svetshjälm esab EYE-TECH 9 13, byte av batteri ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ralleville

svetshjälm esab EYE-TECH 9 13, byte av batteri ?

Inlägg av ralleville »

Hej

Någon som vet hur en automatisk avbländande svetshjälm fungerar ?
En bekant fick en i det närmaste obegagnad hjälm som har batterierna slut .Dessa laddas kanske av solpanel och så den lär fungera behjälpligt om man har den länge i ljus omgivning
Hur byter man dessa när enheten ser mycket kompakt ut.
På ett engelsk forum visste någon kanske att det är Lithium batterier , typ bios batterier .
Har ni haft isär liknande ?
Ny kostar verkligen skjortan
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag hittade det här med en snabbsök: "the solar panels above the screen provide the charge for the lithium batteries drawing there power directly from the arc ."

man måste nog "operera" ut batterierna! :)
ralleville

Inlägg av ralleville »

Är lite rädd för att jag spräcker något vid operationen. De hoplimmade halvorna är ca 4 mm tjocka och hur långt mot kanten går kretskort .m.m ? Har tillgång till dremel och tandläkarborrar så kanske det går att fräsa upp.
Eller brukar ni bräcka med tunna knivar eller ...?

Med vilken typ av lim brukar ni limma ihop liknande ?
Norpan

Inlägg av Norpan »

Officiellt verkar det inte gå att byta batterier, men om den legat i mörker länge kan man ju tänka sig att batterierna som sitter i har blivit tomma.
Det sitter antagligen nån form av uppladdningsbara litiumknappceller i.
Har ni provat å lägga den i t.ex. solen ett tag så den får ladda lite?

Edit: Hittade en länk till samma problem.
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Det krävs starkt solsken i ett antal timmar om det överhuvudtaget går att ”springa” igång helt flata litium batterier, i synnerhet om de varit tomma under en längre tid. Men självklart ska du testa, och om det inte är starkt solsken så lägg hjälmen i svetsverkstaden där du/någon svetsar hela dagen. :D
ralleville

Inlägg av ralleville »

Skall testa era råd,
Tack för länken Norpan
Norpan

Inlägg av Norpan »

Np^^
ralleville

Inlägg av ralleville »

Kollade länken lite mera , där finns verkligen interssanta saker om man är svetsintresserad .Det måste man vara om man har rostiga fortskaffningsmedel !
Har inte hunnit kolla hjälmen ännu , men har haft den i ljust rum nu i ett dygn( takfönster )
ralleville

Inlägg av ralleville »

Isärtagning inte att rekommendera .
Skärmen, dvs glaset sprack i tre hörn !
Det var mycket besvärligt att få isär, och enda nyttan av det var att vi nu vet vilken typ av batterier där finns.Det är BR2320 Lithium knappbatteri.Har endast hittat ett batteri. då nästan allt är inbakat i nån vitaktig massa .
Solcellerna verkar vara i skick , ger ut spänning som kan mätas på ett annat batteri jag lött i stället för det gamla .
Och nu fungerar det ju inte då glaset är spräckt.Uppriktigt sagt så har jag mycket svårt att tror att någon lyckats med detta byte , så inpackat som det är.
Dessutom är justeringsknappen man ändrar Delay ( Fast / Slow )med av kanske induktiv typ , ingen kontakt syns, bara ett "hål" i isoleringsmaterialet .
Äsch är lindrigt sagt .
Vill någon se foton så kan jag kanske ta nästa vecka .
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Trist, men det bör finnas reservdelar som kanske inte är så extremt dyra.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Reservdelar till nåt man inte ska plocka isär :?: Troligen kostar de ungefär lika mycket som en ny kasett eftersom det är vad man får köpa.

Finns billiga kinavarianter som jag hört inte ska vara så kassa. Ebay, blocket, tradera där finns massor.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Så sant, men jag har faktiskt en gång för knappt ett år sedan sett lösa sådana kassetter säljas som reservdel som det stod, till just en sådan här med solceller. Kommer tyvärr ej ihåg sidan då det inte var något jag behövde då jag inte har denna typ av svetshjälm. Har dock inte direkt sett något sedan dess men har visserligen inte heller letat.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Hmm kollade runt och hittade ingen ersättningsglas iaf. Bara hela hjälmen. Som billigast typ 200$ :shock:

Hittade iaf denna:EBAY
Skriv svar