En fråga om kompositsignal
En fråga om kompositsignal
Hej!
Jag håller på och installerar två vanliga backkameror för fordon,för att kunna bevaka två mindre områden utomhus,jag har lagt ihop videosignalen tillsamman som jag skickar till en monitor,och bryter plusspänningen till respetive kamera för att kunna köra en i taget.
Nu problemet,jag får skuggor på bilderna,måste jag ha dela upp signalen med en split,blir det missanpassning till monitoringången mån tro.
vill bygga den själv,finns det nån internetsida med nån schema,har kollat runt hittar inget själv.
Tacksam för svar.
Jag håller på och installerar två vanliga backkameror för fordon,för att kunna bevaka två mindre områden utomhus,jag har lagt ihop videosignalen tillsamman som jag skickar till en monitor,och bryter plusspänningen till respetive kamera för att kunna köra en i taget.
Nu problemet,jag får skuggor på bilderna,måste jag ha dela upp signalen med en split,blir det missanpassning till monitoringången mån tro.
vill bygga den själv,finns det nån internetsida med nån schema,har kollat runt hittar inget själv.
Tacksam för svar.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
En videosignal är en växelspänning, precis som en ljudsignal, och en diod kommer halvvågslikrikta signalen. Dessutom kommer den ta bort minst 0,6V ifrån den redan låga ca 2Vpp-signalen. Det blir ca 0,4V kvar. Det blir inte mycket användbar information kvar då. I fråga om färgkameror, så är colorburstsignalen mindre än 0,5V, så den försvinner helt.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Egentligen ska du inte splitta något alls. Du ska ju kombinera. Signalerna går in i gemensam ledare. Inte tvärtom. 
Men det finns grejer som klarar det här
En annan sak du skulle kunna prova är att sätta ett motstånd i serie med mittledaren på varje kamerakabel i grenen. Inte optimalt, men man vet aldrig... 100 ohm kanske...
Ytterligare ett alternativ är att köpa dig en vanlig antennsplitter. Ett sånt T i plåt med tre antennkontakter på. Prova koppla den baklänges. Den är iofs byggd för TV-signaler, men det skadar ju inte att prova. 
Men det finns grejer som klarar det här
En annan sak du skulle kunna prova är att sätta ett motstånd i serie med mittledaren på varje kamerakabel i grenen. Inte optimalt, men man vet aldrig... 100 ohm kanske...
Kod: Markera allt
_____
kamera 1 --> o---| |---.
¯¯¯¯¯ |
+----o --> till monitor
_____ |
kamera 2 --> o---| |---´
¯¯¯¯¯- JimmyAndersson
- Kontakt:
HejHär kommer mitt svar.MadModder.Det vart betydligt bättre,började med 2 st 400 ohm,då blev skärmen alldeles för svag,sänkte ytterligare till 200 ohm,då blev skärmen aceptabel igen,man kunde urskilja lite svaga skuggor.Skulle nog få upp ljusstyrkan ytterligare lite granna.
Hur skulle bilden bli om man ökade motstånden istället,låt säja till 400 ohm, eller ännu högre,och sen förstärkte signalen efter motstånden,skulle det funka.
Har du nåt tips på komponenter.
Jag har endast enkel 12 V sp.
Hur skulle bilden bli om man ökade motstånden istället,låt säja till 400 ohm, eller ännu högre,och sen förstärkte signalen efter motstånden,skulle det funka.
Har du nåt tips på komponenter.
Jag har endast enkel 12 V sp.