Kristallfrekvenser i komradio.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Kristallfrekvenser i komradio.

Inlägg av danei »

Varför är det olika frekvens på sändar och mottagar kristall på samma kanal?
Det frågan har sitt ursprung i är en gammal AM radio på 27Mhz bandet. Är det någon som vet hur det hänger ihop?
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Kan det vara så att det skiljer tex 455kHz?

Sändaren jobbar med direktkonvertering man modulerar alltså sändaroscillatorn direkt medans mottagaren kör superhetrodyn...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

om dom låg på samma frekvens så skulle det ju bli rundgång, med tanke på att man tar emot samma singal som man sänder.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det kan vara exakt så det är ja. Tackar.
Bara man vet vad det heter blir det lättare. Jag hittade en förklaring på Wikipedia.

EDIT: Rifakungen: Nej det skulle det inte. Man sänder ju fortfarande på samma frekvens som man ta emot. Det är själva grundttanken med komradio. Man antingen sänder eller tar emot.
xxargs

Inlägg av xxargs »

i simplex-drift ja - men oftast är det semiduplex (handapparater) och duplex (basstationer där man tar emot med mottagare och sänder samtidigt - givetvis på olika tilldelade frekvenser.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

nästan alla gamla am 27Mhz är simplex, och kristall för sändning och mottagning är 455Khz mellan sändare och mottagare, även i dom radiostyrda sakern är det så, där brukar det märkas fort om man satt kristallern på fel plats
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

För att det ska funka med komradioapparater så måste det väl ändå vara samma frekvens på sändning och mottagning.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

normalt sett, ja

det finns duplex där man sänder och tar emot på skilda frekvenser, men nästan alla billiga är simplex med samma frekvens för både sändning och mottaggning, vet inte ens på rak hand om något icke proffssystem som är duplex
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Om du då har många enheter. Hur vet man då vilken frekvens man ska ta emot på? Sen finns det ju system där det är dynamisk kanaltilldelning, Men det är inte riktigt vad jag pratar om.

Radiokungen skulle kanske byta bild innan han gör bort sig mer...
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är säkert skillnader mellan 27 MHz och 433 MHz billihetssradio ala säljs på clas i sjön för 299:- och proffs-landmobilradio som nästan alltid kör med (semi)duplex-system (handapparaten sänder på 'up-link' frekvensen till basstationen och basstationen när det är tillämpligt sänder ut den insända talet på 'down-link' frekvensen - vilket är enda sätten man kan skapa kontakt mellan handapparater på säg 3-4 mils avstånd på 400MHz frekvensen.

Kör man hand till hand så är räckvidden väldigt mycket kortare då antennerna inte är högt nog - medans basstationsantennernas plats väljs med omsorg på hög plats för så lång täckning som möjlig till alla handapparater runt omkring basstationen..

i trunkade radiosystem så går alltid information ut på minst en kanal som talar om vilka kanaler som är lediga och vilka frekvenser som gäller och ofta 'frågar om tillstånd' var gång PTT:n trycks in innan apparaten kan sända tal - mao. kommradio idag är ganska avancerade och kan låsas ut från nätet om dessa faller i fel händer vid tex stöld.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag pratade om helt vanliga enheter som pratar apparat till apparat helt utan basstation. Jag trodde att det var underförstått om man inte angav något annat. Hur som hälst så använd inte sändning och mottagning samtidigt.
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Precis som rehnmaak skriver beror det på att det är just exakt 455 kHz skillnad mellan dem. Mottagaren tar emot den sända signalen genom att blanda den med mottagarkristallens frekvens. Man får då summan och skillnaden mellan dem. I mottaharens nästa steg använder man avstämda filter som just lyssnar på 455kHz (en standardfrekvens) och demodulerar den.

Det har alltså inget att gör med simplex eller duplex. Du sänder fortfarande bara på en kanal. Det handlar bara om tekniken att avlyssna den kanalen.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

i mina 27Mhz handapparater sitter det sex kristaller till tre kanaler.

danei: radiokungen?? och jag får väll ha vilken bild jag vill eller är det olagligt att framföra bilder offentligt på internet?
Skriv svar