Äppelcider med hembyggd press. Enkelt mekaniskt projekt.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Äppelcider med hembyggd press. Enkelt mekaniskt projekt.

Inlägg av Groover »

Någon moderator får gärna flytta tråden om ni känner att den är för OT.

Tänkte presentera ett litet projekt som jag och min kompis Kim pysslat med. Det är inte någon elektronik inblandat men kanske lite mekanik om man vill få inte det på något ämne annat än övrigt :)

Vi håller på att göra oss lite äppelcider. Inte så lite heller, 60 liter blev det sen tog äpplena slut. Det började med att vi kollade på "Escape to river cottage del 5" där de gör äppelcider. Vi tänkte att vi har ju en bar så varför inte kunna servera hemmagjord äppelcider 8)

Lättare sagt än gjort kom vi fram till. Första problemet är att vi båda bor i lägenhet och därmed inte har äppelträd. Det löste sig ganska bra med hjälp av lite pallande och till slut Kims farsa som bygger ett hur på en gammal tomt med två stora äppelträd. De två träden gav ett fullt bagageutrymme med äpplen.

Bild
Hitta programmeraren :)

Bild
En massa äpplen!

Nu måste ju äpplena på något sätt övertalas om att bli must. Vi har provat en del men jag har tyvärr bara bilder på den sista lösningen som faktiskt funkade. Först måste äpplena krossas, och de måste krossas ganska fint annars blir det för mycket saft som inte kommer ut.
Vår första kross bestod av ett 50mm rör med en axel igenom. På detta hade Ted (Kims yngre bror) svetsat 40 mm skruvar med huvudet inåt. Den såg visserligen skräckinjagande ut men det blev för stora bitar av den. Allt vi hade att driva den med var dessutom en borrmaskin.

Vi löste detta genom att svarva en större trumma i trä och skruva ner vanliga gipsskruvar tills de sticker upp ungefär 6-7mm. Denna version funkade betydligt bättre men man måste trycka ner äpplena ordentligt för att den ska bita. Efter en aning efterforskningar kom vi fram till att vår borrmaskin på 850rpm är för snabb. Nu blev det till att leta motor.

Här är den lösning vi kör med nu.
Bild

Vi hittade till slut ett par motorer. De vi först försökte med kom från diverse tvättmaskiner och snurrade även de för snabbt. Till slut hittade vi denna gamla motorn som vi nu använder. Den snurrar med 1450rpm och med lite nedväxling så är den fortfarande en aning för snabb men betydligt bättre. En hemmabyggd remspännare som består av en enkel bräda som motorn står på med gånggärn funkar riktigt bra. Motorns vikt spänner remmen.

Bild
Resultatet är riktigt bra.

Nu har vi en massa äppelkross som vi ska ha ut musten ur. Inga problem med en press. Den första vi byggde hade två 45x45 reglar som gick upp till mothållet. Tyvärr var de för klena och splittrades när vi testat lite. Det stod klart att vi behövde starkare doningar.

Bild

Det ligger ett tygstycke med en enkel ram i pressen. Det är dessa tygstycken äpplena ska ligga i. Ramen är bara för att få kakorna till en lagom storlek.

Bild
Första kakan på gång.

Efter en kaka packats så lägger vi en bricka på och sen ramen. Det gör det lättare att göra flera kakor på varandra. Vi testade med lite olika antal men kom fram till att tre är rätt lagom.

Bild
Sista lagret på gång att läggas.

När sen en "cheese" (vet inte det svenska namnet) är klar är det dags att pressa. Vi gjorde pressen lite väl hög men det är ju bättre än för låg. En platta på toppen gör det hela klart. Redan i detta läge börjar saften rinna ur pressen.

Bild

Själva pressandet gör vi med en domkraft som vi hittade i Teds verkstad. Det är lite vingligt med de extra brädor som behövs för höjden men det har vi en lösning på nu. Såga rakt!

Bild

Efter pressandet blir det torra tunna kakor av äpple kvar. Man kan blanda upp det igen och pressa en gång till men det ger så lite extra att vi inte tyckte det var värt besväret.

Bild

Saften är väldigt söt och mycket god såhär färsk. Fick nästan slå Kim på fingrarna så han inte skulle dricka för mycket direkt från pressen. :D Lite äppelbitar följer med hur mycket man än försöker undvika det. Men det är snabbt silat igenom ett lakan. så får man fin must.

Bild

Musten i det här läget är mycket grumlig och det är inte så mycket att göra åt om man inte vill hålla på att filtrera allt. Vi tyckte det kunde ligga kvar eftersom vi i våra tester märkt att det sjunker till botten ganska snabbt.

Nu är det bara att sätta det på jäsning och vänta. Vad jag läst ska det finaste vara om men låter det vildjäst men vi tog inga risker och hade i lite vinjäst för att inte riskera något.

