Elektor Digibutler husautomation
Elektor Digibutler husautomation
Är det någon som kollat på Elektors Digibutler?
Det är tänkt som ett husautomationsprojekt i samarbete med Freescale och läsarna. Jag har köpt in en sådan till jobbet för att ha som experimentkort för lite Coldfirelaborationer.
http://www.elektor.com/magazines/2008/m ... ynkx?tab=1
Edit: Hmm. Varför tar inte phpBB länken??? (den fungerar iallafall med copy/paste)
Det är tänkt som ett husautomationsprojekt i samarbete med Freescale och läsarna. Jag har köpt in en sådan till jobbet för att ha som experimentkort för lite Coldfirelaborationer.
http://www.elektor.com/magazines/2008/m ... ynkx?tab=1
Edit: Hmm. Varför tar inte phpBB länken??? (den fungerar iallafall med copy/paste)
Jag har fått mitt Digibutlerkort. Problemet är bara att den inte är uppsatt för DHCP som det sades från början, utan man ändrade till fast adress på 192.168.0.xx-nätet som jag inte har tillgång till.
För att programmera om till DHCP så behöver man en BDM-pod med stöd för Coldfire, t.ex. TBLCF som är ett billigt öppet BDM-projekt som även skall gå mot Codewarrior.
Jag har beställt komponenter och kretskort till TBLCF, men har ännu bara fått komponenterna, så jag kan inte programmera om den ännu. TBLCF-korten är en egen liten historia. Efter att dom inte dykt upp på två veckor efter beställning från Elektor, så tog jag kontakt med Elektor och undrade var dom tagit vägen. Det visade sig att dom var skickade strax efter min beställning. Efter lite närmare felsökning i Elektors ände så visade det sig att dom fått paketet i retur med förklaringen "Finns inte". Vid närmare undersökning så visade det sig att postnumret jag använt var det gamla postnumret till våran postbox. Jag har använt samma nummer hur många ggr som helst utan så mycket som en anmärkning om att det är fel. Så även Digibutlersändningen som tidigare skickats från Elektor. Båda postnummerna går till samma område, det ena till gatuadresser och det andra till postboxar. Om dom då får något adresserat till en gatuadress men med boxens postnummer så måste måste det ju ändå hamna rätt, tycker man. Uppenbarligen inte i just detta fallet... Visst, det var mitt fel egentligen, men man tycker att det borde kunna löst sig.
Skit samma. Nu skall dom vara skickade igen och jag hoppas få dom nu i veckan. Sedan skall det sättas upp till DHCP. För den första testen så fick jag hänga loss min dator från nätverket och sedan ändra till en adress på samma nät som Digibutlern. Då fick jag upp en söt liten webbsida med en lampa i ett rum, precis som det var tänkt!
Den här tråden kan ju bli någon form av inofficiell Digibutlertråd på svenska om det är fler som är intresserade. Här finns den officiella tråden på Elektor. Ursäkta, länkarna funkar naturligtvis fortfarande inte.
Edit: Lite dåligt att Elektor använder så mycket paranteser i länkarna när en av dom absolut största forumprogramvarorna inte hanterar det. Och tvärtom naturligtvis.
Edit:
Fixade länken //Lgrfbs
För att programmera om till DHCP så behöver man en BDM-pod med stöd för Coldfire, t.ex. TBLCF som är ett billigt öppet BDM-projekt som även skall gå mot Codewarrior.
