Denna ska jag koppla till en Pic och sedan presentera värdet på en två siffrig led display. Tänkte först använda 16f628 men insåg att den inte har ngn ADC utan bara komparatorer.
Det jag eg behöver är en ADC ingång och 9-10 I/O utgångar. Vilken pic rekomenderar ni?
För ngt år sedan började jag programmera och gjorde sedan ett par projekt men sedan rann det ut i sanden så nu får man börja om från början [/url]
Programmeringsmässigt är 16F serien likadana. Det finns ett verktyg som du kan ladda ned från Microchip som kan hjälpa dig välja. Du matar helt enkelt in vad du behöver och det föreslår kretsar. MAPS heter det.
Annars så rättar du munnen efter magsäcken och tar vad du har, eller kan få tag på lätt
Tips: Försök hålla ICSP pinnarna lediga, eller använd dem tex för tryckknappar med weak pullups så har du minst problem med att programmera kretsen på plats.
ok ok. jag kommer flasha med wispen. dock kommer jag tyvvärr inte kunna hålla icsp pinnarna lediga. de kommer att driva leds i. O andra sidan kommer jag att köra allt på labbplatta så det blir inga problem att frigöra dem.
Antagligen. Har inte hittat nåpgra bra riktlinjer för detta på Microchiops sajt, bara ngt luddigt att ansluten krets inte får påverka stig/falltider för mycket.
Microchip kan ju bara ange vad som gäller för PIC-pinnarnas funktion.
De kan inte veta vad det är som driver dom. Om det fungerar eller inte
beror både på lasten (LED+motstånd) och programmerarens drivförmåga.