Hur fungerar en knacksensor?.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Fagge

Hur fungerar en knacksensor?.

Inlägg av Fagge »

Som sagt hur är sen sådan knacksensor uppbyggd, som sitter på bilmotorer?.
Piezo? Spole & järnkärna som inducerar ström vid stötar?
Hur känslig är en sådan?.

Jag funderar på om man inte kunde sätta en sådan på kökspannan här hemma, & på så sätt kunna känna av när det börjar småputtla (mini-koka) inuti panna.
Och när det gör det så slår man på cirkulationspumpen & tömmer ur en del av det heta vattnet till acc-tanken & fyller pannan men nytt kallt från botten av acc-tanken.

Som det är nu så har jag pumpen µc-relästyrd, som slår på den vid 83c & slår av vid 79c.
Tidigare hade jag intervallet mellan 78-75c
Har man då som jag en för liten tank (500L) för husets storlek. Så är varje gradökning guld värd.

Så tanken var ju att kunna hela tiden ligga på gränsen till kok i pannan, så att man får ut så hett vatten som möjligt.

Skulle det kunna fungera med en sådan knacksensor tror ni?.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Jag vet inte riktigt vad jag talar om, men jag har ett minne av att knacksensorn är avstämd till (någon av) blockets resonansfrekvens(er). Jag skulle inte tro att det kommer funka till din applikation.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jag tror nästan det kan vara möjligt. Jepp piezo är de uppbyggda runt, åtminstone de jag kommit i kontakt med. Här finns en rätt intressant sida om ämnet:

http://4age20v.blogsome.com/2007/08/06/knock-sensor/

Det är ju så pass "tyst" annars så jag gissar nästan att man ska kunna hitta småputtret. Iofs beror det ju på hur bra man är på signalbehandling. :wink:

Edit: Men det är ju alltså en "mass type sensor" som man får sikta på i så fall.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag förstår inte vinsten. Du kan väl värma tanken max utan att stoppa pumpen under laddningen.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Knacksensorn på äldre SAAB:ar (dom enda jag vet något om) är helt enkelt en mikrofon (skruvad mot blocket). På dom nyare så mäter man joniseringsströmmen genom tändstiften mellan gnistorna.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Oki ska kika lite på det maha / vfr.

Danei: Eftersom pannan inte är utrustad med en laddomat, så får man köra av & på med laddpumpen. Låter man den vara på hela tiden så sabbar man ju skiktningen i tanken.

Om man först värmer upp hela tanken till 83c så som det funkar nu. & sen fortsätter elda i pannan, så är det i princip omöjligt att höja hela tankens temp högre, eftersom pannan gärna vill koka konstant då invattnet knappt har någon kylande effekt.
Då är det mycket lättare att ladda tanken med högre temperatur från början, eftersom det kalla in vattent kan snabbt dämpa pannan.

Så med en koksensor så skulle det bli mycket lättare att få ut högre temperatur eftersom den skulle kunna reglera efter hur stor hets det är i pannan.

83c som det är inställt på nu, är en kompromiss mellan hett vatten, & så att det inte kokar internt i pannan när man eldar med mycket torr ved.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Varför inte använda en tempsensor?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nu är jag kanske lite överambitiös men jag skulle vilja föreslå att pumpens hastighet styrdes av temperaturen, t.ex. under 83°C är den av men på den temperatur slår den på i lägsta hastighet och ökar till full patte vid t.ex. 95°C.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Håller med föregående talare :)

Elda med ved så har du ju 'knack' mest hela tiden, hur fasen ska du kunna filtrera alla 'knack' ljuden i pannan och höra av kokandet.

Ta du och reglera vattenflödet istället.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Björn: Jo det gör jag ju i vattnet ca 20cm på röret utanför pannan.
Men det är ju inte riktigt rättvist.
Vattnet kan vara 80c, men ändå småkoka mot metallen inne i pannan som kan bli riktigt het om elden är riktigt intensiv.

