Överfyllnads skydd för oljetank (vad innehåller det...)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Överfyllnads skydd för oljetank (vad innehåller det...)

Inlägg av Mizzarrogh »

Tänkte fråga här för säkerhets skull (Mest av nyfikenhet), men jag antog det i princip bara var ett par elektroder, sedan kopplas dessa till en censor på lastbilen.

På den jag har framme (fick inte isär den utan att riskera att förstöra den) så sitter ett motstånd i botten innuti ett mässings rör, detta gissar jag är för självtest och funktionskoll? Gissar jag rätt så skall den slå till om elektriskt ledande vätska stiger över motståndet så att kontakt bildas mellan trådarna?

Verkar altså inte vara någon annan elektronik över huvud taget i den fasta installationen enligt vad det ser ut.

Har letat på nätet men hittar i princip ingenting alls om saken (konstruktionen).

Funkar ett sådant avsett för olja till vatten med, eller kommer det att korrodera sönder med tiden då?
Användarvisningsbild
PaNiC

Inlägg av PaNiC »

Eldningsolja är väl inte elektriskt ledande?
Behöver det vara mycket mer komplicerat än en flottör?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Elektronik och elektronik.
Det brukar vara en magnetisk flottör och nåt liknande ett tungelement inuti röret.
Är den frisk så borde den funka till vatten men livslängden sjunker nog drastiskt, bl.a. p.g.a. korrosion.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ok, det förklarar saken, feltänk av mig... Tänkte det var gjort som ett dito för avloppstankar, men det skulle nog inte funka för olja...

Men, låter ju åtminstone rimligt det, som ni säger då istället är en magnet ingjuten i en plastflottör och det längre upp sitter ett tungelement... :humm:

Följaktligen är det nog den som fastnat.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

kollade på en lite lätt när jag omvandlade oljetanken till värmetank för en bunta år sedan, om jag inte minns fel så var det en vanlig kiseldiod, (glaskapslad) dom körde nog en viss ström igenom den och då bidde den varmare än omgivningen, om den kom in i eldningsoljan så minskade temperaturen och då ändrads spänningsfallet över den

kan ha varit en glaskapslad ntc eller ptc med
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då jag rensade bort oljetanken såg jag att det var en PTC/NTC i storlek av ett vanligt motstånd.

Dra en ström igenom, det blir varmt och ändrar spänningen över sig, när oljan kommer dit blir det kallt och det är tydligt, ingen rörliga delar eller liknande.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ah, jo när jag tittade närmare på det såg det inte ut att vara någon flottör eller liknande (som det ju är på tex nivåmätare för fordon) däremot skulle komponenten i botten, ( som jag inte kommer åt att titta närmare på, någonting sitter som berget innuti röret...) vare ett PTC/NTC eller liknande
(antar således det finns litet olika varianter på exakt vad det är som sitter där).

Skall testa dra ström genom det sedan och se vad som händer om man doppar ned det i kallare vätska. :)

Intressant detta.
Senast redigerad av Mizzarrogh 3 oktober 2008, 10:37:41, redigerad totalt 2 gånger.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Ischlo, ni menar en sån ja, bara en pinne, utan nåt som åker utanpå, det är ju kantänka ingen flottör inblandad där. :roll:
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det ÄR ett NTC motstånd.

Protte

Och till alla som tar bort oljetankar, TA BORT PÅFYLLNINGEN UTOMHUS. TA BORT DEN DELEN SOM TANKBILEN ANSLUTER TILL RÖRET.

Tänk er 3000 liter olja i källaren.......
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Off Topic...

protte, Jaa, senast var det något ljushuvud i stan som endast låtit kapa röret till tanken på insidan och lämnat påfyllningsmunstycke och annat ute, en dag råkade tankbilen få fel adressnummer, de hann slanga i typ 6 kubik olja som givetvis då rann rätt ut i hans källare, är litet frestad att säga att det var rätt åt honom... :mrgreen:
einar

Inlägg av einar »

Då är ju lyckan gjord om han har en dieselbil och kan få oljan gratis för sveda och verk. Fast det kommer ju att lukta diesel i huset några år framåt men det är smällar man får ta :D
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Då jag bytte till pellets var min första åtgärd därefter att klippa av påfyllningsstyrningens sladd (den med PTC(/NTC?)-motståndet), då får de inte fylla och sedan att såga av påfyllningen och gjuta igen hålen i hussockeln.

Själva tanken tog jag bort någon månad senare.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Verkar som folk överdriver varje gång de hör berättelsen.
Det är 1200liter olja, inte 6000 liter. Källkritiken är bra att ha.

Kod: Markera allt

http://www.barometern.se/nyheter/oland/shell-star-for-sanering(49304).gm
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33731&a=551262&from=rss
edit: som vanligt så funkar det inte med () i url:en
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

1200 eller 6000, vet inte om det i praktiken spelar så stor roll? :)
Man vet iaf inte om man ska skratta eller gråta.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

När vi bytte till fjärrvärme så kunde vi köra på ved eller olja. dock körde vi sällan på olja.

vi hade tanken utomhus som tur var och endast två små rör in i pannrummet.
Kapade påfyllnadesrören och tömde tanken och la ett egengjort betongblock över så att man slipper gräva fram den lika mycket.
sen dokumenterade jag allting i steg osv.
tanken ligger kvar.. lite jobbigt och dra väck den jäklen. plus att jag skulle behövs en lastbil med jord :D
Skriv svar