Överfyllnads skydd för oljetank (vad innehåller det...)
- Mizzarrogh
Överfyllnads skydd för oljetank (vad innehåller det...)
Tänkte fråga här för säkerhets skull (Mest av nyfikenhet), men jag antog det i princip bara var ett par elektroder, sedan kopplas dessa till en censor på lastbilen.
På den jag har framme (fick inte isär den utan att riskera att förstöra den) så sitter ett motstånd i botten innuti ett mässings rör, detta gissar jag är för självtest och funktionskoll? Gissar jag rätt så skall den slå till om elektriskt ledande vätska stiger över motståndet så att kontakt bildas mellan trådarna?
Verkar altså inte vara någon annan elektronik över huvud taget i den fasta installationen enligt vad det ser ut.
Har letat på nätet men hittar i princip ingenting alls om saken (konstruktionen).
Funkar ett sådant avsett för olja till vatten med, eller kommer det att korrodera sönder med tiden då?
På den jag har framme (fick inte isär den utan att riskera att förstöra den) så sitter ett motstånd i botten innuti ett mässings rör, detta gissar jag är för självtest och funktionskoll? Gissar jag rätt så skall den slå till om elektriskt ledande vätska stiger över motståndet så att kontakt bildas mellan trådarna?
Verkar altså inte vara någon annan elektronik över huvud taget i den fasta installationen enligt vad det ser ut.
Har letat på nätet men hittar i princip ingenting alls om saken (konstruktionen).
Funkar ett sådant avsett för olja till vatten med, eller kommer det att korrodera sönder med tiden då?
- Mizzarrogh
Ok, det förklarar saken, feltänk av mig... Tänkte det var gjort som ett dito för avloppstankar, men det skulle nog inte funka för olja...
Men, låter ju åtminstone rimligt det, som ni säger då istället är en magnet ingjuten i en plastflottör och det längre upp sitter ett tungelement...
Följaktligen är det nog den som fastnat.
Men, låter ju åtminstone rimligt det, som ni säger då istället är en magnet ingjuten i en plastflottör och det längre upp sitter ett tungelement...
Följaktligen är det nog den som fastnat.
kollade på en lite lätt när jag omvandlade oljetanken till värmetank för en bunta år sedan, om jag inte minns fel så var det en vanlig kiseldiod, (glaskapslad) dom körde nog en viss ström igenom den och då bidde den varmare än omgivningen, om den kom in i eldningsoljan så minskade temperaturen och då ändrads spänningsfallet över den
kan ha varit en glaskapslad ntc eller ptc med
kan ha varit en glaskapslad ntc eller ptc med
- Mizzarrogh
Ah, jo när jag tittade närmare på det såg det inte ut att vara någon flottör eller liknande (som det ju är på tex nivåmätare för fordon) däremot skulle komponenten i botten, ( som jag inte kommer åt att titta närmare på, någonting sitter som berget innuti röret...) vare ett PTC/NTC eller liknande
(antar således det finns litet olika varianter på exakt vad det är som sitter där).
Skall testa dra ström genom det sedan och se vad som händer om man doppar ned det i kallare vätska.
Intressant detta.
(antar således det finns litet olika varianter på exakt vad det är som sitter där).
Skall testa dra ström genom det sedan och se vad som händer om man doppar ned det i kallare vätska.
Intressant detta.
Senast redigerad av Mizzarrogh 3 oktober 2008, 10:37:41, redigerad totalt 2 gånger.
- prototypen
- Mizzarrogh
Off Topic...
protte, Jaa, senast var det något ljushuvud i stan som endast låtit kapa röret till tanken på insidan och lämnat påfyllningsmunstycke och annat ute, en dag råkade tankbilen få fel adressnummer, de hann slanga i typ 6 kubik olja som givetvis då rann rätt ut i hans källare, är litet frestad att säga att det var rätt åt honom...
protte, Jaa, senast var det något ljushuvud i stan som endast låtit kapa röret till tanken på insidan och lämnat påfyllningsmunstycke och annat ute, en dag råkade tankbilen få fel adressnummer, de hann slanga i typ 6 kubik olja som givetvis då rann rätt ut i hans källare, är litet frestad att säga att det var rätt åt honom...
Verkar som folk överdriver varje gång de hör berättelsen.
Det är 1200liter olja, inte 6000 liter. Källkritiken är bra att ha.
edit: som vanligt så funkar det inte med () i url:en
Det är 1200liter olja, inte 6000 liter. Källkritiken är bra att ha.
Kod: Markera allt
http://www.barometern.se/nyheter/oland/shell-star-for-sanering(49304).gm
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33731&a=551262&from=rss- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
-
-=Fullmoon=-
När vi bytte till fjärrvärme så kunde vi köra på ved eller olja. dock körde vi sällan på olja.
vi hade tanken utomhus som tur var och endast två små rör in i pannrummet.
Kapade påfyllnadesrören och tömde tanken och la ett egengjort betongblock över så att man slipper gräva fram den lika mycket.
sen dokumenterade jag allting i steg osv.
tanken ligger kvar.. lite jobbigt och dra väck den jäklen. plus att jag skulle behövs en lastbil med jord
vi hade tanken utomhus som tur var och endast två små rör in i pannrummet.
Kapade påfyllnadesrören och tömde tanken och la ett egengjort betongblock över så att man slipper gräva fram den lika mycket.
sen dokumenterade jag allting i steg osv.
tanken ligger kvar.. lite jobbigt och dra väck den jäklen. plus att jag skulle behövs en lastbil med jord