STOR elektrolytkondensator till glättning av 80volt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
sniffer

STOR elektrolytkondensator till glättning av 80volt.

Inlägg av sniffer »

Hej. Jag tänker bygga mig ett jetteagg på närmare 1800VA.
Aggregatet kommer bestå av 3st ringkärnetransformatorer 2x12V 600VA för att uppnå en glättad likströmsutspänning så nära 80v som möjligt. Å antar att jag lägger ihop 5st 12voltare i serie som då blir 60v och likriktar samt glättar. Å då borde jag ha en spänning på närmare 80v (glömt av formeln för Utop och därav ej exakt siffra).

Alternativet är en 2x65V 1000VA trafo. Men då tror jag att jag passerat 80v strecket med någon volt efter likriktning och glättning?.

Strömmen jag sedan skall plocka ut är 3x7A = 21A till 3st stegmotorer/drivsteg, och iockmed att de som sagt är stegmotorer så behöver dom ej 21A konstant och därav borde även 1000w-lösningen duga.

Men min fråga är i vart fall ungefär hur stor kondensator jag behöver för att lösa någorlunda stabil och frekvens/störningsfri likspänning för stegmotorerna. För antar att de borde dra iväg till ganska stor konding förmodar jag. Tror inte heller de finns kondingar på 80v så lär få bli en 100v konding. Men få hur många farad är då frågan?

Sen gärna formeln för Utop så jag kan börja räkna noggrannare :)
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Använd följande formel som tumregel: C= 80000 * I / U

I = ja det kan man ju fråga sig, om du har 3 drivers så lär ju dessa aldrig komma upp till 100% samtidigt. Jag räknar kallt med ca 50%/axel.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Glöm inte att kolla upp hur mycket rippelström din konding tål... du kommer att få rejäla rippelströmmar!

Hur exakt behöver din utspänning vara?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag har aldrig förstått varför man skall ha dessa jättenätdelar som kan leverera så hög RMS ström vid så höga spänningar.
Det är oftast feltänkt någonstans helt enkelt.
Tag t.ex en stor stegmotor från Jojje 86STH156FF2-624 6,2A/0,56Ohm / lindning det ger maximal lindningsspäning på 3,5V enligt hecko så bör nätdelen leverera ca 5-10ggr lindningsspäningen det är ju rätt långt ifrån 80V som geckon tål. Sedan så är det ju så att det räcker om KONDENSATORN tål att leverera ca 3ggr maximala lindningsströmen men resterande nätaggregatet behöver INTE klara det. Själva switchfunktionen i stegmotorkontrollern ser till att lindningen får vad den behöver.

Om vi tar våra lillasystrar med 51 motorn så räcker det med avsevärt mindre aggregat än vad de flesta har byggt. Och att lägga sig en bra bit under maxspänningen räddar det mesta från att gå sönder.
Jag har för mig att jag redde ut det hela i något inlägg tidigare.
Empiriska prov visar även att verklighet och teori stämmer.

Samanfattningsvis, stegmotordrivning liknar mycket mera switchreglerin än linjärreglering. OM geckon mm hade linjärreglerat till stegmotorerna så hade det krävts dessa gigantnätaggregat, nu funkar dom inte så så det gäller inte i verkligheten.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Här är länken till ett tidigare inlägg i snarlikt ärende.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=22803
Norpan

Inlägg av Norpan »

roten ur 2 * acspänning - diodframfall = dcspänning
sniffer

Inlägg av sniffer »

Stegmotor: 86STH118
Datablad: http://bergan.se/downloads/86STH.pdf

OK. De ni menar är alltså med andra ord att en stegmotor med resistans 0,45Ohm per linning endast skulle behöva:
U=IxR 6x0,45=2,7
U x Antal linningar 2,7x4=10,8
Å då med andra ord om vi inte tar hänsyn till andra förluster såsom kablar till stegmotor, furlust i geckon osv, så skulle de räcka med att mata in 10,8V 6A i varje geckodrive om nu geckon som vi sa va utan förluster och skulle klara att fungera på de låga volttalet. Har jag då fattat de hela rätt?

Och eftersom geckon G212 nu har ett minimum på 24VDC så skulle de alltså räcka med att den endast fick minimum 24V och på ett ungefär 6A för att ha tillgodo för eventuella förluster?

Å de på 3st gecko som då blir 3xAmperen 6x3=18.
Alltså en trafo på 24V 18A skulle då med andra ord duga men vara i minsta laget?

Råkar nämligen vara så att jag redan har en trafo på 2x12v 600VA och den levererar ju hela 25Ampere RMS kopplad som 24v, och obelastad, likriktad, glättad så sticker ju volten iväg till nästan 30v och kommer aldrig komma under 24v. Så med andra ord så skulle denna funkat rakt av?

Har jag fattat de någorlunda rätt då?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag anser att dina delanalyser är helt fel men slutresultatetet är rätt.
Ja, den trafon kommer att fungera mycket bra med korrekta kablar och stora kondensatorer.
Om inte annat så skulle det vara intressant att ha "fel".
Så om du garderar med att ha tillräcklig marginal på kondensatorernas spänning (100V kondensatorer) så kommer du att kunna återanvända allt utom transformatorn om det skulle visa sig att jag har fel...
sniffer

Inlägg av sniffer »

Hehe. Ja de är inte så noga. Slänger på 2 enfaradare över var sin linning i trafon så skall de nog bli kräm då jag ändå kan behöva dessa till annat sen och den kondingen används mycket till billjud och på de viset bara är en femhundring styck.

Tro för den skull inte att jag håller på med billjud och sådant trams för är de verkligen något jag ej förstår så är de just folk som gräver ner tusenlappar på steg och baslådor i bilen. Usch säger jag bara. Då finns de vettigare saker att gräva ner stålarna i.

Men som sagt så provkör vi skiten med 600wattaren då som sagt. Så får vi se hur de lirar.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Klarar enfaradarna verkligen 17V i matningsspänning?
Du vet väl att du måste jobba med dubbla likriktarbryggor eller hellre mittjordat transformatoruttag och kondensatorerna kopplat till det och en diodbrygga (bästa lösningen).
sniffer

Inlägg av sniffer »

Kondinagrna tar 20v. Men visst är de som du säger. Som de står nu är agget redan fördigbyggt för tidigare projekt med hyggligt stora kondingar redan som tar 63v, så skall prova med detta först å främst.
Skriv svar