Att skruva en tempsensor i pannans gods / vattenkanaler blir ju inte häller rättvist. Så det ända rätta vore att placera sensorn innuti pannans kanaler utan att den nuddar vid godset. Men hur lätt blir det… :roll:

Icecap: Jo, men pumpen som sitter där nu körs redan på lägsta hastighet (25W) vid laddning. Går i & försig kanske att få ner hastigheten ytterligare med en hemma mekad frek-omformare.

Men vitsen är ju att jag inte vill släppa ut vattnet fören det är på gränsen till att det börjar låta illa i pannan.
Och det är ju eldens intensivitet som avgör när vattnet börjar småputtla mot metallen.

Så eldar man sakta, med halv sunkig ved så skulle man kanske kunna plocka ut 90-95 gradigt vatten, men brinner det ordentligt så kanske man måste släppa ut vattnet redan vid 83grader för att få tyst på pannan.

Tecno: just ja, ljudet från vedsprakandet kan nog bli lite problem att utskilja. :humm:
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Jag har provat något liknande med min värmepump.Jag ville försöka optimera varmvattenproduktionen. Monterade en frekvensomformare som styrde cirkulationspumpen för VP och ACC-tanken. Jag försökte hålla utgående vattentemp från VP på 50c .Med så liten omrörning av tanken som möjligt för maximal skiktning. Detta visade sig vara ett väldigt svårt reglerproblem i verkligheten "inte teoretiskt". Vattnets tröghet gjorde att när pumpen ökade i varv så tog det en stund innan flödet ökade + "kylvattentemperaturen" inte är konstant.
Detta resulterade i VP löste ut på övertemp.

Ljudet från cirkpumpen var lite störande när frekvensen ökade o minskade.
Nu finns inte detta problem med ved.

Skiktningen i tanken tror jag är svår att förbättra med minskad omrörning efter mina försök.

Du får lägga på lite övertryck med "tryckluft" om systemet är slutet, så det inte kokar
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

leta reda på en oanvänd propp in till pannan, ordna en högfrekvent microfon som är limmad mot en propp med tunnt gods mellan vatten och mic

kolla med scop och spektrumanalysator vad du får för ljud vid kokning, misstänker enligt mina ljud vid nästankokning att man har en topp vid något KHz finns den enbart vid nära kok kan man separera det med lämppligt filter och annvända den infon

ljudkort och fft borde räcka långt, mic såg jag vettiga på ebay, sökte på oizo och fick upp gitarrmicar

jag kör numera annurlunda hemma, fult ös på pumparna, skickta sig får det göra efteråt, tycker det funkar mycket bättre
har man kalla tankar går vattnet igenom två eller tre gånger innan det blir varmt nog
man höjer ca 15 grader per gång, så 45 till 60 sedan 60 till 75 och 75 till 90 och det funkar mycket bra
Norpan

Inlägg av Norpan »

Fagge
Ha dit en cirkulationspump som kör runt vattnet i pannan, fungerar utmärkt för att lugna ned lokalkokningar.
Du får dessutom en jämn temperatur på vattnet så det är enkelt att mäta den.
Om du sen kör laddpumpen variabelt mot temperatur så har du gjort en egen laddomat.

BMI
Det finns fina tryckgivare att styra sånt med, när trycket i kondensorn ökar så ökar du pumphastigheten, utan att gå omvägen genom vattentemperaturen och fördröjningen som blir där.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

grym: Ska kika lite på det.

Norpan: Jo det hade varit det bästa med cirkulation inne i pannan!.
Kruxet är platsbrist, då pannan står i köket vägg i vägg med tanken som bor i vardagsrummet. :wink:

Kan man inte öka kokpunkten med glykol, sen tar väll även glykolen bort en del av ytspänningen?. Borde man inte få en effektivare värme överföring mellan pannan & vattnet med minskad ytspäning?.
Kanske nått att satsa på också?.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Denna kanske.
Tyvärr är inte Redline berömda för att vara billiga, men det gör nog mer nytta än glykol.
"Egentligen är det nog bara diskmedel och skumdämpare"

Lokalkokning är inte lätt att ta hand om, har du lite fart på förbränningen och en horisontell yta som värms av densamma kan det uppstå vid ganska låga snittemperaturer.
Skriv svar