Bygga fläktstyrning (triac)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
E85

Bygga fläktstyrning (triac)

Inlägg av E85 »

Jag blev lite sugen att bygga en enkel motorstyrning mha PIC18, triac och MOC3021.

Har koll på hur man ska styra triacen men eftersom det är en induktiv last (90W kanalfläkt)
går det inte ta zero crossing detection-signalen mellan transformatorn och likriktaren som jag förstår.
Min tanke är att ta signalen ifrån den styrda kretsen nånstans runt triacen istället, för att få
med fasförskjutningen.

Nån som har tips eller idéer hur det ska gå till? Optokopplare på någe vis kanske?

Eller om nån har tips på ett färdigt schema som skulle fungera. Möjligtvis behöver jag inte bry mig om att det är en induktiv last?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Eftersom det är en fläktmotor så är väl fasförskjutningen ganska konstant. I det fallet måste det väl duga med att ta information om nollgenomgången mellan transformatorn och likriktaren som du säger. Sedan fördröjer du tillslaget till en stund efter nollgenomgången.

Hur mycket du ska fördröja kan du t.ex mäta med oscilloskop i motorkretsen. Viktigt är att det är samma fas som matar fläkt och PIC, samt att du håller reda på fas och nolla om du inte har isolerat instrument. Enklast är att mäta strömmen med en tångamperemeter som kan ge signal direkt till oscilloskopet.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nollgenomgången har du enklast från transformatorn sedan är det bara att räkna tid och blinka till med lysdioden o MOC 3021 men är det inte MOC 3021 som har nollgenomgångsstyrning och 3020 som inte har det, jag kommer inte ihåg.

Efter likriktaren sätter du en diod som går till glättningslyten.
Från likriktaren en spänningsdelare som ger nollgenomgången till uP.

Protte
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Ta en Sharp S202S01 istället för moc3021 (2). Lite enklare

Bara PIC via ett motstånd till optotriacen + lite avstörning samt så klart nollgenomgång detekteringen

PMa om du behöver en sådan
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Har några färdiga på hyllan, spänningsstyrda (går att sätta en pot) Dock med diskreta kopmponenter. Är konstruerade för 1200 W.

Protte
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

BMI: Det ska inte vara för enkelt... :)
Byggandet är (mer än) halva nöjet så jag kommer nog hålla fast vid MOC3021 bara för att jag bestämt mig att det ska fungera. ;)

Hittade ett schema som verkar helt ok:
http://www.geocities.com/ph_zone/Digi_Pack/Board.jpg

Håller på att simulera i Orcad nu för att se om jag kan förstå hur allt fungerar...
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Väntar med "spänning" på ditt resultat :)

Jag tröttnade på röken och utebliven funtion när jag höll på med MOC3021 , men det går naturligtvis med rätt triac.

Skulle du ändra dig så är det ok
Lycka till
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Om MOC 302X släpper ut rök så sätt en triac som tar lasten och MOCCEN bara sköter trigningen.

Protte
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

"Protte" Jo så gjorde jag också , men blev likväl aldrig vänn med kopplingen med MOCCen. "Trodde också jag hittat en fungerande koppling"

Men jag bytte taktik och bytte till Sharp , finns så fina 2 - 16A och allt i en inplastad kapsel som bara behöver en kylare för "högre effekter" och utan problem med isolation mot kylflänsen.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Det här verkar rätt intressant. Strömnollgenomgångsdetektor istället för Spänningsdito.

http://www.nxp.com/acrobat_download/app ... n467_1.pdf
( sid. 6 - 8 )

Frågan är bara hur man ska koppla in det till en krets som drivs mha transformator. Går det att övervaka gatespänningen med A/D-omvandlaren i PIC:en på något vis kanske?

edit: Det kanske inte var en så bra idé trots allt då gatespänningen ligger ganska nära nätspänningen om jag förstått rätt. Behöver få ut skillnaden mellan nätspänningen och gaten, hmm...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På min hemsida finns det ett schema (under "Feeebies") som är en flispannastyrning, den har en TRIAC som dimmer och den är µC-styrd.

Den styrning har jag byggt och den körde i ett antal år hos min morbror innan han dog. Därefter blev styrning övertagit av en av hans vänner och den kör fortfarande efter vad jag vet.

Den driver en helt vanlig fläkt, AC med driftkondensator.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Icecap: Intressant. Jag har tagit en titt och det schemat verkar vara i princip likt som de andra jag hittat. Triggade du med ett pulståg eller bara en puls?

Någon lösning med övervakning av gatespänningen har jag inte sett någonstans förutom i PDF-dokumentet som jag länkade till tidigare.
Det verkar annars vara den överlägset bästa lösningen för att kunna driva det mesta...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Den får bara en puls som kvarstår till nollgenomgången.

Flispannan den körde var en ganska stor panna som min morbror hade byggt själv, det var egentligen en vedpanna som tog 1,5m stockar, han ville inte såga och klyva så mycket...

Fläkten var från en större oljebrännare, tror att det var en 70W eller så.

Och som sagt: den körde alldeles perfekt, han var mycket glad för att mjukvaran var som den var, man ställde allt digitalt och det blev sparat i EEPROM.

Vi hade dock ett problem: matningsmotorn var en 3-fas och jag hade bara en fas styrning på den. Vi testade att sätta på en kontaktor men den släppte aldrig, lösningen blev ett solid-state relä, då fungerade allt.
Skriv svar