Jag har beställt komponenter och kretskort till TBLCF, men har ännu bara fått komponenterna, så jag kan inte programmera om den ännu. TBLCF-korten är en egen liten historia. Efter att dom inte dykt upp på två veckor efter beställning från Elektor, så tog jag kontakt med Elektor och undrade var dom tagit vägen. Det visade sig att dom var skickade strax efter min beställning. Efter lite närmare felsökning i Elektors ände så visade det sig att dom fått paketet i retur med förklaringen "Finns inte". Vid närmare undersökning så visade det sig att postnumret jag använt var det gamla postnumret till våran postbox. Jag har använt samma nummer hur många ggr som helst utan så mycket som en anmärkning om att det är fel. Så även Digibutlersändningen som tidigare skickats från Elektor. Båda postnummerna går till samma område, det ena till gatuadresser och det andra till postboxar. Om dom då får något adresserat till en gatuadress men med boxens postnummer så måste måste det ju ändå hamna rätt, tycker man. Uppenbarligen inte i just detta fallet... Visst, det var mitt fel egentligen, men man tycker att det borde kunna löst sig.
Skit samma. Nu skall dom vara skickade igen och jag hoppas få dom nu i veckan. Sedan skall det sättas upp till DHCP. För den första testen så fick jag hänga loss min dator från nätverket och sedan ändra till en adress på samma nät som Digibutlern. Då fick jag upp en söt liten webbsida med en lampa i ett rum, precis som det var tänkt!
Den här tråden kan ju bli någon form av inofficiell Digibutlertråd på svenska om det är fler som är intresserade. Här finns den officiella tråden på Elektor. Ursäkta, länkarna funkar naturligtvis fortfarande inte.
Edit: Lite dåligt att Elektor använder så mycket paranteser i länkarna när en av dom absolut största forumprogramvarorna inte hanterar det. Och tvärtom naturligtvis.
Edit:
Fixade länken //Lgrfbs
Jag körde en gång i tiden (för lääänge sedan
) OS-9 på 6809-processorer. Det var ett operativsystem som jag gillade väldigt mycket! Det var ett mellanting mellan RTOS och disk-OS. Det hade funktioner för processer och kommunikation mellan processer, pipes, träduppbyggt filsystem mm. Och allting på en liten 8-bitars processor.
En av dom saker jag verkligen gillade var att allting var uppbyggt i "moduler". En modul kunde ligga i ROM/EPROM eller laddas i RAM från disk eller nätverk. Varje drivrutin var en egen modul, likaså alla enhetsbeskrivningar (device descriptors). En device descriptor innehöll namnet på enheten, t.ex COM1, vilken device driver som skulle användas och en massa parametrar för enheten. Parametrarna innehöll t.ex initial baudrate och andra serieinställningar, UART:ens adress mm.
Varje modul hade en header som talade om vad det var för modul, språk, revision mm. Modulerna skrevs med fördel i positionsoberoende kod och kunde därmed laddas var som helst i minnet. Modulerna var också tänkta att vara reentranta så att flera processer kunde exekvera samma kod utan en egen kopia. Då utnyttjas minnet maximalt. Enligt min mening en väldigt snygg uppbyggnad!

En av dom saker jag verkligen gillade var att allting var uppbyggt i "moduler". En modul kunde ligga i ROM/EPROM eller laddas i RAM från disk eller nätverk. Varje drivrutin var en egen modul, likaså alla enhetsbeskrivningar (device descriptors). En device descriptor innehöll namnet på enheten, t.ex COM1, vilken device driver som skulle användas och en massa parametrar för enheten. Parametrarna innehöll t.ex initial baudrate och andra serieinställningar, UART:ens adress mm.
Varje modul hade en header som talade om vad det var för modul, språk, revision mm. Modulerna skrevs med fördel i positionsoberoende kod och kunde därmed laddas var som helst i minnet. Modulerna var också tänkta att vara reentranta så att flera processer kunde exekvera samma kod utan en egen kopia. Då utnyttjas minnet maximalt. Enligt min mening en väldigt snygg uppbyggnad!
