema för den modellen?

Jag har sökt mycket och bara hittat följande:
http://images.electronicsinfoline.com/V ... ower~0.gif
...men så lika är väl inte sådana saker att jag kan följa det?

Det vore bra om det går för 12-Volten har bara 4 Ampere och 18 Ampere är ju mycket bättre!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

det går, men det är inte lätt
jag hadde inte ens försökt, men det beror på graden av hur många timmar man vill hålla på med det
oftast enklare att börja om från början istället

det kan gå att fuska +- litegranna om man vet hur allt är byggt

google är första allternativet, annars brukar dom inte finnas ute på nätet, man kan gå baklänges och rita från kortet, många timmars arbete
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Effektlagen gäller fortfarande. P=U*I. Ökar du U så minskar alltså I vid oföändrad effekt. Sedan finns en del andra komplikationer, som att linda om transformatorerna t.ex. Som grym sa "det är inte lätt"
M

Inlägg av M »

Hmm...
Kanske inte är något att ge sej på...

Efterlyser fortfarande fler kopplings-scheman, om någon vet något: -länka!

Även funktions-beskrivningar är välkomna!
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Hmmm... en stepup konverter kanske. Frågan är om man får ut så värst många amp efter det. Med 6 volt kanske det kan ge hyfsad "kräm".

Vad ska du ha det till? Vad ska det driva för något?

Har läst en del ombyggnationer på webben av gamla datornätdelar för att köra komradio och amatörradio apparater. Där vill man oftast ha ut 13.8 volt.
Lösningen har väl varit att radion i slutändan fungerat bra trotts 1.8v's förlusten men vissa har gått så långt att de givit sig in i själva regler kretsarna.
Ett projekt för mången sömlös natt om man inte är helt på det säkra med vad man gör. Skulle själv gärna vilja få ut bortåt 13~14 volt ur ett gammalt atx agg., har ett och annat strömtörstande radioprojekt ståendes. :D
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Han kan ju ha massor av 7806 till 12V. Inte snyggt men det funkar.

Jag skulle nog lägga energi på att bygga något mer originellt, något som inte finns att köpa färdigt till en billigt slant.

Både färdig PSU och "moduler till PSU" finns att köpa till lägre pris än vad "vi amatörer" kan köpa komponenter.

Här tex:
http://www.sureelectronics.net/index.php
M

Inlägg av M »

Jag tänkte använda det som batteri-laddare -snabb sådan.

Eventuellt serie-koppla 2 som är omgjorda 5 V -> 6 V.

Än så länge har jag bara ett agg., -men kan skaffa ett till om det går bättre att serie-koppla 2.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

om du ska ladda batterier med det rakt på så kommer du steka dina batterier :shock:
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15225

Smart batteriladdare som laddar ganska exakt alla typer av batterier man kan komma över med valfri hastighet. Klar och färdig i din brevlåda för 300kr.

Bygg nått som inte finns att köpa färdig... som en åsna som skiter cigaretter... ok det finns färdigt, det var vare ett dåligt exempel men i alla fall.
M

Inlägg av M »

-"Steka batterierna" ?

-Vad blir fel?

Glömde nämna att jag kan driva en elmotor också med det.
-t.ex. i en skruvdragare.
Bara koppla kablarna dit där batteriet* ska sitta.

*Batteriet är slut, tar nästan inte alls åt sej ström, det var därför jag fick skruvdragaren gratis.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Du måste styra laddströmmen till batterierna om du ska kunna göra en vettig laddning, annars kan du speciellt när dom är oladdade få en strömrusning som totalt förstör batterierna...

netrunner: du råkar inte äga en av dom och ha provat att koppla in den till datorn, ska tydligen vara en serieport och inte USB, går det koppla in till datorn via serieporten så vore jag ju klart intresserad av den för att få ut laddningsdatat...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Och ska man driva en skruvdragare så har dom lätt en startström på 10-20A, jo jag har testat för jag har en som kör rullgardinen upp och ner.

Det ska vara samma som iMax, i alla fall så ska man kunna trycka några knappar och komma in i service läge och där står det att den heter iMax. En iMax har jag och dom är ju bra även om dom inte har någon data port. Känns som det räcker rätt bra med att veta hur mycket den har laddat med.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Meduza skrev:Du måste styra laddströmmen till batterierna om du ska kunna göra en vettig laddning, annars kan du speciellt när dom är oladdade få en strömrusning som totalt förstör batterierna...

netrunner: du råkar inte äga en av dom och ha provat att koppla in den till datorn, ska tydligen vara en serieport och inte USB, går det koppla in till datorn via serieporten så vore jag ju klart intresserad av den för att få ut laddningsdatat...
Det beror ju lite på vad det är för batterier... Blybatterier drar väl inte mer än de vill ha ens vid 14.4V
M

Inlägg av M »

Skulle mer tro "Kimmen" om att bara batteriet får 12 Volt så klarar det sej.
Det är iaf vad jag hört & läst.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Inte är det någon höjdare att ladda blybatterier med 12V heller!
Men de bränns väl inte. Men de kommer inte att bli välladdade.
Skriv svar