Ny här och ny på PIC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Caecus

Ny här och ny på PIC

Inlägg av Caecus »

Hejsan alla på SE!

Jag har länge velat testa att leka lite med PICar å sånt å nu tänkte jag ta för mig :) Men då kom några frågor upp.. eftersom jag startar helt från scratch så har jag inget whatsoever.

Tittade lite på Kjell & Company och där kunde man köpa ett PICkit 2 programmerare och experimentkort för 499kr. Som jag har förstått det så kan man använda programmeraren till alla sorters PICar (oavsett storlek?), men experimentkortet är just avsett för en speciell PIC? De PICar jag hade tänkt använda i framtiden är de mindre (8 ben, inte 20 som den i "paketet"). Men kan jag använda en mindre PIC i en större sockel? Eller måste jag köpa ett nytt/annat experimentkort?

Blev kanske en lite grumlig fråga.. men kl är mkt!

Skitbra sida annars! å grattis till 5 år
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Välkommen!

PICKit2 är ett bra val, gläder mig att du har vett nog att undvika Vellerman-skiten.

Och sedan till experimentkortet.... kretsar med olika antal pinnar KAN per definition inte vara "lika". Man kan kanske i vissa fall använda sockeln om man placerar kretsen rätt.
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Jag använder för närvarande ett PicKit2 till mina programmeringar, och lika som dig så "passar" inte experimentkortet till de Piccar jag försöker programmera. Jag kopplar då upp allt på ett "kopplingsbläck"/"kopplingsplatta" och kopplar PicKit2-programmeraren direkt till den.

Det finns angivet i databladet vilka pinnar som är vilka på piccen, och sen är det bara att matcha dem mot det som anges för Pickit2-programmeraren. På så vis behöver du inget experimentkort utan hela kopplingsplattan blir din experimentplats.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Labbdäck är nästan väl så smidiga att jobba med som speciella utvärderingskort. Efter några uppkopplingar så kan man nästan huvudgrejorna utantill, Mikrokontroller, programmeringskontakt och ev. kristall och reset (och givetvis avkoppling). Sedan blir resten lite individuellt beroende på vad det är för projekt. Men den biten blir ju ändå olika.

Jag har också lött ihop en väldigt enkel labbgrej. En liten labbkortsflisa som innehåller en PIC-18pin, ICSP-kontakt, kristall, resetmotstånd och avkoppling. Sedan är det kortet monterat stående på en komponentadapter med samma pinning som själva PIC:en. Mycket behändigt när man jobbar på labbdäck. Behöver man sedan PIC-kortet till en ny uppkoppling, så är det bara att sätta dit övriga kringkomponenter och flytta ner PIC:en i däcket istället.

Edit: Lade till avkoppling.
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Om det är ett PicKit2 du är intresserad av så finns det ibland några här på forumet för försäljning typ 300kr begagnat eller 400+kr nytt. Har för mig att det var ett företag man kunde höra av sig privat till och få ett för 300kr nytt så länge lagret räcker. Sen har du ju Kjell o Co om du vill ha ett snabbt.
Senast redigerad av wolfheat 1 oktober 2008, 15:13:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Acal Technology i solna, 300 sek så länge lagret räcker.

Förresten, men nästa EPE (Everyday Practical electronics) så skulle man kunna köpa en för 9 GBP
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Hur funkar det? Får man en kod med tidningen som man kan beställa med? Eller kommer den med tidningen?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Hur funkar det? Får man en kod med tidningen som man kan beställa med? Eller kommer den med tidningen?
det stod att man skulle läsa nästa nummer för att få reda på hur ;) Tydligen får man en promotion code man kan använda på Microchip Direct
Användarvisningsbild
wolfheat

Inlägg av wolfheat »

Låter ju intressant. Man kanske skall köpa ett lösnummer bara för att.

För övrigt så om du är intresserad av att även köpa kopplingsplattor så rekommenderar jag Thepirateboy i Borlänge. Jag köpte fyra plattor av honom och de kom snabbt och utan problem på posten bara nån dag efter jag betalat. Du kan ju höra om han har kvar några.

"
Pris: 55kr/st inkl. frakt, 4st 169kr inkl. frakt.

(motsvarande pris på tex kjell.com är 79kr/st + ev. frakt)
"

LÄNK TILL SÄLJTRÅDEN: http://elektronikforumet.com/forum/view ... sc&start=0
Senast redigerad av wolfheat 2 oktober 2008, 03:52:13, redigerad totalt 1 gång.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ingen har ännu tipsat om wisp 648 som säljs på http://www.jescab.se Bästa programmeraren enligt mig och en del andra. 349 pistoler kostar den.

Bra support får du på forumet också! ;)
marcusg

Inlägg av marcusg »

Instämmer med föregående talare. Har föregångare (wisp628), fungerar utmärkt! Och han som säljer den i Sverige hänger, vad det verkar, konstant på detta forum och hjälper sådana som mig!
Caecus

Inlägg av Caecus »

Tack för alla tips!

Nu kom jag på en ny fråga oxå :)

Jag har nog bestämt mig för att köpa ett PICkit 2 och en processor som passar i sockeln på experimentkortet (för det medföljer ingen med kitet va?)

Men kom på en ytterligare fråga.. programmeraren använder jag väl endast till att programmera PICen? Och då antar jag att den fungerar som strömkälla. Men hur gör jag när jag vill testa mitt program? Då måste jag skaffa en extra strömkälla på något sätt? Lite svårt att skriva om något som jag inte ännu har å inte vet hur den fungerar.. :)
Men nu kanske förstår vad jag menar
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Japp, all elektronik behöver någon slags strömkälla för att fungera.
Och självklart vill du kunna köra dina projekt utan att ha programmeraren
ansluten...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du samla ihop ett "kit":
1 st experimentplatta (den typ där man kan sticka ner ledningar/komponentben), det gör det enkelt att koppla upp i början, testa idéer osv.
1 st nätdel, gärna 12V.
1 st regulator av typen 7805 med avkopplingskondensatorer. Kan med fördel göras så att det finns "färdiga pinnar" som bara kan stickas i hålen på plattan. Man kan självklart ha en adapter på 5V i ställe men det kan utesluta vissa motorer, reläer och annat kul.

Minst 1 st 100nF avkopplingskondensator, gärna keramisk. Mycket bra grej att ha, jag köper alltid "en handfull".

Minst 1 st 10K motstånd till att ha mellan -MCLR och VDD, gärna fler, bra värde, kan användas till en hel del.

Lite LED och motstånd enl. behov.

Sedan en "samling" PIC, vill du göra det enkelt för dig håller du dig till PIC-versioner med intern oscillator, i annat fall kan det vara aktuellt att inhandla kristaller och deras lastkondensatorer (sodjan säljer sånt också) men det behöver man bara när man ska ha en "fast" timing, den interna oscillator fungerar till riktigt mycket, är inbyggd osv.

Och sedan det viktigaste tips: Sätt aldrig CONFIG till INTMCLR! Om du väljer intern MCLR kan vidare programmering bli ganska besvärlig, därför ska man inte det innan man VET att det är OK.

Och sodjan har tidigare kunna samla ihop hela eller en del av detta kit, kolla med honom, man vet aldrig...
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Jo, jag har kanske gjort det tidigare, men det tar för mycket tid
att leta efter prylar varje gång det är aktuellt. Om man skulle göra
någonting så vore det att plocka ihop 100 kit eller så, men det
har jag inga planer på just nu...
Skriv svar