Könsreglerad elektronik?
Könsreglerad elektronik?
Ja visst är det så... huvudet på spiken!
<bild raderad>
<bild raderad>
Senast redigerad av ashsama 16 april 2009, 11:39:20, redigerad totalt 1 gång.
- FormerMazda
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Grabbar...
Andelen kvinnor på forumet är rätt låg och jag tror inte att inlägg av den här typen kommer att öka på den! Tror att det vore bra att ibland fundera igenom hur sånt här tas emot av de kvinnor som trots allt är här, väl medvetna om att de befinner sig i minoritet.
Jag är medveten om att jag kanske verkar dryg, men det är inte min mening. Har bara varit med om så många fikastunder där 10 killar skämtar om något "oskyldigt" och så sitter det en ensam tjej där och känner sig lite "skrattad på bekostnad av".
Andelen kvinnor på forumet är rätt låg och jag tror inte att inlägg av den här typen kommer att öka på den! Tror att det vore bra att ibland fundera igenom hur sånt här tas emot av de kvinnor som trots allt är här, väl medvetna om att de befinner sig i minoritet.
Jag är medveten om att jag kanske verkar dryg, men det är inte min mening. Har bara varit med om så många fikastunder där 10 killar skämtar om något "oskyldigt" och så sitter det en ensam tjej där och känner sig lite "skrattad på bekostnad av".
Erandil,
Det beror nog lite på, först och främst så är antalet "grabbiga" skämt ganska lågt här, och man måste kunna få skämta, även om kvinnor, dom har i alla fall inget problem att skämta om oss om du trodde det.
Genom att INTE skämta om de saker som de flesta män håller med om kvinnor skapar vi istället ett samhälle där man ständigt funderar på om man är politiskt korrekt eller inte, mycket enklare är att få fundera på om man är otrevlig eller inte och jag tycker i alla fall att det "skämt" levererade ashama,formermada o.s.v var långt under den gräns där det blir plumpt och otrevligt.
Om du vänder på det så är ju bilden även ett skämt mot oss män, eller anser du dig vara så simpel som en on-off knapp?
Det beror nog lite på, först och främst så är antalet "grabbiga" skämt ganska lågt här, och man måste kunna få skämta, även om kvinnor, dom har i alla fall inget problem att skämta om oss om du trodde det.
Genom att INTE skämta om de saker som de flesta män håller med om kvinnor skapar vi istället ett samhälle där man ständigt funderar på om man är politiskt korrekt eller inte, mycket enklare är att få fundera på om man är otrevlig eller inte och jag tycker i alla fall att det "skämt" levererade ashama,formermada o.s.v var långt under den gräns där det blir plumpt och otrevligt.
Om du vänder på det så är ju bilden även ett skämt mot oss män, eller anser du dig vara så simpel som en on-off knapp?
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Är inte allt sånt där ersatta av bussar idag?
Skämt åsido så får jag hålla med nole om att är det någon som ska ta illa upp så är det männen.
I sammanhanget måste jag få bjuda på den här:
http://scriptorium.se/josh/2008/09/13/extra-extra/
Skämt åsido så får jag hålla med nole om att är det någon som ska ta illa upp så är det männen.
I sammanhanget måste jag få bjuda på den här:
http://scriptorium.se/josh/2008/09/13/extra-extra/
nole: Håller med dig om att grabbigheten är ganska låg här, den härliga nördigheten regerar!
Självklart får man skämta om kvinnor, skämtet som sådant är väl ganska oskyldigt, men om vi killar tänker efter hur vi vill ha det på t.ex. det här forumet; vill vi t.ex. ha fler kvinnor här? Då måste vi ju för vår egen skull fundera efter hur de saker vi säger påverkar den chansen! Se det som ren egoism från "vår" sida... Min personliga uppfattning och erfarenhet är att många kvinnor tycker att den här typen av skämt är tråkiga, grabbiga och stereotypa och inte pallar kommentera dem på det sätt jag gör, av rädsla för att bli betraktade enbart som kvinnor och inte som en kommentator i största allmänhet.
Sen håller jag med om att skämten i sig inte var otrevliga, enbart en aning grabbiga.
Håller också med om att det finns självironi i bilden och det tycker jag är underhållande, men det beror nog på att den är skickad ur ett manligt perspektiv.
Nu kanske en del av er önskar att jag hade en stor OFF-knapp...
Självklart får man skämta om kvinnor, skämtet som sådant är väl ganska oskyldigt, men om vi killar tänker efter hur vi vill ha det på t.ex. det här forumet; vill vi t.ex. ha fler kvinnor här? Då måste vi ju för vår egen skull fundera efter hur de saker vi säger påverkar den chansen! Se det som ren egoism från "vår" sida... Min personliga uppfattning och erfarenhet är att många kvinnor tycker att den här typen av skämt är tråkiga, grabbiga och stereotypa och inte pallar kommentera dem på det sätt jag gör, av rädsla för att bli betraktade enbart som kvinnor och inte som en kommentator i största allmänhet.
