Motor val/rekomendation till TV lyft

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
per1065

Motor val/rekomendation till TV lyft

Inlägg av per1065 »

Hej!

Jag har kört fast i mitt projekt.
Jag håller på att rita på en TV lyft. Den ska som i sin grund bara höja upp TVén ur ett skåp.

Har tänkt mig att drivningen av hissen ska göras med två trapetsgängade stänger, driva av en gemensam kuggrem.

Jag räknar med att lyften ska hantera 40kg.
Vill att TVén ska behöva ca 15sekunders tid för att komma upp.
Dom trapetsgängade stängerna jag valt har en stigning på 6mm/varv.

Hittade någon ekvation som visade att jag behöver 2,4Nm och 448rmp för att klara mitt krav.

Mitt problem är att hitta en motor och ev växel.

Har insätt att det är en ganska stor motor som behövs. För att undika fördyrande kraftiga AC/DC aggregat för den motorkraften är jag antingen inne på AC koppling direkt till 230V nätet eller likrikta 230V och använda en DC motor.
Styrningen av motor är jag inte direkt orolig för, om det blir AC variant tänkte jag mig konstruera en Triac styrning. Om det är likriktad AC någon transistor shopper. Alternativ en stegmotor som direktverkar på remmen utan växel, men åter måste då klara 325VDC på lindningarna. Självklart behöver motorn vara revarsibel.

Är det någon som har erfarenhet av motor val, passande växel, vart jag köper motorn?

Mvh
//Ny här.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Skulle kört på en skruvdragare, de har moment och varvtalet du behöver.

Finns ju även borrmaskiner på 220 volt, kruxet där är väl reverseringen som i vissa fall betyder att kolen flyttas, samt att startmomentet är lite lågt ibland.

Kolla biltema/jula/rusta osv de har säkert nåt passande.
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Liknande problem diskuterats nyligen på forumet.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=27995
per1065

Inlägg av per1065 »

Tack för länken, har läst igenom den och ytterligare en länkdärifrån.
Universalmotor/allströmsmotor verkar intressant. Det som gör mig lite orolig med en borrmaskinslösning är ljudet. En borrmaskin är inte den tystaste manik jag vet... Kan iof kapsla in maskinen i hissen för att på så sätt dämpa ljudet. Men är ändå orolig, har lite bristfällig kunskap om motorer det ska erkännas. Jag gissar på att det mesta av oljudet härrör till växellådan.

Det stora problemet jag ser är kostnaden... jag kommer lämna in alla trädetlajer för dator fräsning (CNC). Känner inte att jag därför vill hålla på med trail-and-error lösning för att finna en passande maskin. Men om ni medlemmar med större kunskaper tror att en modifierad borrmaskin kan hantera last/kriterium samt ett sätt att få den tyst så är det en väldigt intressant lösning! Vad gäller den elektriska styrningen av motorn är jag inte orolig. Om det bara är att polvända fältlindningen i en universalmotor så känns inte det som ett problem att hantera.

Om ni tror att det funkar med en borrmaskin så köper jag in en sådan, troligen i mellan pris klass för att sålla bort det värsta som kanske har mest glapp och oljud.

Vad tror ni?

//Villrådig
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ska man göra det tyst och fort så hadde jag nog haft en snäckväxlad trafasmotor och en frekvensomformare :D
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Växellådan i billigare skruvdragare har med stor sannolikhet rakt skurna kuggar och dessa låter en hel del vid lite högre varv. Snedskrurna som mycket väl kan förekomma hos lite exklusiva modeller låter en hel del mindre men kan ändå väsnas lite vid högre varv, dock kanske inte så det stör.

Vet inte om det kan vara något som kan passa eller fungera eller vilket varvtal den ens har men en vidrutetorkarmotor med tillhörande snäckväxel är väldigt stark och låter väldigt lite. Fördel 12V matning men nackdel är att de inte är direkt gjorda för att vända rotationsrikningen på så jag vet inte om det fungerar med det har kanske någon här testat, har bara för mig att det går på vissa modeller och på vissa andra så blir den mycket svagare medan det på andra inte går alls.