kommer också ihåg detta på början av 80-talet. Påminner väldigt mycket om Unix-miljön och det var första gången som jag stötte på hirearkiska träduppbyggda filsystem då dom flesta OS (som CP/M och även ABC80) hade platta filsystem och uppdelningen var på 'kontonivå' ala VMS - helt obegripligt idag hur man kunde hantera tusentals filer i 8.3 tkn namnrymd i samma directory - men så vad det...vfr skrev:Jag körde en gång i tiden (för lääänge sedan) OS-9 på 6809-processorer [snipp]
Det var den och att jag senare körde xenix på en dator som gjorde att jag blev otroligt besviken på MS-dos när jag väl kom på en sådan dator (det var CP/M-burkar innan - och xenix hemma) det var liksom det sämstaste av allt då den inte ens klarade programkörning där man tog indata från en fil istället från consolen vilket tom. CP/M klarade. Den enda som räddade det hela var dock den hierakiska filsystemet - ideerna snodda rätt av från unix-världen...
Wikipedia om OS-9: http://en.wikipedia.org/wiki/OS-9
Dom som utvecklade det: http://www.microware.com/
Dom som utvecklade det: http://www.microware.com/
> och uppdelningen var på 'kontonivå' ala VMS
Hur menar du ? VMS har ett directory struktur i ett "träd" precis som
de flesta filsystem idag. Annan syntax, visst, men i dag så fungerar
även unix katalog- och filnamn på VMS, vilket till största delen är för att
underlätta portning av unix programvara. Annars finns det ingen större
anledning att gå den omvägen.
Och det är inte och har aldrig varit 8+3 filnamn på VMS.
VMS har dessutom versionsnummer på filerna, vilket få andra
OS har. D.v.s fungerar inte den editierade filen så är det bara att
plocka bort den högsta versionen så är det återställt...
Hur menar du ? VMS har ett directory struktur i ett "träd" precis som
de flesta filsystem idag. Annan syntax, visst, men i dag så fungerar
även unix katalog- och filnamn på VMS, vilket till största delen är för att
underlätta portning av unix programvara. Annars finns det ingen större
anledning att gå den omvägen.
Och det är inte och har aldrig varit 8+3 filnamn på VMS.
VMS har dessutom versionsnummer på filerna, vilket få andra
OS har. D.v.s fungerar inte den editierade filen så är det bara att
plocka bort den högsta versionen så är det återställt...
Ahh. Det där med versionsnummer känner jag igen, ja. Jag jobbade lite med VMS, som ren användare, på slutet av 80 och början av 90-talet. Företaget jag jobbade på då höll på med bl.a ASIC-design och körde utveckling och simulering på VAX:ar.
Edit: Vi hade på den tiden två VAX:ar. En 730:a och en mikro-VAX. Dom var ihopkopplade med ett seriesnöre på 9600 baud. Däröver gick nätverkstrafik på ett helt transparant sätt över serielinan. Det gick inte fort, men funktionsmässigt gick det inte att se skillnad på serielinan och en Ethernetförbindelse.
Edit: Vi hade på den tiden två VAX:ar. En 730:a och en mikro-VAX. Dom var ihopkopplade med ett seriesnöre på 9600 baud. Däröver gick nätverkstrafik på ett helt transparant sätt över serielinan. Det gick inte fort, men funktionsmässigt gick det inte att se skillnad på serielinan och en Ethernetförbindelse.
Right, det här blir lite OT, men när det gäller VMS så har jag
inga sådana hämningar...
VAX (32-bit) maskiner försvann för länge sedan.
I början av 90'talet kom Alpha (64-bit) maskinerna, men de
är ersatta av Itanium idag. I dag kör man t.ex på HP's nya
C-series blade system och under 2009 kan OpenVMS köras som en
"klient" under HP-VM, HP's virtualiseringslösning. Så det har hänt lite...
Att det var helt transparent över seriesnöret mellan maskinerna beror
på att "node" är en integrerad del av fil-specifikationen.
Det spelar alltså ingen roll vilken maskin som själva datat ligger på...
> Ahh. Det där med versionsnummer känner jag igen, ja.
