Usb bluetooth
Usb bluetooth
Om man har två usb-A portar och en vanlig usb-kabel emellan, kan man då byta kabeln mot 2st bluetooth-adaptrar och få samma funktion? (bildlänk)
http://u.helgon.net/g/%7B7B9/%7B7B90CF6 ... EBB%7D.jpg
Jag har försökt googla och "wikat" fram hur en bluetooth adapter funkar mer ingående men inget hittat, nån som kan förklara?
Jag vet att i en kabel har man ju 5V, data+, data- och Ground.
Är det då samma sak i adaptern fast den skickar data+ och data- trådlöst via bluetooth och att 5V&Ground ser till att adapter funkar?
http://u.helgon.net/g/%7B7B9/%7B7B90CF6 ... EBB%7D.jpg
Jag har försökt googla och "wikat" fram hur en bluetooth adapter funkar mer ingående men inget hittat, nån som kan förklara?
Jag vet att i en kabel har man ju 5V, data+, data- och Ground.
Är det då samma sak i adaptern fast den skickar data+ och data- trådlöst via bluetooth och att 5V&Ground ser till att adapter funkar?
Hehe, förstod att jag skulle få nåt liknande svar, borde ha förutsett det =P
Men jag tänkte bygga egna grejer så fort jag skaffat mej tillräckligt med kunskaper o tänkte skicka vanlig data eller va man ska säga.
Har inget med datorer eller programvara att göra utan jag ska i stort sett klippa en annan kabel, göra om lite o skicka det via usb mellan två enheter.
Det kanske inte ens finns usbA-kabel med två hanar? Har inte tänkt så långt..
Men måste man ha programvara för att en usb-bluetooth adapter ska fungera?
Men jag tänkte bygga egna grejer så fort jag skaffat mej tillräckligt med kunskaper o tänkte skicka vanlig data eller va man ska säga.
Har inget med datorer eller programvara att göra utan jag ska i stort sett klippa en annan kabel, göra om lite o skicka det via usb mellan två enheter.
Det kanske inte ens finns usbA-kabel med två hanar? Har inte tänkt så långt..
Men måste man ha programvara för att en usb-bluetooth adapter ska fungera?
Förstår jag rätt: du har "befintliga data" (t.ex. på en seriell port) som du vill "göra om" till USB och sända dom på det vis?
Detta skulle i så fall betyda att du vill göra en USB master.
Skulle du lyckas med det utan att involvera en PC eller liknande hårdvara vill jag gärna hänga med på ett hörn och ta del av din lösning, det skulle vara smått revolutionerande.
Och är det för att skicka "lite data" trådlöst är BT inte en bra lösning, det finns MYCKET enklare sätt.
Detta skulle i så fall betyda att du vill göra en USB master.
Skulle du lyckas med det utan att involvera en PC eller liknande hårdvara vill jag gärna hänga med på ett hörn och ta del av din lösning, det skulle vara smått revolutionerande.
Och är det för att skicka "lite data" trådlöst är BT inte en bra lösning, det finns MYCKET enklare sätt.
> Är det då samma sak i adaptern fast den skickar data+ och data- trådlöst via bluetooth
Nej, det är *inte alls* på det sättet !
Adaptern innhåller en USB-klient implementation och en BT sändare/mottagare.
BT sändaren/mottgaren snackar med BT-drivern i PC'n över USB.
Det som skickas *mellan* BT adaptrarna har inte ett smack med USB att göra...
Nej, det är *inte alls* på det sättet !
Adaptern innhåller en USB-klient implementation och en BT sändare/mottagare.
BT sändaren/mottgaren snackar med BT-drivern i PC'n över USB.
Det som skickas *mellan* BT adaptrarna har inte ett smack med USB att göra...
Okej.
Min idé innebär att spela mina tv-spel trådlöst.
Jag har ett NES, som jag ska göra ett eget skal och vill göra handkontrollen trådlös.
