Förlängning av kabel (12V AC)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Malm

Förlängning av kabel (12V AC)

Inlägg av Malm »

Hej!

Har en fundering gällande en lampkabel som jag skulle behöva förlänga. Kabeln hör till en IKEA-lampa och drivs med hjälp av en 230V -> 12V-transformator (halogenlampa som alltså drivs med AC, ca 1,5 A). På sladden sitter ett klistermärke som säger att den vid skada måste bytas ut av en elektriker för att undvika en "fara".

Min fråga är om jag trots varning helt enkelt kan kapa och förlänga sladden, eller om varningen beror på att en sladd av denna typ måste vara impedansanpassad.

Tack på förhand!
peter555

Inlägg av peter555 »

Tar du bara en kabel med tillräcklig area så kommer det att fungera fint.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det verkligen en transformator? Annars brukar det finnas en specad maxlängd. EMC krav gissar jag.
Malm

Inlägg av Malm »

Jo, "AC Adapter" står det på den. Pri 230V AC 50Hz Sec 12V AC 1580 mA.

Finns en symbol på som jag gissar betyder ringkärna.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Två ringar som överlappar varandra betyder transformator, inte ringkärna. Den symbolen "kan användas för en switchad också"

Men vad väger det i förhållande till omfång, järn och koppar är tungt medan en Switchad mest innehåller luft.

En switchad matar ut hyffsat högfrekvent fyrkantvåg som stör annan utrustning, därför begränsning i kabellängd (bara en liten antenn)

Protte
Malm

Inlägg av Malm »

Symbolen består av två kvadrater, den ena lite mindre och centrerad inuti den andra. Den symbol som du talar om finns dock också.

Jag må vara okunnig, men varför skulle man ha använt en switchad omvandlare för ett sånt här ändamål? Man vill ju ha ut en växelspänning, så det verkar ju lämpligt att använda sig av en klassisk konstruktion med järnkärna.

Klumpen väger en hel del, gissar på runt 300 gram. Lite större än en vanlig DC-adapter och något rundad i formen.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

(Med reservation), så kan du nog förlänga några meter utan problems.
Har mycket svårt att tänka mig det kommer att leda till några större problem i praktiken om det görs korrekt om det inte är frågan om jättelängder.

(Fyrkanterna bör stå för att den är dubbelisolerad, Edit: Korrigerat fel ordval.)
Senast redigerad av Mizzarrogh 18 september 2008, 12:00:52, redigerad totalt 5 gånger.
DeeJayPA2

Inlägg av DeeJayPA2 »

Fyrkanterna står för att den är dubbelisolerad.
Skriv svar