Sen håller jag med om att skämten i sig inte var otrevliga, enbart en aning grabbiga.
Håller också med om att det finns självironi i bilden och det tycker jag är underhållande, men det beror nog på att den är skickad ur ett manligt perspektiv.
Nu kanske en del av er önskar att jag hade en stor OFF-knapp...
- Mizzarrogh
----------------------------------------------
Earendil, Mmm... Tyckte i början det enbart verkade fånigt med saker som att rensa bort alla bilder på lättklädda damer och annat från väggarna i omklädningsrummet (fanns i och för sig inte så mycket sådant från början heller) men insåg ganska snart att det helt enkelt är fråga om att peta detaljer i rätt riktning om man lägger ihop allt sammantaget för att trappa ned på jargongen så att ingen skall känna sig obekväm tex vid fikabordet som du sade.
För att ta ett övertydligt exempel:
Sedan finns det väl andra detaljer, som att betänk följande, om en kvinna råkar gå in i det manliga omklädnings rummet så spelar det förmodilgen ingen större roll för grabbarna där, tror inte man skulle bry sig mer för det, däremot kanske mer detaljer som att behålla kalsongerna på in till ducharna av hänsyn till damerna.
Däremot om en kille råkade gå in till damernas skulle det nog inte ses med särskillt blida ögon direkt, antar jag...
Därför har det, åtminstone hos oss uppstått en del informella regler såsom att tex ett av muggrummen är mer eller mindre informellt reserverade för damer de andra kan användas av bägge kön, osv.
Ni har tydligen inte jobbat på ett kvinnsdominerat jobb...
Där skojjas det MINST lika mycket om killar, både harmlösa skämt som denna jag postade såväl som sexuella anspelningar och mycket grövre skämt.
Att sitta som ensam ung kille i fika/rökrummet tillsammans med ett dussin fredagskåta 45åriga kvinnor - ja då gäller det att man inte är fin i kanten - tro mig!
Jobbade 10år på ett sånt företag så har fått ta emot en hel del
Förnedrande saker dock är skamligt, sånt hör inte hemma på varken arbetsplats eller annat ställe.
Små harmlösa skämt måste man kunna ta både som man såväl som kvinna,
men det gäller ju att dra gränsen vid sånt som kan såra folk - oavsett om det är man eller kvinna.
Bottom line - kärringar beter sig minst likadant mot män!
Där skojjas det MINST lika mycket om killar, både harmlösa skämt som denna jag postade såväl som sexuella anspelningar och mycket grövre skämt.
Att sitta som ensam ung kille i fika/rökrummet tillsammans med ett dussin fredagskåta 45åriga kvinnor - ja då gäller det att man inte är fin i kanten - tro mig!
Jobbade 10år på ett sånt företag så har fått ta emot en hel del
Förnedrande saker dock är skamligt, sånt hör inte hemma på varken arbetsplats eller annat ställe.
Små harmlösa skämt måste man kunna ta både som man såväl som kvinna,
men det gäller ju att dra gränsen vid sånt som kan såra folk - oavsett om det är man eller kvinna.
Bottom line - kärringar beter sig minst likadant mot män!
Vi får väl återställa ordningen då med denna (som jag för övrigt fått från en tjej)
Han sa: Använder du BH? Du har ju inget att stoppa i den.
Hon sa: Du använder ju byxor ... ... .
---------------------------------------
Han sa: Ska vi försöka ändra ställning ikväll ?
Hon sa: Det var en jättebra idé, du stryker och jag sitter i soffan och
sover!
På en vägg på damtoaletten . . 'Min man följer efter mig överallt'
Skrivet precis under . . 'Det gör jag inte alls' ... ...
Varför är gifta kvinnor tyngre än singelkvinnor?
Singelkvinnor kommer hem, ser efter vad som är i kylen och går och
lägger sig!
Gifta kvinnor kommer hem, ser efter vad som är i sängen och går till
kylskåpet!
Mannen: Gud, varför gjorde du kvinnan så vacker?
Gud: För att du skulle älska henne
Mannen: Men, varför gjorde du henne så dum?
Gud: För att hon skulle kunna älska dig
Han sa: Använder du BH? Du har ju inget att stoppa i den.
Hon sa: Du använder ju byxor ... ... .
Han sa: Ska vi försöka ändra ställning ikväll ?
Hon sa: Det var en jättebra idé, du stryker och jag sitter i soffan och
sover!
På en vägg på damtoaletten . . 'Min man följer efter mig överallt'
Skrivet precis under . . 'Det gör jag inte alls' ... ...
Varför är gifta kvinnor tyngre än singelkvinnor?
Singelkvinnor kommer hem, ser efter vad som är i kylen och går och
lägger sig!
Gifta kvinnor kommer hem, ser efter vad som är i sängen och går till
kylskåpet!
Mannen: Gud, varför gjorde du kvinnan så vacker?
Gud: För att du skulle älska henne
Mannen: Men, varför gjorde du henne så dum?
Gud: För att hon skulle kunna älska dig