Väldigt bekvämt och "saves your but" i många lägen. Ett litet exempel
från ett produktionsystem som jag har hand om:
Vilka versioner finns det av en liten kommadofil (= "shell script") :
Tydligen liggar alla kvar sedan version 1 i Mars 2002 !
(Jag plockade bort en del av filerna från directory listan ovan...)
Sedan, om man t.ex är nyfiken på vad som ändrades 5-Juli 2005
(alltså i version 18 ) mot versionen från Mars 2003 (version 17):
Tydligen bara en label för en "GOTO" ("jloop" -> "qloop"). Ja ja...
Jag känner inte till något annat OS i dag som har samma funktionallitet
*per default*, d.v.s utan att lägga in ett speciellt system för det...
Gör man en ändring och ångrar sig så är det bara att plocka bort
senaste versionen igen så är det "återställt"...
inga sådana hämningar...

VAX (32-bit) maskiner försvann för länge sedan.
I början av 90'talet kom Alpha (64-bit) maskinerna, men de
är ersatta av Itanium idag. I dag kör man t.ex på HP's nya
C-series blade system och under 2009 kan OpenVMS köras som en
"klient" under HP-VM, HP's virtualiseringslösning. Så det har hänt lite...
Att det var helt transparent över seriesnöret mellan maskinerna beror
på att "node" är en integrerad del av fil-specifikationen.
Det spelar alltså ingen roll vilken maskin som själva datat ligger på...
> Ahh. Det där med versionsnummer känner jag igen, ja.
Väldigt bekvämt och "saves your but" i många lägen. Ett litet exempel
från ett produktionsystem som jag har hand om:
Vilka versioner finns det av en liten kommadofil (= "shell script") :
Kod: Markera allt
$ directory/date/size show_jobs.com
Directory TRACE_ROOT:[PROG]
SHOW_JOBS.COM;33 17 25-SEP-2008 15:01:47.79
SHOW_JOBS.COM;32 17 11-JUN-2008 17:07:37.28
...
...
SHOW_JOBS.COM;19 16 5-JUL-2005 15:58:25.12
SHOW_JOBS.COM;18 16 5-JUL-2005 15:57:19.31
SHOW_JOBS.COM;17 16 19-FEB-2003 09:24:24.12
SHOW_JOBS.COM;16 15 26-JAN-2003 23:33:57.65
...
...
SHOW_JOBS.COM;2 14 14-MAR-2002 12:16:54.39
SHOW_JOBS.COM;1 14 3-MAR-2002 22:03:43.61
Total of 33 files, 503 blocks.
(Jag plockade bort en del av filerna från directory listan ovan...)
Sedan, om man t.ex är nyfiken på vad som ändrades 5-Juli 2005
(alltså i version 18 ) mot versionen från Mars 2003 (version 17):
Kod: Markera allt
$ differences show_jobs.com;18
File TRACE_ROOT:[PROG]SHOW_JOBS.COM;18
44 $ if lines .ge. 18 then goto qloop
45 $ JNAME = F$EDIT(F$GETQUI("DISPLAY_JOB","JOB_NAME",,"FREEZE_CONTEXT"),"
File TRACE_ROOT:[PROG]SHOW_JOBS.COM;17
44 $ if lines .ge. 18 then goto jloop
45 $ JNAME = F$EDIT(F$GETQUI("DISPLAY_JOB","JOB_NAME",,"FREEZE_CONTEXT"),"
Number of difference sections found: 1
Number of difference records found: 1
DIFFERENCES /IGNORE=()/MERGED=1-
TRACE_ROOT:[PROG]SHOW_JOBS.COM;18-
TRACE_ROOT:[PROG]SHOW_JOBS.COM;17
Jag känner inte till något annat OS i dag som har samma funktionallitet
*per default*, d.v.s utan att lägga in ett speciellt system för det...
Gör man en ändring och ångrar sig så är det bara att plocka bort
senaste versionen igen så är det "återställt"...