Lite nybörjarfrågor om glidlager och bussningar.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Jowal

Lite nybörjarfrågor om glidlager och bussningar.

Inlägg av Jowal »

Hej.

Efter att ha hållit på med elektronik i en massa år, har jag mer och mer blivit sugen på att ge mig an ett par mekanik-projekt. I princip har jag i mina funderingar alltid börja snubbla när jag kommer till delen som involverar glidlager ... Har nedan satt ihop några av de frågor jag gått och funderat på. Som synes är jag helt och hållet nybörjare vad det gäller detta.

1. Vad är skillnaden mellan ett glidlager, en bussning, och en glidlagerbussning ?

2. Överallt där jag söker efter dessa, står det om "varvtal" - och jo jag förstår att de ofta används i stället för vanliga kullager - men jag är mer intresserad av linjära rörelser längs axeln - inte rotation. Är det fortfarande glidlager jag är ute efter?

3. Vart kan man köpa dessa? Privatperson(!), gärna webbutik.

4. Jag har sett att t.ex ironbill.se säljer lagerbrons (stång och rör). Om man vill borra sina egna lager, är det något särskillt man ska tänka på? Först borra, sen brotscha, och sen lägga i olja ett tag? - Vad för slags olja, och hur länge?

5. Vad hetter glidlager/bussning på engelska?
Bynne
Kontakt:

Inlägg av Bynne »

skf har trevliga bussningar för linjära rörelser. Använder själv sådana i min cnc fräs. De som har ptfe beläggning.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Vart ligger "yes"?
Jowal

Inlägg av Jowal »

jojje skrev:Vart ligger "yes"?
Det ligger i Stockholm :?.
maghen
Kontakt:

Inlägg av maghen »

1. Min tolkning:

"Glidlager" beskriver själva lagringen av "typen axel i hål"
"Bussning" är i alla fall i min värld en ringformad insats, ofta använd som glidlager. :)
"Glidlagerbussning" är en vanlig benämning på en bussning avsedd att användas som glidlager! :D
(i praktiken används alla tre benämningar för just glidlagerbussningar)

2. lär fungera utmärkt även för axiella rörelser

3. SKF säljer "glycodur" glidlagerbussningar. SKF's produkter kan du nog köpa i en Momentum-butik

4. Alla sätt är bra, men det är inte så lätt att få till en glappfri lagring! Om du inte har tillgång till maskiner och borr/brotsch el. dyl tror jag det blir billigare och bättre att köpa.

5. "Bushing" eller möjligen "Journal bearing"
Skriv svar