Problem med skärmförlängare
Problem med skärmförlängare
Jag lånade hem en skärmförlängare från jobbet för att prova att ha datorn
i klädkammaren med de för- och nackdelar det ger.
Men det gick inte så bra. När jag kopplade upp lokalt. D.v.s. datorn stod
kvar där den brukar stå så fungerade det bra. Men när jag placerade den i klk fungerade det inte.
Jag tänkte då att patch-kabel var för lång eller dåligt. Då provade jag lokalt
igen men med den långa kabeln. Det fungerade. Efter mer trixande drar jag slutsatsen att
* skärmen måste sitta i samma vägguttag som datorn
ELLER
* datorn kan inte vara kopplad till ett jordat uttag. Detta har jag inget
belägg för, men det är ett alternativ.
Några idéer på varför det är som det är?
i klädkammaren med de för- och nackdelar det ger.
Men det gick inte så bra. När jag kopplade upp lokalt. D.v.s. datorn stod
kvar där den brukar stå så fungerade det bra. Men när jag placerade den i klk fungerade det inte.
Jag tänkte då att patch-kabel var för lång eller dåligt. Då provade jag lokalt
igen men med den långa kabeln. Det fungerade. Efter mer trixande drar jag slutsatsen att
* skärmen måste sitta i samma vägguttag som datorn
ELLER
* datorn kan inte vara kopplad till ett jordat uttag. Detta har jag inget
belägg för, men det är ett alternativ.
Några idéer på varför det är som det är?
du måste köra på samma fas i nätuttaget - annars får du vagabonderande strömmar på jord och skyddsjord med spänninskillnaden kanske uppåt 1 Volt mellan ändarna på sladden pga. klen kabelarea - och 1 Volt är nivåer motsvarande fullt utstyrning på din videosignal...
(flyttade tillägstext till senare svar)
(flyttade tillägstext till senare svar)
Senast redigerad av xxargs 12 september 2008, 23:25:48, redigerad totalt 2 gånger.
din dator flyter 115 Volt ojordad och om den jordas via videokabelns skärm så går fler mA igenom den och du får spänningskillnad den vägen också.
moderna mindre switchade aggregat drar ström bara i spänningstoppen på varje period - vilket ger en överton som inte passar in med de andra fasers enveloper (övertonerna går för fort i perioden) vilket gör att det går en pulsad obalans/felström som kan ge mycket hög amplitud i nolledaren och skyddsjordledare (via avstörningskondensatorerna) och därmed stor spänningsskillnad mellan olika delar i jord och skyddsjordsnätverket, vilket gör att även om man ligger på samma fas så är det ingen garanti att dess jord och skyddsjord har samma potential utan kna skilja sig flera volt beroende vilken gren av huset dessa går.
Skall du få bort denna effekt mellan olika nät-faser så måste videoförlängaren ha buffrar som klarar common mode på flera volt i sving (matning med strömgeneratorer så att signalerna kan flyta fritt i potential gentemot videoburken egen potential) eller är galvaniskt isolerad mha. trafo - och videosignaler är knepigt att köra via trafo då synksignaler ligger på 50 - 120 Hz (bildfrekvensen) och moderna upplösningar är uppåt 200 MHz (pixeltakt) - trafon måste fungera bra i hela området från 50 Hz till 200 MHz...
moderna mindre switchade aggregat drar ström bara i spänningstoppen på varje period - vilket ger en överton som inte passar in med de andra fasers enveloper (övertonerna går för fort i perioden) vilket gör att det går en pulsad obalans/felström som kan ge mycket hög amplitud i nolledaren och skyddsjordledare (via avstörningskondensatorerna) och därmed stor spänningsskillnad mellan olika delar i jord och skyddsjordsnätverket, vilket gör att även om man ligger på samma fas så är det ingen garanti att dess jord och skyddsjord har samma potential utan kna skilja sig flera volt beroende vilken gren av huset dessa går.
Skall du få bort denna effekt mellan olika nät-faser så måste videoförlängaren ha buffrar som klarar common mode på flera volt i sving (matning med strömgeneratorer så att signalerna kan flyta fritt i potential gentemot videoburken egen potential) eller är galvaniskt isolerad mha. trafo - och videosignaler är knepigt att köra via trafo då synksignaler ligger på 50 - 120 Hz (bildfrekvensen) och moderna upplösningar är uppåt 200 MHz (pixeltakt) - trafon måste fungera bra i hela området från 50 Hz till 200 MHz...
Exakt! Byggde ihop en vass speldator förr hösten och den väsnas ganska mycket.
* Tyst vid skärmen
* Mindre dammigt i klk jämfört med sovrummet, =bra för datorn
Här är resultatet av min högst oventenskaplig studie
jordad dator + ojordad skärm (olika faser) = fungerar ej
ojordad dator + ojordad skärm (olika faser) = fungerar dåligt
jordad dator + jordad skärm (olika faser) = fungerar
* Tyst vid skärmen
* Mindre dammigt i klk jämfört med sovrummet, =bra för datorn
Här är resultatet av min högst oventenskaplig studie
jordad dator + ojordad skärm (olika faser) = fungerar ej
ojordad dator + ojordad skärm (olika faser) = fungerar dåligt
jordad dator + jordad skärm (olika faser) = fungerar
-
Mindmapper
- prototypen
xxargs skrev:du måste köra på samma fas i nätuttaget - annars får du vagabonderande strömmar på jord och skyddsjord med spänninskillnaden kanske uppåt 1 Volt mellan ändarna på sladden pga. klen kabelarea - och 1 Volt är nivåer motsvarande fullt utstyrning på din videosignal...
XXargs, vagabonderande strömmar uppstår bara när PEN ledaren mellan 2 centraler är strömbelastad. Jag tror inte att Pheer har så stor anläggning att klädkammaren och sovrummet tillhör olika centraler.
Han kan däremot ha brumslinga.
Men hursomhelst nu fungerar det.
Protte