osäker på värme i ringkärnetrafo
osäker på värme i ringkärnetrafo
Sitter med en sån här på exprimentbordet http://www.elfa.se/pdf/56/05612106.pdf
ska koppla ac ac centertap, kopplar ihop grön och blå till centertap och röd,brun till varsin ac ingång
Tycker trafon blir så varm direkt och har ett ganska högt brummande ljud är ovan med ringkärnetrafo så jag blir osäker om det står rätt till ?
Varm=kan lägga handen på men inte mycker mer än så, stänger av den nästan direkt.
Vad säger ni som kan ?
ska koppla ac ac centertap, kopplar ihop grön och blå till centertap och röd,brun till varsin ac ingång
Tycker trafon blir så varm direkt och har ett ganska högt brummande ljud är ovan med ringkärnetrafo så jag blir osäker om det står rätt till ?
Varm=kan lägga handen på men inte mycker mer än så, stänger av den nästan direkt.
Vad säger ni som kan ?
Senast redigerad av Havsskata 19 september 2008, 10:17:16, redigerad totalt 1 gång.
-
Mindmapper
>centertap, kopplar ihop grön och blå till centertap och röd,blå till varsin ac ingång
Blå är den centertap eller något annat?
Blå är den centertap eller något annat?
Senast redigerad av Mindmapper 19 september 2008, 08:48:49, redigerad totalt 1 gång.
Inte för att jag labbat nånting med toroider men de borde inte bli så varma omedelbart om du inte lastar hårt.
Jag gissar att du antingen kortslutit en lindning eller så är din likriktare knas.
Koppla isär alltihop och ohmmät på lindningarna så ser du vilka trådar som går till vilken lindning.
Koppla in primären och mät spänningen (AC) på lindningarna.
Jag gissar att du antingen kortslutit en lindning eller så är din likriktare knas.
Koppla isär alltihop och ohmmät på lindningarna så ser du vilka trådar som går till vilken lindning.
Koppla in primären och mät spänningen (AC) på lindningarna.
Han måste ha skrivit fel, så som han skriver använder han ju inte brun.
Men det borde väl inte spela nån större roll om man kopplar ihop de inre eller de yttre (men det blir ju enklare schemamässigt om man kopplar ihop de inre). Strömmen går ju fortfarande åt rätt håll i lindningarna.
Det enklaste är väl att mäta utspänningen med multimeter (ingen håller väl på med elektronik utan att ens ha en multimeter?), först på vardera sekundären och sen över de ihopkopplade sekundärerna. Är det rätt kopplat ska man ju då få summan av de enskilda, är det fel kopplat blir det inte summan.
Men det borde väl inte spela nån större roll om man kopplar ihop de inre eller de yttre (men det blir ju enklare schemamässigt om man kopplar ihop de inre). Strömmen går ju fortfarande åt rätt håll i lindningarna.
Det enklaste är väl att mäta utspänningen med multimeter (ingen håller väl på med elektronik utan att ens ha en multimeter?), först på vardera sekundären och sen över de ihopkopplade sekundärerna. Är det rätt kopplat ska man ju då få summan av de enskilda, är det fel kopplat blir det inte summan.
-
Mindmapper
Så länge lindningarna ligger i serie kan du aldrig få så stor värmeutvekling som i detta fallet. Om man inte kortsluter (utan avsäkring) när de ligger i fas (rätt kopplade) förstås. Om lindningarna ligger fel fas i serie så motverkar de varandra dvs. summan av spänningen blir 0V och då får du inte ut någon ström. Eller hur!
får ut rätt spänning men den är fortfarande "het" mätte 62 grader innan jag slog av.
utgått från den här siten när jag kopplar
http://www.diyfactory.com/data/transfor ... ctions.gif
och kopplingen split secondary for powersupply
utgått från den här siten när jag kopplar
http://www.diyfactory.com/data/transfor ... ctions.gif
och kopplingen split secondary for powersupply
Nej jag har inte konstaterat att den var trasig, bara att trafon blir "het" när den är inkopplad til likriktaren, fick ut rätt likspänning tidigare med men vart fundersam på toroiden när den blev så varm, vad kan normal arbetstempratur vara på en sådan rackare ? beror väl förstås på vad den utsätts för...........