Förhindra strömrusning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Förhindra strömrusning

Inlägg av 13th.Marine »

Tjenare!

Har satt mig ner och fortsatt på reperationen av en gammal stärkare jag haft liggandes hemma länge nu.

Spänningsomvandlaren för lågnivådelen var tidigare trasig och jag byggde en ny runt en spänningsregulator istället.

Det är här problemet ligger, i den förra satt en kondning i serie innan likriktardioderna, vilket strömbegränsade, men i min nya uppkoppling så tog jag bort denna vilket ledde till att strömrusningen smäller säkringen. Så jag testade att koppla in kondningen igen, detta förhindrar strömrusningen... men sen kom jag på, denna kommer (om jag inte är ute och cyklar) agera spänningsdubblare.

Sagt och riktigt så får jag för hög spänning för att Regulatorn ska tycka om detta, någon som kan tipsa om hur jag ska strömbegränsa?
Kan det räcka med ett motstånd i serie? Och hur stort ska jag isf dimensionera det? (mätte upp strömmen som gick till 130mA).
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Är alla grejor rätt dimensionerade vill ingen ha strömbegränsning på detta viset. Du har ett fel som gör att förstärkaren (eller nätdelen) drar för mycket ström. Börja med att kolla likriktarbryggorna.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Startar jag utan att ha kopplat in Spänningsregulatorkortet så funkar allt.
(En Harman Kardon 630, går att koppla sig direkt in på slutstegen och dessa funkar).

Så fort jag kopplar in regulatorkortet så kommer det rusa en ström till glättningskondningen och det är detta som gör att säkringen går.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Kan det vara så enkelt att du satt in snabba säkringar istället för tröga. Har svårt att tänka mig att man har satt in en konding som strömbegränsare. 130mA på lågspänningssidan bör inte göra så att säkringen på primärsidan går.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Säkringarna sitter efter en av trafona och är trög (1.25AT).

Den kommer ju dra mer 130mA när den ska ladda upp glättningskondningen (1000uF 63V).
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ja, men definitivt aldrig så mycket att en 1.25AT säkring ska gå.

Edit: Går hela strömmen från lindningen genom säkringen så sitter säkringen där i första hand för att skydda trafon. Lindningen borde inte lämna så stor ström att säkringen går när kondingen laddar upp. En trög säkring klarar flera ggr märkströmmen under en kort tid och sedan bör kondingen laddats upp så mycket att det inte ska vara något problem.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Väldigt skumt då =/

Jag kan starta den utan regulatorn inkopplad och inget händer, men såfort jag kopplar in regulatorn går säkringen.

Detta hände inte på det förra kortet där det satt en kondning i serie.
Joe

Inlägg av Joe »

Motstånd i serie med glättningskondingen?

Stora frekvensomformare laddar upp kondingarna genom effektmotstånd och när de är fulladdade så "byglar" ett relä över motståndet.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Hittade "felet", hade kopplat dioderna så att de kortslöt ena halvvågen...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Gott, så ljuder åter ljuva toner. :)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Mjo, nu ska jag bara byta Zenerdioden som hade pajjat längre ner i kedjan...
Skriv svar