Hjälp med att koppla in generator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
DataMM
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 september 2008, 16:11:14
Ort: Helsingborg

Hjälp med att koppla in generator

Inlägg av DataMM »

Hej, nu e de så att jag vill kolla om denna generatorn funkar. Dock kan jag ej få min volt/ampere mätare att ge några utslag. Mätaren är ej sönder då jag testat med ett batteri.

Någon som vet hur jag kan testa denna generator?

Jag misstänker att jag kopplar fel, men ja.

bilder:
http://i61.photobucket.com/albums/h74/D ... G_3071.jpg
http://i61.photobucket.com/albums/h74/D ... G_3070.jpg
http://i61.photobucket.com/albums/h74/D ... G_3072.jpg
http://i61.photobucket.com/albums/h74/D ... G_3073.jpg
http://i61.photobucket.com/albums/h74/D ... G_3074.jpg
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 18552
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Behövs det inte en magnetiseringsspänning för att den ska börja ladda?
(Brukar väll gå via laddlampan?)
DataMM
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 september 2008, 16:11:14
Ort: Helsingborg

Inlägg av DataMM »

En laddlampa? Nu får du upplysa mig mer :P

Detta e vad som står på min laddare:

2 proppar med ett B framför

Sen en 3 pins kontakt med bokstäverna F, E, N
DataMM
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 september 2008, 16:11:14
Ort: Helsingborg

Inlägg av DataMM »

Ingen som vet vad jag gör fel?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27862
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Har den ens inbyggd laddnings regulator? Jag kan inte bokstäverna i huvudet.
DataMM
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 september 2008, 16:11:14
Ort: Helsingborg

Inlägg av DataMM »

Det har jag faktiskt ingen aning om den har...
einar
Inlägg: 498
Blev medlem: 18 december 2007, 22:30:47
Ort: Dala Järna

Inlägg av einar »

Vilket märke och max laddström? T ex Bosch 55A eller är det något kinesmärke? Och gärna större bilder :)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 24756
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Inlägg av Henry »

Om det är en vanlig generator till en bil och som inte har några permanentmagneter i sig, som det verkar, så har den istället elektromagneter och dessa måste då strömsättas för att de skall bli magnetiserade så att du kan få ut något när du vrider på rotorn. Om du vrider på rotorn och du inte känner något kraftigt motstånd så är den med elektromagneter vilket är det vanligsate. Är inte dessa magnetiserade så får du inte ut något som helst ifrån den.

Kommer dock ej ihåg mellan vilka kontakter som detta skall kopplas in på.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

hmm - fins det några bilgeneratorer som använder permanentmagneter övh.??

jag har aldrig sett några sådana i allafall.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27862
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det finns de som har lite permanent magneter (tror jag), men regleringen ligger på elektromagneter.
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

hmm - kanske för att komma undan behovet med magnetiseringsström för att starta upp isåfall. Likströmmare klarade av att starta upp självmant pga remanensen i järndelarna då reläregulatorerna inte hade någon spänningströskel ala diod som höll emot strömmen i sina kontakter - men spänningen är inte tillräklig för att börja läcka över likritardioderna i en växelströmsgenerator och den vägen starta upp sig själv - därför behöver en växelströmsgenerator ha hjälpström från laddningslampan innan den kommer igång (och generatorn snurrar tillräkligt fort, typ > 2000 rpm eller så innan den 'tänder')

att veva för hand med laddlampström inkopplat kommer inte ge något synligt på mätinstrumenten om man tror det.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Den har nog inte inbyggd regulator, det är för många anslutningar.
Men bilderna är för dåliga för att se något.

Protte
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 6027
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Trestiftskontakten (som jag antar är den kraftigare av de två) borde i så fall vara faserna (trefas stjärnkopplat), och B för magnetiseringsspänningen.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 27862
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det tror jag inte. Det är nog anslutningar till regulatorn. Likriktningen finns nog i generatorn.
DataMM
Inlägg: 10
Blev medlem: 12 september 2008, 16:11:14
Ort: Helsingborg

Inlägg av DataMM »

Jag fattar seriöst ingenting haha...

Saken är den att jag vill ha en generator som kan göra ström!

Jag ska bygga ett vindkraftverk som projektarbete i skolan och tänkte mig att en bilgenerator skulle vara bra. Jag laddar upp större bilder så kan ni se var fan jag ska koppla allt.


Bild
Bild
Bild
Skriv svar