AFR-Mätare (Bredbandslambda)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

AFR-Mätare (Bredbandslambda)

Inlägg av chille »

Efter att ha hittat FreeEMS (open source insprut till bil), så tyckte jag att jag ville hjälpa till. Dock blir det ju ganska komplicerat för mig att hålla på sätta mig in i koden och hårdvaran, desutom är det ju redan flera personer som arbetar med detta. Så jag tänkte att jag kan utveckla något som är relativt fristående, som i framtiden går att integrera.

Jag har ju alltid vart lite sugen på att designa styrelektroniken till en bredbandslambda. Jag vet att många andra här har vart inne på samma spår. Så nu tänkte jag att det var dags att få tummen ur och ta tag i detta.

Tanken var att den skulle vara så enkel och billig som möjligt. Inget mer än själva styrningen av bredbandslambdan ska finnas. Det ska finnas en analog utgång och digital I/O med möjlighet att koppla ihop med till exempel en display/mätare, FreeEMS eller en dator. Även funderat på om man ska ha som option att man kan slänga på typ RS485 eller CAN.

Jag slängde ihop en snabb skiss som är långt ifrån klar. Men den ger iaf en hum om vilka komponenter som behövs och hur stor den blir. Kortet är 30x30mm på bilden. Jag möblerade om lite och satte komponenterna på båda sidor och lyckades minska footprint till 20x40mm, och fortfarande ha ganska bra med plats kvar. Ska finslipa lite och slänga upp detta också.

Bild
Bild

Så kom igen, ös på med feedback. Säg gärna till om ni har möjlighet att hjälpa till. Kommer dels behöva någon som kollar över de analoga delarna, eftersom jag inte är helt hemma på detta. Sen kommer det nog behöva implementeras någon form av PID-regulator i mjukvaran, där kan det behövas lite hjälp också.

Ska slänga upp en projektsite under morgondagen där jag kan publicera scheman, bilder, information, källkod med mera.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Intressant, jag hjälper gärna till i mån av tid. Just nu har jag ganska mycket i stå i men jag har alltid lite tid över :)

Jag hoppas att vi kan ha med CAN, för det behövs om jag skall vara fullt intresserad (sätter det på övriga saker med bilelektronik nu och vore bra med bredbandslambda som pratar via samma gränssnitt).

EDIT: Dock har jag ingen koll på hur bredbandare styrs, men rent intuitivt så ser ditt schema "för enkelt" ut efter vad som har skrivits om komplexiteten i tidigare trådar.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Tyvärr kommer jag nog skippa CAN då det verkar vara alldeles för dyrt. Dock hade jag tänkt ha med RS485 som en option. När man fått det att lira så är det ju knappast någon raketforskarteknik att slänga på en CAN-transciever om man nu vill ha det. Den är ju open source av en anledning, man ska kunna anpassa den efter behov. :)

Schemat är ju som sagt inte klart. Är ju några opamp:ar som ska route:as utkopplas in + lite kringkomponenter.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

ok, synd. Kunde ju förberett layouten med tex en MCP2515 och 82C251 annars för att ge möjlighet till CAN.
Men som du skrev, det kan man ju anpassa/lägga till själv i efterhand sålänge man får resten att fungera.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Du lär också kunna få en och annan vedeldare intresserad...

Vad tänker du använda för bredbandslambda?
backeliten

Inlägg av backeliten »

Grymt intressant, har också funderat på att bygga nått liknande, men tid har ej funnits. Jag bidrar gärna med lite hjälp i den mån jag kan. :)

Jag tycker verkligen du ska satsa på CAN, det är ju en standard som är välutvecklad inom bilindustrin. Även fler och fler tillbehör stödjer CAN. Sen om man inte populerar kortet med komponenterna må vara, då får man en billigare modul. Om man ska köra med ett seriellt gränsnitt så kör RS-232, flera som har sådana omvandlare i sin dator än 485..

/Jonas
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Jo det här blir riktigt intressant. Jag har flera kompisar som definitivt kommer att vara intresserade av en bredbandslambda sen när projektet börjar vara klart.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

CAN i HW är ju enkelt men protokollen (SW) är desto jobbigare...
Lämplig Lambdasond är väl BOSCH LSU 4.2
Information inkl länk till datablad.
http://wbo2.com/lsu/lsu4.htm

Köpes från -
http://www.hqtec.se/pc-23-4-3737.aspx
750:-
Eller
http://www.sprayeshop.se/epages/prd_se. ... 0Sensor%22
850:-
Eller ett samköp från
http://www.pegasusautoracing.com/produc ... RecId=4636
ca 79USD

Någon som har hittat en källa för det matande kontaktdonet?

Om du får det hela att funka så slänger jag snabbt ihop en LPC2368 konstruktion runt det hela, sen får ni som gillar SW stoppa dit vad ni vill.
LPC2368 har ARM7 kärna 512kB Flash, >40kB RAM, dubbla CAN, Quad UART, I2S, SD-kort interface samt 10/100 Ethernet för <100:-.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Jag har ingen info om hur den är koplpad, men jag har en LC-1 som jag kan mäta på om det skulle behövas.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor

Inlägg av BEEP »

Hur går det med projektet?
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Håller på flytta nu. Dels har jag köpt lägenhet som jag får tillträde till på torsdag, och sen fick jag även tag i en verkstadslokal. Så det har vart lite stressigt nu. Men jag har gjort en del ändrande i schemat och lite caddande. Fortfarande ingen färdig design, men åtminstånde bättre än den befintliga. Kan slänga upp den så fort jag har käkat klart. 8)

EDIT:
Bild

Bild

Kortet är 20x30mm 8)
bearing

Inlägg av bearing »

Visst var det så att strömmen genom värmemotståndet behövde kännas av? Minns att vi inspirerades av den här när vi funderade på det där. Dom verkar använda 12-bits ADC samt filtrera matningsspänningen och ADC-referensen noga. 10-bitars kanske duger om det samplas snabbt och medelvärdesbildas.

Minns inte riktigt hur det funkade - följande är direkt ur minnet. Det gick ut på att reglera två saker; sensorns temperatur och spänningen från ena sensorkammaren.

Temperaturen känns av genom att mäta sensorns impedans. Eftersom sensorn även producerar en spänning mäts impedansen genom att lägga växelspänning (fyrkantsvåg) över ett motstånd och mäta spänningsfallet med ADC. Värmemotståndet drivs med PWM med duty enligt regleralgoritm i mjukvaran. Motståndet har låg impedans vilket ger höga strömmar - det inför nog störningar. Om avgaserna/luften värmer/kyler sensorn utanför avsedd temperatur blir lambdamätningen fel.

Sensorn innehåller två sensorkammare. Den ena drivs "baklänges" för att pumpa in syre i den andra kammaren. Mjukvaran ser till att reglera strömmen till "pumpen" så att utgången från den mätande kammaren ger motsvarande lambda 1. Strömmen som pumpen visar sig behöva drivas med för att få lambda 1 används för att slå upp avgasernas lambda i en tabell.

Jag tror det är så det funkar.
Skriv svar