Att bygga en amatörradiostation

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30080
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MadModder »

Ser att det är fler som kollar på Cutting Edge Engineering Australia. :D
http://www.sj2w.se/~micke/sj2w/bilder/2 ... 152247.jpg
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2226
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Haha ja, en av mina favoritkanaler. Tror favoriterna är Cleetus Macfarland, CEE, Diesel Creek, Andrew Camarata och snowball engineering.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2226
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Jag och polarn har börjat köra lite entreprenad, går lite långsamt dock och man kör ganska lätt fast ;)

Bild
Svetsar ihop fördelningsplattorna för stagpunkterna

Bild
Bockat klart fästen för vertikala stagen på bommarna till antennerna

Bild


Bild


Bild
Vi hade en liten tornado som åkte över gården. Jag såg en massa löv virvla upp i luften och sedan hörde jag hunden börja skälla en massa ut mot vägen. Så jag gick dit och då hade den kastat en kartongbit upp i ett träd också :)

Bild
Ganska smutt kunna skära profilrör också i plasman

Bild
Märkte att 17m yagin påverkar 15m väldigt mycket så jag provade vrida den 90 grader och då försvinner den mesta interaktionen mellan de två antennerna. Så jag gör ett justerbart fäste för detta, så att man kan vrida den 90 grader off.

Bild


Bild


Bild
Lyckades spegelvända den ena, men det löser man genom att montera en platta åt andra hållet bara på antennen

Bild


Bild
Överfyllde plasmabordet som vanligt...

Bild
Ett råttskydd åt en granne runt ett ventilationsrör. Ska nog fungera bättre än silvertejpen som var där.

Bild
Tvättat bilarna!

Bild
Gick runt och sökte termosen då jag skulle upp och bjuda SM3WMU på kaffe, som var och gjorde mastjobb i närheten. Efter en stund kom jag på vart jag gick först när jag kom in i verkstan.
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2226
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Bild
Otroligt med vatten i år, den där bron kan man normalt åka under stående i princip.

Bild
Trappen ner till badstranden

Bild


Bild
Tur dom satte trafon på en platå :)

Bild
Notera han som drar husvagnen med traktor :)

Bild
Badstränderna som vi normalt badar på är helt under vatten.

Bild
Detta kanske kommer bli ett tillskott...bromsarna tar inte och det är väl enda major grejen som jag behöver undersöka lite. Annars verkar den vara i fint skick och priset är helt OK.

Bild


Bild
Ska ta ner en massa björk nu när löven slagit ut, samlade upp lite som legat ett par år också, inte bästa veden men brinner gör det.

Bild
Köpte lite kabel från en radioamatör som skalar ner sin verkstamhet.

Bild
Hittade en grid-dippa också, precis vad jag behöver till slutsteget.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32935
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Detta kanske kommer bli ett tillskott...bromsarna tar inte och det är väl enda major grejen som jag behöver undersöka lite. Annars verkar den vara i fint skick och priset är helt OK.
BROMSAR!!!??? Såna frökengrejer är för fegisar .... :vissla:
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5783
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av hcb »

Om jag minns rätt så kör säter sin hjullastare utan bromsar och håller emot med backväxeln när det lutar utför.
Zhorts
Inlägg: 218
Blev medlem: 15 augusti 2011, 14:42:03

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av Zhorts »

Det finns ju en stor broms monterad mitt fram, och en mindre bakpå. Den bakre bromsen är ju dessutom eminent justerbar!
Användarvisningsbild
sm2wmv
Inlägg: 2226
Blev medlem: 6 maj 2008, 00:10:11
Ort: Burträsk
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av sm2wmv »

Handbromsen fungerar (mekanisk), så det är inte hela världen. Men t.ex. om jag vill åka och tanka så behöver jag köra i en VÄLDIGT brant backe. Så lite sugen på att ha bra bromsar är jag :) Men förhoppningsvis är det bara slavcylindern eller nån justering som behövs.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30080
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av MadModder »

Kollar också på CEE, Diesel Creek, Andrew Camarata. Tidigare kollade jag ofta på Abom79, Keith Rucker, Keith Fenner osv men de är inget kul längre. Särskilt Abom79 har förändrats sen han ordnade nya verkstan.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8284
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Att bygga en amatörradiostation

Inlägg av X-IL »

Abom79 har förändrats absolut, men på sistone hittat tillbaka lite till lite roliga projekt igen tycker jag. Diesel Creek har jag nyss hittat och skulle väl behöva lite av Mickes organisation, men annars känns det som att det är lika lagomt galna killar :)
Skriv svar