Projicera text typ larm med "klock projektor"

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
dykan

Projicera text typ larm med "klock projektor"

Inlägg av dykan »

Borde man inte kunna skriva 10 20 tecken på en vägg med en modifierad projektor klocka?

Hur starkt ljus kan man få? Finns det något färdigt? Fabrikat på komponenterna i en sådan klocka...

Filade på en laser i skolan förra århundradet men den blev aldrig färdig :oops: den svepte med speglar för att rita en bild kanske kan vara en lösning. Men finns det genomskinliga displayer eller hur byggs tecknen i en projektor klocka?

Om man kan köra den med fler tecken än 0-9 kanske 128 ascii och svepa med blinkande ljuskälla :?:
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

I en vanlig projektor klocka lyses helt enkelt en förr i tiden lampa men numera skulle jag tro lydiod genom en vanlig LCD då dessa kan fås helt genomskinliga. I teorin borde detta gå lika bra med en matris display men för att få det att lysa på en vägg så behöver det förstås vara lite drag i ljuset.
dykan

Re: Projicera text typ larm med "klock projektor"

Inlägg av dykan »

Vet någon var man köper en sån eller är det billigare att slakta en klocka...

Vill ju helst skriva alfa numeriskt men det kan räcka en bit med 00.00 till 23.59.

Tänkte sprida ut texten med en spegel så det blir en rad men om inte displayen är för dyr kan det räcka med 10-20 tecken.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Jag tror inte att det är som Henry skriver.

Tror efter att ha kikat lite ner i min att det är en vanlig BCD display med lins som sitter neri projektorklockorna. Eftersom Det antagligen blir spegelvänt så får man skriva ut åt fel håll men det är ju enkelt det kan man faktist lösa med hur man kopplar upp BCD:n.

De syns knappt i dagsljus ändå.

Projicera bilder är inte helt lätt tyvärr man måste nästan ha linser
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kan villigt erkänna att jag definitivt inte kollat i alla sådan här klockor och inte de allra senaste så det var en variant jag inte kände till. De fåtal jag tittat i för några år sedan har alla varit LCD vad jag kommer ihåg men gav inte så extremt stark bild ifrån sig. Med dagens högintensiva lysdioder kan säkerligen BCD vara på ordentlig frammarsch och har en nyare variant som jag starkt misstänker använder det för den är verkligen stark.

Kan dock kanske bli lite problem om man använder en matris BCD då ljusstyrkan i de enskilda pixlarna nog inte är så starka så att det blir en bra och starkt bild om man inte betalar en hyfsad summa skulle jag tro, då kan det kanske vara bättre med en LCD och en eller flera starka lysdioder bakom.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har öppnat min och i den är det en extremt liten LCD av den typen som sitter i armbandsur. Där till en lins och en stark lysdiod.

Iom att det är en LCD så lär det vara ganska svårt att styra.

7-segment LED kan funka med en lins om det är mörkt i rummet.

HD447800 kan funka om du kan öka ljusstyrkan ... tyvärr kommer det nog inte att gå.

För att lyckas i dagsljus så behöver du ett kraftigt ljus som lyser igenom en "naken" LCD, så den minsta LCD-TV är nog det närmaste du kan komma.
Skriv svar