osäker på värme i ringkärnetrafo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Havsskata

osäker på värme i ringkärnetrafo

Inlägg av Havsskata »

Sitter med en sån här på exprimentbordet http://www.elfa.se/pdf/56/05612106.pdf
ska koppla ac ac centertap, kopplar ihop grön och blå till centertap och röd,brun till varsin ac ingång

Tycker trafon blir så varm direkt och har ett ganska högt brummande ljud är ovan med ringkärnetrafo så jag blir osäker om det står rätt till ?

Varm=kan lägga handen på men inte mycker mer än så, stänger av den nästan direkt.

Vad säger ni som kan ?
Senast redigerad av Havsskata 19 september 2008, 10:17:16, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

>centertap, kopplar ihop grön och blå till centertap och röd,blå till varsin ac ingång

Blå är den centertap eller något annat?
Senast redigerad av Mindmapper 19 september 2008, 08:48:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Tony

Inlägg av Tony »

Inte för att jag labbat nånting med toroider men de borde inte bli så varma omedelbart om du inte lastar hårt.

Jag gissar att du antingen kortslutit en lindning eller så är din likriktare knas.

Koppla isär alltihop och ohmmät på lindningarna så ser du vilka trådar som går till vilken lindning.
Koppla in primären och mät spänningen (AC) på lindningarna.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Öh, som jag tolkar det skall du koppla ihop röd och brun som mittanslutning, och plocka ut spänningen mellan grön och blå.

Kopplar du ihop grön och blå orsakar du en "magnetisk kortslutning"
Borre

Inlägg av Borre »

Ja röd och brun ska du nog koppla ihop som TomasL skriver.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Han måste ha skrivit fel, så som han skriver använder han ju inte brun.

Men det borde väl inte spela nån större roll om man kopplar ihop de inre eller de yttre (men det blir ju enklare schemamässigt om man kopplar ihop de inre). Strömmen går ju fortfarande åt rätt håll i lindningarna.

Det enklaste är väl att mäta utspänningen med multimeter (ingen håller väl på med elektronik utan att ens ha en multimeter?), först på vardera sekundären och sen över de ihopkopplade sekundärerna. Är det rätt kopplat ska man ju då få summan av de enskilda, är det fel kopplat blir det inte summan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo det har väldigt stor betydelse hur man kopplar ihop, eftersom lindningarna måste ligga i fas med varandra, kopplar man dem i motfas så tar de ut varandra med hög belastning på trafon som följd.
peter555

Inlägg av peter555 »

Om man kör centertap vill man ju ha oftast ha utgångarna i motfas.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Inte i en nätdel, utspänningen mellan de två yttre anslutningarna blir skillnaden mellan lindningsspänningarna, dvs i det här fallet i princip 0V.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Så länge lindningarna ligger i serie kan du aldrig få så stor värmeutvekling som i detta fallet. Om man inte kortsluter (utan avsäkring) när de ligger i fas (rätt kopplade) förstås. Om lindningarna ligger fel fas i serie så motverkar de varandra dvs. summan av spänningen blir 0V och då får du inte ut någon ström. Eller hur!
Havsskata

Inlägg av Havsskata »

Havsskata

Inlägg av Havsskata »

Felet verkar ligga i likriktaren :oops:
toriden ger 29,4v ut ur respektive lindning och den blir inte varm när jag kör den utan likriktaren. ska se över den, återkommer.
Havsskata

Inlägg av Havsskata »

får ut rätt spänning men den är fortfarande "het" mätte 62 grader innan jag slog av.
utgått från den här siten när jag kopplar
http://www.diyfactory.com/data/transfor ... ctions.gif
och kopplingen split secondary for powersupply
Borre

Inlägg av Borre »

Och du har kopplat rätt, röd och brun tillsammans?
Likriktaren var trasig säger du, du har allstå en annan nu som du vet fungerar? Hur var den andra trasig?
Havsskata

Inlägg av Havsskata »

Nej jag har inte konstaterat att den var trasig, bara att trafon blir "het" när den är inkopplad til likriktaren, fick ut rätt likspänning tidigare med men vart fundersam på toroiden när den blev så varm, vad kan normal arbetstempratur vara på en sådan rackare ? beror väl förstås på vad den utsätts för...........
Skriv svar