Dessa fantastiska Ingenjörer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Dessa fantastiska Ingenjörer

Inlägg av TomasL »

Tänkte vi kunde berätta om fantastiska kretslösningar som vi sprungit på.

Först ut, Fläktarna i Tetronix (äldre, 70-80 talet) oscilloskop.

Många av dessa skop har inbyggda kylfläktar, för att hålla alla pryttlar vid normal arbetstemperatur.
Det är iofs inte så konstigt, men sättet TEK's ingenjörer löste det på är i mitt tycke desto mer fantastiskt.

Fläkten består av en DC-Motor med 4 separata lindningar, samt 4 hallelement.
Hallelementen Driver i sin tur en IC-krets, som egenteligen är en transistorarray, dvs 4 st helt vanliga trissor i en dil-kapsel.
Trissorna i sin tur driver var sin lindning.
Vad man har skapat är helt enkelt en fläktmotor med konstant varvtal, när varvtalet sjunker, minskar strömmen genom hallelementen, transistorerna leder mer, motorn ökar i hastighet och vise verca.
Man kan fråga sig varför, eftersom det inte finns nån temperaturkontroll, fläkten snurrar helt enkelt enbart med konstant hastighet inget mer.

En sån här lösning måste naturligtvis vara väldigt dyrbar, med specialtillverkade motorer och custom-transistor-arrays, istället för att bara hiva in en standard fläkt, typ datorfläkt.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Säker att det inte finns någon temperaturkänslig del i styr-loopen ?
Så att fläktarna går på ett högre varv om temperaturen stiger ?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske transistorerna eller hallelementen är av "temperaturinstabil" model? (mao fungerar som sensor)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jupp, bombsäker, finns ingen temperaturstyrning.

Så här ser schemat ut:
Bild
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Fördel: brushless! Alltså en tidig BLDC-motor utan problem med slitna kol, damm från sagda kol osv. Drift: problemfri.

Elektronik är billigare än mekanik.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Ja man kan se underliga lösningar ibland.

Jag har grejat med en transformatorlös fläktdrivning i en ballast för
belysning till en punktkodsläsare.

Omvandlingen från 230 VAC till 12 VDC gick endast genom en MKP kondensator och en diod i serie, värdet på kondensatorn styrde utspänningen :o

Verkligen snålstyrning av läsarutrustning som ny på början av 90 talet kostade flera 100 kkr.

Kjelle
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Fläkten består av en DC-Motor med 4 separata lindningar, samt 4 hallelement.
Borstad motor, i ett oscilloskop!? Ingen höjdare ur störsynpunkt! Säker på att det inte är statorlinningar och permenantmagneter i rotorn?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Som jag skrev... BLDC-motor...
Norpan

Inlägg av Norpan »

Tektronics var väl inte berömda för att vara billiga förr i tiden, så de hade väl råd med lite egna lösningar. :wink:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jo, dyra var (är) de, men trots allt, en AC-fläkt hade gjort samma jobb.
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Skulle kunna tänka mig transistor Q10 som temperatur sensor, reagerar
den på lite kylspray kanske ?

Kjelle
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

TomasL: så sant så men jag misstänker att en AC-fläkt hade fått in störande AC i närheten av känsliga enheter, isolering, servicevänlighet och kvalitet hade då blivit lidande.

Jag är övertygad om att det är löst på det sätt för att det finns en väldig bra orsak till det, jag känner mig ganska säker på att det har med kvalitet att göra.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det byggdes med hög kvalitet och mycket tanke bakom kontruktionerna förr då man inte har som nu en stor AD/omvandlare och DSP som kan korrigera många avvikelse och olinjeratitetet, temperaturdrift etc. i en haffsigt byggd signalbehandling - förr var man tvungen att bygga med absolut presision fysiskt i signalbehandlingen och därmed tvungen att tänka kreaktivt med dom komponenter som fans tillgängliga. en snart helt förlorad konst numera...

många gamla instrument har efter 20 år fortfarande bättre prestanda än nya instrument rent mätmässigt, även om dom nya instrumente rent presentationsmässigt har (mycket) mer finesser och efterbehandling.

har man jobbat med gamla instrument och hamnar på nya instrument så märker man snart att 'udden' har försvunnit på något sätt - visst ser det snyggt ut (om det inte är windowsbaserat förståss) - men kan man lita på det som presenteras?? och användargränssnittmässigt så har dom som programerat detta inte förstått hur mättekniker jobbar utan gör 'objekt' av vissa mätsituationer och mättekniker kan inte längre använd olika funktioner oberoende av varandra längre som om det vore separata instrument i samma låda. Ett exempel på detta är att trackinggeneratorn och spectrumanalysator så kan man inte längre styra dessa separat oberoende av varandra längre utan man hamnar i en 'transsmissionsmätningsmode' för att mäta filter och bara det.

Just det här med objektifieringen med gissade några 'applicationer' som man kan välja skapad av programerar utan mätteknikerkunnande och mätteknikern inte längre själv sätta upp sin mätproblem är så otroligt irriterande och i många fall gör instrumentet totalt värdelöst fast det är nytt med jättebra mätttekniska prestandan och ersätter inte på något sätt ett äldre instrument som fungerar bra för ett antal mätsituationer men kanske börjar blir gisten.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Skulle BLDC störa mindre än AC? Det får jag inte riktigt ihop.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Kanske inte motorn men NÄTET...

Hade jag en mätgrej som var känslig skulle jag hålla 230V nätet "långt borta" från mätningen.
Skriv svar