Har läst om en snubbe (kan skriva en länk om nån är intresserad) som gjort detta möjligt men byggt det till ett Wii, han har alltså en NES- och en SNES-dosa som trådlöst skickar sin data till en liten dosa som det sitter en GC-sladd på, kopplad till sitt. För att ladda batterierna i dosorna har han en liten 2,5mm-kontakt.
Jag vill då göra en liknande grej, fast använda usbA-standard för att ladda batterierna och skicka datan medans man spelar och använda en bluetooth-adapter istället när man har tillräckligt med batterier och vill spela trådlöst.
Nån som hänger med på hur jag menar? =P
Eller är mina idéer helt omöjliga?
Min idé innebär att spela mina tv-spel trådlöst.
Jag har ett NES, som jag ska göra ett eget skal och vill göra handkontrollen trådlös.
Har läst om en snubbe (kan skriva en länk om nån är intresserad) som gjort detta möjligt men byggt det till ett Wii, han har alltså en NES- och en SNES-dosa som trådlöst skickar sin data till en liten dosa som det sitter en GC-sladd på, kopplad till sitt. För att ladda batterierna i dosorna har han en liten 2,5mm-kontakt.
Jag vill då göra en liknande grej, fast använda usbA-standard för att ladda batterierna och skicka datan medans man spelar och använda en bluetooth-adapter istället när man har tillräckligt med batterier och vill spela trådlöst.
Nån som hänger med på hur jag menar? =P
Eller är mina idéer helt omöjliga?
OK.
Om du kollar lite på länken så ser du att de där varken använder
USB eller Bluetoth. Det verkar vara en enkel radiolänk som kopplas
till maskinens vanliga serieinterface. De använder en enkel PIC
processor för lite anpassning, redan det är ju mer komplext än din
raka kabel.
Både USB och BT (speciellt USB) är oerhört mycket mer komplext
än det som de har gjort på den där sidan.
Sen förstår jag inte var du har USB i handkontrollen ?
Gällde det inte en kommunikation där det fanns USB i båda ändar ?
Om du kollar lite på länken så ser du att de där varken använder
USB eller Bluetoth. Det verkar vara en enkel radiolänk som kopplas
till maskinens vanliga serieinterface. De använder en enkel PIC
processor för lite anpassning, redan det är ju mer komplext än din
raka kabel.
Både USB och BT (speciellt USB) är oerhört mycket mer komplext
än det som de har gjort på den där sidan.
Sen förstår jag inte var du har USB i handkontrollen ?
Gällde det inte en kommunikation där det fanns USB i båda ändar ?
Jo jag har också tänkt att använda PIC för att baka om latch, data o clock i NES controllern till en data som han gjort.
Tanken var att han använder radiolänk för överföring och 2,5mm plugg för att ladda dosan.
Jag tänkte använda BT-adapter för överföring och usb-kabel för att ladda dosan istället..
Tänkte då alltså bygga en usb-hona i dosan, och använda kabel för att usb-kabel för att ladda och BT-adapter för att spela trådlöst..
Tanken var god men, det funkar kanske inte? =P
Tanken var att han använder radiolänk för överföring och 2,5mm plugg för att ladda dosan.
Jag tänkte använda BT-adapter för överföring och usb-kabel för att ladda dosan istället..
Tänkte då alltså bygga en usb-hona i dosan, och använda kabel för att usb-kabel för att ladda och BT-adapter för att spela trådlöst..
Jag har tappat bort mig flera gånger i tråden redan, men nu börjar det klarnaBreikus skrev:Jo jag har också tänkt att använda PIC för att baka om latch, data o clock i NES controllern till en data som han gjort.
Att använda USB för att bara ge laddström är inte omöjligt. Att flytta data med bluetooth är inte så svårt, bara du har datan i serieform. Det finns färdiga moduler som fixar sånt, de jag har använt har varit marginellt knepigare än en vanlig radiolänk.