reparera steinel rörelsedetektor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ralleville

reparera steinel rörelsedetektor

Inlägg av ralleville »

Hej
Vår gårdslampa med rörelsedetektor och ljusavkännare har efter att garantin gått ut , nu fått fel.Lampan lyser hela tiden oberoende vad man än justerar.

Har nu detektorenheten på arbetsbordet, kollat de två trimrarna och bytte kanske i onödan en eletrolyt.En krets , U2100B , matas av ljuskänsliga motståndet ( som fungerar ) och matar ut till ett relä.Reläet verkar ok och jag tror nu att IC n är sönder .Vågar inte kolla spänningarna med 230 V på , så det bygger på gissningar.

Rörelsedetektorenheten borde väl inte inverka i full dagsbelysning ?

Har här någon reparerat liknande detektorer och vänligen kan ge råd ?

Till saken hör att lampan sitter på en stolpe av rostfritt rör, som är fastgjuten på berget och har en fastsättning gjord för just denna lampa , vill således inte bygga om där .

Hittar ingen som säljer denna IC

ralle
peter555

Inlägg av peter555 »

Kolla att det inte är kortis i Triacen, annars är det vanliga problemet att det kommer in vatten i burken.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Ralleville:
Kan du lägga upp en bild på kretskortet? Jag är nyfiken på hur pass enkel en sådan är att modifiera. :)

Bilden kan även användas för att lättare ge råd om felsökning. :D
ralleville

Inlägg av ralleville »

jo .skall skaffa fram nån kamera till i morgon , har inte här på jobbet just nu.
(Där finns ingen triac , bara ett relä som verkar vara i skick )
ralleville

Inlägg av ralleville »

Här länk till några bilder med reservation för att en ovan användare gjort ngt fel

Bild
Bild
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jag hittade databladet till U2100B.

Förstår om du inte vill ansluta den till 230V när den är isärskruvad, men den spänningen är väl bara ansluten till relät så då behöver du väl inte koppla in den till elnätet? Om resten av elektroniken drivs med t.ex batteri så skulle du kunna mäta på U2100B och se om den verkar vara hel.

Med lite Photoshop-magi fick jag fram kretsbeteckningarna:

Bild

2904 borde vara en op-förstärkare. Hittade ett datablad från en annan tillverkare här.

Tack för bilderna förresten. Den ser inte så svårmoddad ut, så jag ska nog köpa någon liknande och modifiera till ett projekt. :)
ralleville

Inlägg av ralleville »

Intressant detta som du gjort Jimmy.
Har hittat någon i Kina eller var det Hongkong som har av dessa U2100 kretsar .Men jag har redan gjort en fusklösning på problemet , köpte en avkännare på Biltema och skruvade fast den under den befintliga lampan .Fungerar ok.
Skulle ändå vara trevligt att kunna lösa detta problem på ett riktigt sätt, Kollade enheten igår efter omlödning , samma fel ännu.
Tack för råden .
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

JimmyAndersson skrev:så jag ska nog köpa någon liknande och modifiera till ett projekt. :)
Bara en sak Jimmy, Elfa säljer lösa detektorer som drivs med 12 V.

Protte

Edit: det var max 10 volt, ELFA 73-591-10
Senast redigerad av prototypen 18 september 2008, 07:20:36, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Ser man på, Pargas. Min morbror flyttade för några ur sedan till Pargas, Hoggais om jag minns rätt. Var dit för ungefär ett år sedan och jag måste säga att Pargas verkar vara riktigt trevligt. Nära till Åbo dessutom.
ralleville

Inlägg av ralleville »

Kollade på Elfa , de har kretsen LM2904.

Tänkte pröva att byta den .Har inte erfarenhet med ytmonterat och tycker att det är lite trångt mellan komponenterna invid kretsen .

Hur skulle ni göra för att få dit en ny krets ( vänligen ge lödråd )

En annan sak : -hur skall man kunna identifiera IC s pin nummer 1 , när det inte finns någon indikering på detta .Ingen grop eller annat märke vad jag nu ser med ett förstoringsglas på 10 ggr
Har försökt kolla genom att Fluke mäta mellan en elektrolyts jord och pinnarna på båda IC , men detta stämmer inte
ralleville

Inlägg av ralleville »

Svarar själv angående pinnnarna.-en arbetskollega visste att ena sidan av kretsen är lite avfasad ,Därav får man tydligen info.

Beställt IC från elfa nu och tänker kapa benen på den gamla kretsen utan att röra kretskortet.Det skall väl gå att löda fast de nya benen i de gamla utan att värma sönder något.
Lovar att ge info när detta försök och misstag experiment är gjort.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

När du kapat av benen från den gamla icn kan du löda av de ett och ett, de borde släppa med väldigt lite värme. (slint inte med kniven bara)
Sen tar du fram kopparflätan och suger rent paddarna (lägg flätan mellan kolv och pad)

Sen ska det bara vara att löda dit den igen.

Är LM2904 pinkompatibel med den gamla?

Den steinel deckare clas ohlsson säljer råkar inte vara samma va?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Prototypen:
Tack för tipset. :)
Orsaken till att jag tänkte modifiera en sånhär är för att de är avsedda för utomhusbruk. Clas Ohlson har bl.a 32-1627, men det står inget om att de klarar lite regn och sånt. Troligen inte.
ralleville

Inlägg av ralleville »

AndLi

Kollade i dag med en leverantör av lampor och konstaterade att en ny lampa av samma sort, L562 , är alldeles för dyr ( 80 euro.)Glaskupan är gjuten i ett enda stycke, den är tung , men vi tycker att designen passar oss bra.

Det är inte samma som Clas Ohlsons , deras är L535 och denna är en mycket mindre version enligt bilden i alla fall

Hoppas IC kretsen passar , vet inte säkert

Tack för de goda råden .
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jimmy

CO 36-1084
CO 36-2512

Båda klarar utomhus

Protte
Skriv svar