Burklarm?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
blastur

Burklarm?

Inlägg av blastur »

Hej!

Jag har en glasburk inköpt från IKEA, ni vet en sån där typisk kakburk med ett skruvlock.

Jag förvarar inte kakor i min burk, utan något annat. Jag skulle vilja ha ett sätt att veta ifall någon har öppnat burken utan att jag vet om det. Jag vill inte låsa den, bara veta OM någon varit där.

Min tanke: Bygga något slags larm som sitter i locket, som på något sätt märker när någon skruvar av locket och därmed aktiverar en blinkande lysdiod. Denna lysdiod är aktiv tills man slår in rätt sekvens på ett par knappar som också sitter i locket.
På så sätt vet jag att när lysdioden blinkar, så har någon varit där som inte vet hur man stänger av lysdioden (dvs nån annan än mig).

Om man rycker ur batteriet så märks det också, eftersom det är tänkt att prylen skall i sitt initial-tillstånd skall vara i "blinkläget".

Problem:
Vad är bästa sättet att detektera om locket öppnar? Jag tänker att man kan ha någon slags skena på insidan av glasburken, så när man börjar skruva så kommer den i kontakt med någon del av locket, som är kopplat till det lilla kretskortet som sitter monterat i locket. Nån annan idé?
Användarvisningsbild
Calle
Kontakt:

Inlägg av Calle »

Tejpbit placerad på specefikt vis som du har totalkoll på hur den satt?

enklare kan de väl inte bli?
bjomo

Inlägg av bjomo »

Mikrobrytare och SR-latch?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

som vanligt svarar jag

truppmina 12

och på b så är det smidigt med en magnet och ett tungelement relä, kan inte bli mycket enklare

en pic och lite kodlåsfunktion gör resten
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Eller varför inte, du drar av ett hårstrå från ditt huvud. Lite spott på fingret och smeta det på burken, tunnt tunnt. Sen sätter du fast hårstrået på burken där du fuktat burken.

Eneklt att se sen om någon varit i burken, då det inte sitter ett hårstrå kvar. gör ett märke med en penna, litet litet som man inte tänker på så duvet var du satte hårstrået.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Har du läst ”Handbok för CIA agenter!” :lol:
Nerre

Inlägg av Nerre »

I och med att du säger att den ska inta "larmläge" när strömmen bryts så är det kanske vettigast att helt enkelt sätta en mikrogapbrytare som bryter strömmen när locket skruvs loss?

Locket sitter väl liksom utanpå burkens hals, så halsen borde kunna trycka på brytarens arm.

Fast problemet blir väl hur du ska "armera" den så att säga, det går ju inte att göra när den är borttagen eftersom då är strömmen bruten...
bjolin

Inlägg av bjolin »

Trådlös armering efter att locket är påskruvat...
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

eller kanske en liten timer-kodsnutt som sätter på larmet några sekunder efter armering?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En sorts akustisk anordning kanske? 8)

Bild
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Vad sägs om en liten mikrobrytare + tungelement.
När du skruvar på locket så börjar lampan blinka, iochmed att strömmen varit borta (mikrobrytare i serie med batteri).

Tungelementet används sedan för att "avlarma", dvs få den att sluta blinka när locket är på.
Bara du vet att man kan "avlarma" med en magnet.
Dvs magneten fungerar som "nyckel" till att återställa larmet med.

Koppla spänning+ till mikroswitch (NO). Mikroswitch till reläkontakt C
Reläkontakt NC till motstånd, sedan LED (blinkvariant) sedan spänning-.
Reläkontakt NO till spole+
spole- till spänning-
tungelement från reläkontakt C till reläkontakt NO.

Normalt går då strömmen genom LED när locket är stängt. När man för magneten nära så drar reläet, och förblir draget. (LED släckt). Om någon öppnar locket eller kopplar bort spänningen så släpper reläet. När spänning sedan kopplas på och locket är på så går strömmen via LEDen igen.

Man kan ju av batterisparskäl använda en strömadapter istället för batteri. Om någon kopplar ur adaptern så "går ju larmet" ändå.
xxargs

Inlägg av xxargs »

är den tät i locket ?

sug vakum i den på något sätt då en ev kak/grejtjuv har svårt att hälla tillbaka vakumet när det väl är öppnat - tänk på marmeladburkar i affärn (dessa lock är bevisligen vakumtäta) - hur ofta och lätt får du tillbaka vakumet i en sådan?

ett sätt att skaffa vakum utan pump är att fylla upp burken med kolsyra/koldioxid-gas (från sodastreamern) och i burken ha en filmburk till 3/4 fylld med målarsoda/natriumhydroxid och bommul/tygbit över. efter ett tag så kommer målarsodan/kaustiksodan att käka upp all koldioxid i burken och den vägen skapa mer eller mindre hög undertryck.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vad förvarar du i skålen? :)
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

xxargs: Det kräver att det finns någon anordning för att indikera undertryck eller ej. På burkar i affären så finns det en buktning på locket som dras ner av vakuumet och när man öppnar säger det "popp". Det står på burken att ljudet är en garanti för oöppnad förpackning.
xxargs

Inlägg av xxargs »

då får man använda ett sådant lock - behöver nödvändigtvis inte vara just ikeas burkar
Skriv svar