Förstärkare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
FriXteR

Förstärkare

Inlägg av FriXteR »

Efter att ha läst om förstärkare här så har svartsjukan växt inom mig så jag har bestemt mig för att bygga en förstärkare och kanke högtalare :D.

så vad behöver man typ förförstärkare effektförstärkare??

har ingen aning så lite vägledning skulle inte vara fel.

har sökt men inte hittat nått jag fattar så skulle ni kunna hjälpa mig med de man behöver kunna och tipps på nån enkel förstärkare.

//Dan Svensson
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

En sån här har jag byggt
http://www.electro-dan.co.uk/electronics/TDA2040.html
Enchipsförstärkare
FriXteR

Inlägg av FriXteR »

var den lätt att bygga?
och lät den bra?
jag har noll i erfarenhet så...

*edit*
är den mono eller sterio?
får inte fram det från sidan.
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Jag har i lite böcker o tidskrifter några häftiga projekt. Allt ifrån 150W mosfet med kanon värden (på pappret i alla fall) till någon smart lösning där man tar en typ 2030 (eller liknande) o hottar upp den med 2st trissor. Den skulle tydligen inte spela så där jättedåligt jämfört med många budget grejor på marknaden.

Eller en annan modell som har 2st 3055'or som effekttrissor. Skulle tydligen också spela hyggligt.

Mikael
Användarvisningsbild
peranders
Kontakt:

Re: Förstärkare

Inlägg av peranders »

FriXteR skrev:Efter att ha läst om förstärkare här så har svartsjukan växt inom mig så jag har bestemt mig för att bygga en förstärkare och kanke högtalare :D.

så vad behöver man typ förförstärkare effektförstärkare??

har ingen aning så lite vägledning skulle inte vara fel.

har sökt men inte hittat nått jag fattar så skulle ni kunna hjälpa mig med de man behöver kunna och tipps på nån enkel förstärkare.

//Dan Svensson
Vad ligger din budget på och din händighetsnivå?
Kanske en Brian Bell Gainclone www.chipamp.com eller någon av mina konstruktioner?
http://www.diyaudio.com/wiki/index.php? ... +Gainclone
Senast redigerad av peranders 26 oktober 2004, 15:31:26, redigerad totalt 1 gång.
FriXteR

Inlägg av FriXteR »

budget inte så mycket men 750kr + lite till om det skulle behövas men hade nog tänkt att bygga från delar och inte köpa ett helt kit men man kan ju tänka på det.
Användarvisningsbild
peranders
Kontakt:

Inlägg av peranders »

Ett Brian kit kostar väl runt 50 dollar så har du kylfläns och nätdel så klarar det sig säkert med 750 kr.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

FriXteR skrev:var den lätt att bygga?
och lät den bra?
jag har noll i erfarenhet så...
är den mono eller sterio?
får inte fram det från sidan.
Japp den lät riktigt bra! Man skulle lätt kunna ha den som hemma förstärkare till datorn, cd m.m. Jag byggde den i mono eftersom jag har den till elgitarr men den går självklart att göra i stereo, då gör du "två stycken". Det enda som kostade några större summor var trafon som gick på nått över 350kr samt chippet som kostade 70kr. Mer kan du läsa om den här om du vill...
http://www.geekjoan.com/forum/viewtopic ... 2040#20917
Nu har jag dock byggt om den i en ny "snygg" låda med etsade kretskort och riktiga terminaler osv som på en riktig förstärkare :)
Var relativt lätt att bygga, men det beror nog mest på din händighet och erfarenhet.
Skriv svar