Sedan är det att lagren i motorn inte med säkerhet är gjorda för belastningen som blir när TV:n hissas ned och motorn går baklänges, men då belastningen från TV:n hela tiden ligger på så borde det av den anledningen fungera så långt, men det får kanske kollas upp för säkerhetsskull. Om inte annars så är det "bara" att byta ut något lager till ett som klarar belastningen eller ändra om lite motorn/snäckväxeln vid behov.
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Man bör ganska enkelt kunna få till någon motviktslösning som decimerar motorbehovet.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

:oops: , japp, balanserat är smidigt, det gäller ju att någon tänker med :wink:
per1065

Inlägg av per1065 »

Har tyvärr inte plats i kabinettet för att göra en motviktslösning. Fjäder går ganske att tänka sig.
3 fas motor med snäckväxel och frekvensomriktare, är nog där jag landar skulle jag tro. Dyrt dyrt, skulle jag tro. Någon som har bra länka/kontakt till motor distributör. Som har passande 3fas motor och snäckväxel?
Jag har pratat med OEM motor, men det känns inte som dom vet vad dom pratar om. Jag vill gärna använda någon distributör, Ebay, tradera, mm i all ära för kanske 1st lösning. Jag vill ha möjligheten att kunna göra flera TV möbler utan att behöva anpassa motorfästen mm för varje gång.
Undrar hur man konstruerar en frekvensomriktare eller om man ska köpa en färdig.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kolla gasfjädrar med, exempelvis från biltema, små ochsmidiga

ska du ha många så kolla på vindrutetorkarmodellen, kan vara billigare att ha ett blybatteri för drivning än ett stort nätagg
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Har man bara något som ger "en puff" i starten så drar de faktist inte så mycket sen. Körde ett gäng på vanlig batteriladdare och styrkan var det aldrig fel på(däremot mina konstruktioner :) ).
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

per1065 skrev:Har tyvärr inte plats i kabinettet för att göra en motviktslösning. Fjäder går ganske att tänka sig.
3 fas motor med snäckväxel och frekvensomriktare, är nog där jag landar skulle jag tro. Dyrt dyrt, skulle jag tro. Någon som har bra länka/kontakt till motor distributör. Som har passande 3fas motor och snäckväxel?
Jag har pratat med OEM motor, men det känns inte som dom vet vad dom pratar om. Jag vill gärna använda någon distributör, Ebay, tradera, mm i all ära för kanske 1st lösning. Jag vill ha möjligheten att kunna göra flera TV möbler utan att behöva anpassa motorfästen mm för varje gång.
Undrar hur man konstruerar en frekvensomriktare eller om man ska köpa en färdig.
Om du ska ha flera likadana anläggningar så blir det säkert billigare att köpa ett parti färdiga, det finns många att välja ibland med både fjärrkontroll och olika träslag på möbeln o s v.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Tror han tänker på att tillverka egna till vänner och bekanta.

Hissmekanismen torde gå att finna på ebay om man kommer på vad det heter och finner en lämplig.
Användarvisningsbild
hecke

Inlägg av hecke »

Söker man på "tv cabinet electric lift" på Google får man mängder av träffar.

Ett exempel från YouTube:

http://www.youtube.com/watch?v=QljYC4-Njjg&NR=1

En tillverkare av lift system i tyskland
http://www.flatlift.com/
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Grymt. haft planer på något liknande dock inte med en tv ;)

Skulle inte detta gå dock med en hemma gjord variant?
ni vet pelarborrmaskiner om man ta stången med kugar och några drev och sätter på en motor så bör detta gå utmärkt

givetvis måste man ha något som stöd för stången men iaf.
Kommer köpa något liknande i framtiden elelr göra själv iaf.
Skriv svar