Elektors cykelbelysning
Elektors cykelbelysning
Tänkte slänga ihop cykelbelysnngen som är med i elektor nummer 8/2008.
Dock har jag redan fallit i en liten grop, själva huvudkretsen LT106CT finns inte att uppbringa förutom från en amerikansk webshop som tar 200:- i frakt. (som jag hittat i alla fall.
Försöker därför hitta en jämförbar ersättare, ngon som har något tips? tittade på LT1074 som lefa säljer, en är osäker på vad jag ska kika på och jämföra.
båda finns med i detta databladet:http://www1.elfa.se/data1/webroot/Z_DATA/07310741.pdf
Om jag nvänder mig av LT1074:an behöver jag ändra något annat i kretsen då!?
Dock har jag redan fallit i en liten grop, själva huvudkretsen LT106CT finns inte att uppbringa förutom från en amerikansk webshop som tar 200:- i frakt. (som jag hittat i alla fall.
Försöker därför hitta en jämförbar ersättare, ngon som har något tips? tittade på LT1074 som lefa säljer, en är osäker på vad jag ska kika på och jämföra.
båda finns med i detta databladet:http://www1.elfa.se/data1/webroot/Z_DATA/07310741.pdf
Om jag nvänder mig av LT1074:an behöver jag ändra något annat i kretsen då!?
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Personligen tycker jag att deras koppling suger... Tempberoendet på powerleds är för stort för att reglera som de gör. Sätt ett litet sensemotstånd och en railande OP som sensamp för att ge fb. Vid låga Vout så är diodbaserade buck regulatorer täligen kassa - finns drivkretsar som stödjer att koppla Frihjuls FET istället vilket bättrar på verkningsgraden.
Nej, ingen bra koppling i mitt tycke - verkningsgraden kan man tycka vad man vill om, men regleringen däremot är direkt dålig med tanke på att hänsyn inte tas till temperatur samt att justeringen blir onödligt snäv med risk att överlasta powerleden.
EDIT:
Vill man ha en enkel koppling så är likriktarbryggga med schotkydioder, en kondensator, en effektzener över denna samt ett seriemotstånd till powerleden enklare och mer rakt på sak. Oki, lägre verkningsgrad, men säker reglering och robust design. (deras design är inte oki EMC-mässigt med valda komponentvärden heller - den lär emittera mer än vad som är oki - lätt löst iofs, men inte bra som det ser ut)
Nej, ingen bra koppling i mitt tycke - verkningsgraden kan man tycka vad man vill om, men regleringen däremot är direkt dålig med tanke på att hänsyn inte tas till temperatur samt att justeringen blir onödligt snäv med risk att överlasta powerleden.
EDIT:
Vill man ha en enkel koppling så är likriktarbryggga med schotkydioder, en kondensator, en effektzener över denna samt ett seriemotstånd till powerleden enklare och mer rakt på sak. Oki, lägre verkningsgrad, men säker reglering och robust design. (deras design är inte oki EMC-mässigt med valda komponentvärden heller - den lär emittera mer än vad som är oki - lätt löst iofs, men inte bra som det ser ut)
Skönt å höra! 
Där sjönk genast priset på frugans nya cykelbelysning avsevärt!
LT1074:an var ju inte direkt gratis!
Ska nog göra som ni säger istället, en schottkydiodbrygga och en zener...
Har ni tips på några vettiga schottkydioder med väldigt lågt spänningsfall!?
Kikade bland annat på elfa, och hittar inga som klarar av lite ström och har lågt framspänningsfall..
Där sjönk genast priset på frugans nya cykelbelysning avsevärt!
LT1074:an var ju inte direkt gratis!
Ska nog göra som ni säger istället, en schottkydiodbrygga och en zener...
Har ni tips på några vettiga schottkydioder med väldigt lågt spänningsfall!?
Kikade bland annat på elfa, och hittar inga som klarar av lite ström och har lågt framspänningsfall..
behövs nog knappt någon zener eller seriemotstånd utöver likriktarbryggar då cykelgeneratorn med största säkerhet strömbegränsar av sig själv bit under 1 ampere oavsett hur hårt man cycklar. har man en vit LED som klarar 1 ampere men generatorn bara ger 0.5 ampere så är man säker.
jag tänkte för ett ögonblick att kretsen skulle pumpa upp spänningen så att det börja lysa när inspänningen var låg vid kryp/låga farter - men så var det heller inte...
- koppla in multimeter i AC-strömläge tvärs över generatorns polskruvar och veva runt i lagom fart och se hur mycket ström det ger, mer än så blir det inte oavsett hur fort man cycklar
jag tänkte för ett ögonblick att kretsen skulle pumpa upp spänningen så att det börja lysa när inspänningen var låg vid kryp/låga farter - men så var det heller inte...
- koppla in multimeter i AC-strömläge tvärs över generatorns polskruvar och veva runt i lagom fart och se hur mycket ström det ger, mer än så blir det inte oavsett hur fort man cycklar

