Jag har ju alltid vart lite sugen på att designa styrelektroniken till en bredbandslambda. Jag vet att många andra här har vart inne på samma spår. Så nu tänkte jag att det var dags att få tummen ur och ta tag i detta.
Tanken var att den skulle vara så enkel och billig som möjligt. Inget mer än själva styrningen av bredbandslambdan ska finnas. Det ska finnas en analog utgång och digital I/O med möjlighet att koppla ihop med till exempel en display/mätare, FreeEMS eller en dator. Även funderat på om man ska ha som option att man kan slänga på typ RS485 eller CAN.
Jag slängde ihop en snabb skiss som är långt ifrån klar. Men den ger iaf en hum om vilka komponenter som behövs och hur stor den blir. Kortet är 30x30mm på bilden. Jag möblerade om lite och satte komponenterna på båda sidor och lyckades minska footprint till 20x40mm, och fortfarande ha ganska bra med plats kvar. Ska finslipa lite och slänga upp detta också.

Så kom igen, ös på med feedback. Säg gärna till om ni har möjlighet att hjälpa till. Kommer dels behöva någon som kollar över de analoga delarna, eftersom jag inte är helt hemma på detta. Sen kommer det nog behöva implementeras någon form av PID-regulator i mjukvaran, där kan det behövas lite hjälp också.
Ska slänga upp en projektsite under morgondagen där jag kan publicera scheman, bilder, information, källkod med mera.