Styra matning till dioder
Styra matning till dioder
Jag hoppas nån kan hjälpa mig med denna lilla fundering....
Jag har kopplat ett antal lysdioder från 5V via ett motstånd till varsin pinne på en uC så att jag tänder dioden genom att sätta pinnen låg.
Min fundering är nu om jag skulle kunna dubbla antalet lysdioder jag kontrollerar genom att koppla två dioder via varsitt motstånd till varje pinne? Sedan styra vilken rad med dioder jag vill ska lysa genom att styra matningsspänningen till antingen den enda raden med dioder eller den andra.
Hur realiserar jag det? Kan jag fixa det med en transistor? Det som gör mig förbryllad är att jag isf få lasten på emittern....
Jag har kopplat ett antal lysdioder från 5V via ett motstånd till varsin pinne på en uC så att jag tänder dioden genom att sätta pinnen låg.
Min fundering är nu om jag skulle kunna dubbla antalet lysdioder jag kontrollerar genom att koppla två dioder via varsitt motstånd till varje pinne? Sedan styra vilken rad med dioder jag vill ska lysa genom att styra matningsspänningen till antingen den enda raden med dioder eller den andra.
Hur realiserar jag det? Kan jag fixa det med en transistor? Det som gör mig förbryllad är att jag isf få lasten på emittern....
Inte riktigt säker på att jag förstår, men det betyder att jag måste ha en transistor per lysdiod?
Min fundering var ju om jag kunde växla matningen mellan en hel rad av lysdioder. Ungefär som om jag skulle ha ett relä och sedan slå på det för omväxlande den ena och sen den andra raden för att växla matninsspänningen mellan dem.
Min fundering var ju om jag kunde växla matningen mellan en hel rad av lysdioder. Ungefär som om jag skulle ha ett relä och sedan slå på det för omväxlande den ena och sen den andra raden för att växla matninsspänningen mellan dem.
- Schnegelwerfer
Jupp, jag vet att det kallas multiplexing....
Men min egentliga fråga är hur jag kan växla matningspänningen för många leds samtidigt? Jag vill alltså undvika att styra varje led med en egen transistor, utan styra många samtidigt och sedan låta uC:n sänka strömmen efter som den inte orkar driva led:arna.
Men min egentliga fråga är hur jag kan växla matningspänningen för många leds samtidigt? Jag vill alltså undvika att styra varje led med en egen transistor, utan styra många samtidigt och sedan låta uC:n sänka strömmen efter som den inte orkar driva led:arna.
- Schnegelwerfer
Om du googlar på multiplexing kommer du att få upp massor av scheman.
Det är bättre (enklare) att koppla in "jord" till lysdiodskolumnerna med en NPN-transistor eller N-kanals mosfet än att koppla in matningsspänning.
Raderna styr du sedan direkt från uC-portarna. Eftersom bara en kolumn kommer att vara ktiverad åt gången kommer varje uC-port bara att driva en lysdiod.
Det är bättre (enklare) att koppla in "jord" till lysdiodskolumnerna med en NPN-transistor eller N-kanals mosfet än att koppla in matningsspänning.
Raderna styr du sedan direkt från uC-portarna. Eftersom bara en kolumn kommer att vara ktiverad åt gången kommer varje uC-port bara att driva en lysdiod.
- Schnegelwerfer
Det är klart att det går att lösa... enklast är att stoppa in en drivkrets mellan uC-pinnarna och lysdiodsraderna. Alternativt kan man använda diskreta transistorer...
Hur många lysdioder har du i varje kolumn och hur mycket ström vill du att lysioderna ska ha?
ULN200x som driver raderna på katodsidan och några logikstyrbara P-mosfetar som driver kolumnerna på anodsidan är en tänkbar lösning...
Hur många lysdioder har du i varje kolumn och hur mycket ström vill du att lysioderna ska ha?
ULN200x som driver raderna på katodsidan och några logikstyrbara P-mosfetar som driver kolumnerna på anodsidan är en tänkbar lösning...
Ja, det gör en *JÄKLA* skillnad.
Om du t.ex skulle klara dig med 2-3 mA.
Då finns det ju ingen anledning att bygga en design
för 20 mA per LED.
Om du inte vet vad du behöver så finns det ingen
större anledning att fundera på kopplingen.
Sen, 9 eller 16 LEDs.
Dels är det ju en viss skillnad, sen så finns det
PIC med tillräckligt med pinnar i båda fallen.
En 28-pinnars räcker ju till hur som helst.
Om du t.ex skulle klara dig med 2-3 mA.
Då finns det ju ingen anledning att bygga en design
för 20 mA per LED.
Om du inte vet vad du behöver så finns det ingen
större anledning att fundera på kopplingen.
Sen, 9 eller 16 LEDs.
Dels är det ju en viss skillnad, sen så finns det
PIC med tillräckligt med pinnar i båda fallen.
En 28-pinnars räcker ju till hur som helst.
Jo, det finns åtminstone EN bra anledning till att fundera på den.
Det är helt enkelt så att jag är nyfiken!
Så frågan återstår om det finns nån som vet om jag kan åstadkomma följande funktion:
-------------------------- 5V
|
|
\
\ <--- Använda transistor som strömbrytare här?
\
|
|
|
|
| |
| | motstånd
|
|
\/ Lysdiod
|
|
|
|
------------------------------ Gnd
Det är helt enkelt så att jag är nyfiken!
Så frågan återstår om det finns nån som vet om jag kan åstadkomma följande funktion:
-------------------------- 5V
|
|
\
\ <--- Använda transistor som strömbrytare här?
\
|
|
|
|
| |
| | motstånd
|
|
\/ Lysdiod
|
|