Söker små och gärna billiga högtalare till stereo!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
laban12

Söker små och gärna billiga högtalare till stereo!

Inlägg av laban12 »

Jag renoverar vardagsrummet och är trött på de stora 2.0 högtalare som står i rummet och jagar något som är mer diskret.

Eventuellt ett 2.1 system med en sub som kan stå under soffan och två mindre att gömma i några hörn. Eller ett 4.1...

Har även funderat lite på inbyggda högtalare men det bli rätt blaffiga frontar ändå.

Är det någon som har tips på hur man annars kan gömma högtalare är jag idel öra.

Jag har tittat på Sonys DAV-IS10, det har högtalare som är stora som golfbollar och folk som lyssnat säger att de låter helt ok!
Det skulle vara smutt om man kunde köpa dessa högtalare löst men efter vad jag har sett så får man tjacka hela "hemmabiopaketet" för 5 lax.

Jag har en bra sub idag som kan komplettera... någon som känner till några små, bra och billiga ( ;) ) högtalare?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Köp mina 4 Behringer 1C för 500:- + transport.

http://www.thomann.de/se/behringer_monitor_1c.htm
laban12

Inlägg av laban12 »

Jag lyckas inte hitta någon storlek på dem...!?
Följer väggfästen med dina?
De ser galet plastiga ut - är det så?

Jag letar efter något ÄNNU mindre, men erbjudande är lockande!
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Väldigt svårt att tolka vad du egentligen vill ha, vad jag förstår är att de absolut inte får synas helst, men du vill ändå gå från ett 2.0 system till nått som ofta brukar ta mer plats och synas mer (4.1 system). du kanske ska kolla på en Surroundprojektor men dom kostar en del. Eller köpa ett par micro podspeakers inkl sub.

Jag själv har blivit kär i JBL RADIAL för att den är så liten men spelar så stort.
laban12

Inlägg av laban12 »

Hmm... det jag önskar är en utopi - stort ljud från osynliga högtalare.

2.0 vore det bästa, men jag TROR att små högtalare presterar så klent att det måste bli 4.1 för att det ska bli bra ljud, det är ingen önskan i sig med fyra högtalare.

Jag har tittat på ljudprojektorer men de är dyra och hiskeligt fula, svårmöblerade. Den du länkade till är säkerligen bra men passar inte alls in i mitt vardagsrum! Det är ett sådant där vuxenrum - utan TV, stilrent och med några heminredningstidningar på hyllan under vardagsrumsbordet! ;)

Skämt å sido, jag vill ha ljud som hörs men inte syns. Inga kablar... etc.
Allt som märks är en squeezebox i hyllan (med kablarna infrästa så att den ser ut att stå helt fristående) mer musikanläggning än så ska helst inte synas.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

En idé:
Kika efter installationshögtalare. Dvs sådana som är avsedda att monteras in i väggen. Det finns även modeller som är platta som en normaltjock tavla. Jag vet att Luthman säljer sådana grejjer. Hittade tyvärr inga bilder på deras sajt nu.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Surroundprojektor rekommenderas verkligen inte. En bekant bad mig om hjälp att ställa in sin surroundprojektor från Yamaha, han hade köpt den för ca 10k för att frugan tyckte dom befintliga 5.1-högtalarna var för fula. Trots noggrann kalibrering låter projektorn för 10k sämre än ett enkelt system med högtalare för 5k.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

laban12: Jepp, Behringer 1C är precis så plastiga som de ser ut att vara. 500kr + frakt är riktigt billigt för fyra stycken. Har själv haft fyra stycken men av "någon anledning" har även jag sålt dem...jag fick dock betydligt mer för mina... :wink:
laban12

Inlägg av laban12 »

Luthmans prylar var ju småintressanta... men de värsta verkar ha en effektmax på 24W? Och då är det tveksamt om det ens är musikeffekt...
Ska jag köpa deras billigare 6Wattare måste jag ju fylla en hel vägg med dem.

Jag tycker inte att jag kommer närmare lösningen alls :'(
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Här finns en hel del inbyggnadshögtalare till mkt bra priser http://outdoorspeakerdepot.com/
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jag kör ett BOSE-system i vardagsrummet och den ger då ifrån sig ett enligt mig makalöst transparent ljud. Kanske inte jättebilligt, men helt klart mycket för pengarna.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

laban12 skrev:Luthmans prylar var ju småintressanta... men de värsta verkar ha en effektmax på 24W?
Effektmax är inte intressant om du inte har känsligheten på dom, spelar du 24W i mina PA-lådor med hyfsat hög känslighet så blir det rätt bra med ljud, med en sunkig bilhögtalare blir det inte alls så mkt...

Kanske intressant för dig:
http://www.inwallstore.com/

Dessa ser ju bra ut
http://www.inwallstore.com/JA_Audio_8_i ... ai8aii.htm
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Jag lyckas inte hitta någon storlek på dem...!?
Tittade du i databladet? http://www.behringer.com/MONITOR1C/index.cfm

Följer väggfästen med dina?
Nej, jag har byggt egna eller har dem ovanpå skåp/hyllor i nuläget.

De ser galet plastiga ut - är det så?
Ja, det är bara frontgallret av lådan som är av metall...

Jag letar efter något ÄNNU mindre, men erbjudande är lockande!
Då vet jag verkligen inte hur du ska kunna få mycket ljud. Dessa små rackarna kan spela starkare än dina öron vill vara med om.
laban12

Inlägg av laban12 »

Åhmen, när jag klickade på datablad-länken hände NOLL! Så tack för direktlänken. :)

Missförstå mig rätt, jag ska inte ha nattklubb i vardagsrummet men musiken ska ändå överrösta barnen. Det är sant att 6w i sig inte säger något men ... nåväl.

Jag ska kika på Bose.

Inwall högtalare är fortfarande lite för stora för min smak! Det blir ju en blaffa på väggen - osnyggt!

Ingen som har erfarenhet av att bygga in högtalare i möbler?
Jag funderade ett tag på att sätta upp hyllor typ IKEAS Lack och sätta svarta diskanter i fronten och ett mellanregister i hyllan som spelade uppåt eller nedåt... men att rikta och stämma av ett sådant system skulle bli mig övermäktigt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Grejen är att du kan inte göra högtalarna för små. Högtalarnas funktion är att "flytta luft" och de måste då kunna trycka på tillräckligt stora yta av luften.

Därför är det en betydligt smartare lösning att maskera högtalarna.
Skriv svar