Går detta vävasamman?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
-=Fullmoon=-

Går detta vävasamman?

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Tja.

Har en winamp controller kopplad till en dator. det över comporten

Bild

då winamp controllen använder pinne 4 som 'till' signal (tror jag) och

Bild
Som chemat visar. det stys via mjukvara som sagt.

Dock har jag bara en comport på datorn och har en annan 'enher som behöver nyttja pinne 4 i bägge fallen.

Bild

Som synes. Det är för en övervakning av en elmätare.
Frågan är om jag kan nytta bägge enheterna samtidigt på samma comport?
Det jag misstänker är att när Mätaren indikerar så kan winamp controllen få knas elelr tvärtom vilket kommer ge felindikeringar.

Hade de använt olika pinnar utan att ha någon gemensam hade detta nog gått utan problem så därför vänder jag mig hit att ta reda på om jag kan köra bägge samtidigt eller måste prioritera den ena före den andra?

//Martin
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Skulle tro det blir svårt. Finns däremot billiga usb-->comports adaptrar att köpa.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Det där var ju faktist en smart ide. Dock så kommer Det bli den dyraste komponenten jag köpt till den datorn (fick den gratis) övriga delar har bara kostat min några enstaka kr st.

Fast det får väl bli en sådan sen. Knapparna har minst prioritet.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Vad jag kan se, används pinne 4 endast som spänningskälla i bägge fall, så om inte winamp control sätter DTR i motsatt polaritet, kan båda byggena samsas om pinne 4.
Det beror iofs på vad Q2 är för slags transistor, men är det NPN så gäller det jag skrev.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kollade lite fel jag. De samsas ju inte om att sända eller ta emot utan just detta går ju på separata kablar. Tror det kan fungera faktist.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Varför ska det vara så svårt att rita in resistorer som begränsar strömmen till lysdioder! :twisted:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja det kan man undra. Det kan ju vara så mycket som 24V i skillnad mellan två pinnar i serieporten.
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Har du kollat manualen till moderkortet så att du inte har en seriellport till (10-pin internanslutning)?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Men RS-232 ska ju (enligt standardern) ha kortslutningssäkra utgångar, då sitter det väl i de flesta fall en strömbegränsning där?

Fast om det inte är specat i standarden vilken maxström utgångarna får ge så är det ju inget att lita på.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

1: Att förlita sig på att en utgång inte kan ge mer än xxmA är det samma som att säga "det är OK att den bränner av"!

2: -=Fullmoon=-: det är en sak som blir mycket svårt vid att dela portar: operativsystemet ska tillåta 2 olika program att öppna samma port. Det kanske går på Windows med en hel del tweak men jag har aldrig hittat hur det skulle kunde ske.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja det är klart. I gamla hederliga DOS däremot går det alldeles utmärkt. Alla pinnar går att sätta och läsa direkt via ett par minnesadresser, även om man öppnat porten för sändning/mottagning. :)
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nja... det var ju direkt från portens adress... vilket förvisso är minnesmappad.

Och ja, jag saknar DOS ibland också, det fanns fördelar men även en del nackdelar, därför gillar jag skarpt att pilla med µC, där har man "allt" man hade i DOS och spårar programmet ur... nåja, då hittar man felet och testar igen.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Varför tjafsa när en USB till RS 232 kostar 142 spänn??

Köp mina fälgar så får du en adapter på köpet.

Protte
Skriv svar