Fler bilder finns i bloggen: http://beer.slackersdelight.com/?p=51

Edit: Rubrik "Äppelcider - Inte riktigt elektronik men ett projekt." -> "Äppelcider med hembyggd press. Enkelt mekaniskt projekt." /blueint
Senast redigerad av Groover 18 juli 2010, 13:29:40, redigerad totalt 1 gång.
kimwre

Inlägg av kimwre »

alltså, vi hade ju faktiskt en elmotor.. och när den blev lite varm, så gick proppen, vilket vi inte riktigt fattade eftersom inget annat gick på just det uttaget.
givetvis trodde groover att motorn brunnit, och började med att öppna denna säkerligen 70 år gamla elmotorn för att laga lite sladdar som verkade trasiga.
efter reparationsarbetet så var ju proppen fortfarande sönder så motorn gick ju inte.
när vi sen upptäckte att internetet inte heller funkade och att routern inte hade ström så fattade vi vad som hänt.

så visst vad det en massa ström inblandat :D
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hmm jag har ju MASSOR av äppelträd och en gammal spannmålskvarn över(eller är det en rensare tro..). Undra om man kan kombinera detta på något sätt... Men jag tror jag kan få lite problem med startströmmar då märkplåten säger ca 30A (ja på 3 fas 380V) :D

Must är altså bara pressade typ äpplen?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Äppelsaften måste väl jäsa också för det ska kunna kallas must?
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Ja, nästan.. Enligt mig är det så. ;)

Enligt wiki så "Must är en benämning på en dryck som består av utpressad saft från bär eller frukt och som har hindrats jäsa"

Hindrats att jäsa eller inte hunnit jäsa, ungefär samma sak.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ojäst äppeljuice = must.
Jäst äppeljuice = cider.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Observera att äpplena och musten helst inte skall ha någon som helst kontakt med järn eftersom den då missfärgas. Syrafasta skruvar rekommenderas alltså, och kanske lacka axeln.

Eran press ser nästan likadan ut som den jag byggde, men jag gjorde en rund presskorg av trälister och plastat patentband (sånt här plåtband med hål i).

Men jag har inte en lika fin äppelrivare som ni, jag krossade äpplena med en träregel i en rostfri gryta.

Sen var det intressant att de flaskor som jag försökte kolsyra blev avslagna, men de som skulle vara "riktig" cider (riktig cider är inte kolsyrad) blev det så mycket kolsyra i att man inte kunde öppna dem utan en meterhög fontän... Tog närmare 10 minuters småpysande med kapsylöppnaren innan man kunde öppna utan sprut.

Helst ska man ha en pH-mätare och en ochele-mätare (tror jag det heter) också, för att kunna korrigera pH och sockerhalt (det ska man heller inte göra om det ska vara klass A cider, men svenska äpplen tenderar att ha lite för lite syra).

Mosade ni äpplena direkt förresten? Man kan låta dem "svettas" i en vecka så blir sockerhalten högre.
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Jo, snålheten bedrog oss lite och vi använde inte syrafast skruv nånstans. Vi hade det i tanke men det ekonomiska läget och priserna gjorde att vi avstod. Vi har en hel del förbättringar på gång men om det inte blir mer än ett engångsprojekt så ville vi inte lägga för mycket pengar.

Pressar vi fortfarande äpplen efter skörden om ett par år så kan det ju vara lönt att investera.

Vi räknar inte med att få någon kolsyra i alls. Däremot har vi en kolsyreanläggning som tar ett 18 liters fat åt gången så vi kolsyrar nog på konstgjord väg ändå.

Hälften av äpplena mosade vi direkt. Det tog en hel kväll eftersom vi fick meka och ha oss för att trimma in allt första gången. Andra hälften gjorde vi efter nästan en vecka. Vi fick högre procent must ur de nyplockade äpplena men hur det är med sockerhalten är svårt att säga. Jag har visserligen en ochele-mätare men den glömde jag såklart hemma så det blev inget mätt. :)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Troligen så svettas äpplena bort vatten så sockerhalten blir högre men samtidigt får man ut mindre must.

Jag har Ciderhandboken hemma numera (bokrean för några år sen) men min första omgång cider gjorde jag baserat på information jag hittat på Nätet.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Biltema brukar ha billiga rostfria skruvar...

Jag ser ett användningsområde för den vertikala vedklyven med :)
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Vilket skojigt projekt! :) Blir kul att se resultatet.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

>Ojäst äppeljuice = must.
Som språkintresserad noterade jag efter ett besök på Kiviks musteri i somras att den svenska musten (0% EtOH, massor av socker) skiljer sig signifikant från tysk Apfelmost (5-7% EtOH, låg restsockerhalt).
Wikipedia på tyska vet mer.
swirve

Inlägg av swirve »

Roligt projekt! Tjejens pappa är äppleodlare så där har man sett hur det går till i "riktiga" livet :) (15 000 äppleträd!!) Länk -->
http://www.tranarpsfruktomust.se/
Musten i sig är bara ren äpplejuice som pastöriseras och får tillskott av askorbinsyra. Iskall must kan vara det godaste som finns!
För den som bor i skåneland finns deras gårdsbutik ifall man vill ha musten färdiggjord..
En bekant som gjort äpplecider som blev riktigt lyckad blandade i en mängd vildäpplen för att få lite högre syra. Dock blev den väldigt stark, uppåt 10-12 procent skulle jag tro. På örat blev man i alla fall fort..
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

Hmm, tranarp är ju bara ett stenkast härifrån. Kanske skulle kolla om man fick ta deras fallfrukt till nästa säsong :)
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

För att citera en känd tv-serie "Ooooooooooooooooooomigod! Ican'tbeliveyoujustdidthat..." .

Precis det jag velat göra men aldrig vågat, orkat, idats, eller bara gjort.

Visade denna sida för en kompis som gått i samma tankar och nu är det bokat, inför nästa höst blir det cider-meckande =) .

Det saknas RIKTIG cider i detta land. Det är så störande att man inte kan få tag i "scrumpy" utan att åka till Uk, och hem hinner man aldrig få den eftersom den då hinner bli dålig.
Skriv svar