Freescale 68HC08

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Freescale 68HC08

Inlägg av psynoise »

Funderar på att börja en kurs angående programmering av 68HC08-serien. Men varför användes ej dessa mikrokontrollers lika flitigt i hobbysammanghang som Atmels eller Microchips motsvarande?

I akademiskavärlden verkar det finnas gott om kurser som använder Motorolas/Freescales mikroprocessorer men inte Atmels eller Microships, hur kan det komma sig?

Hur är det ute i industrin, vad har ni oftast stött på, nu och förr i tiden?
peter555

Inlägg av peter555 »

Den första processorn jag lekte med var 6502, sedan 6800. Tyckte båda var enkla att börja med och skillnaden är ju inte så stor om man jämför med dagens MCUer.

Jag tror Motorola hamnade på efterkälken när 8051 blev mer eller mindre industristandard, sedan var ju inte steget långt till Atmel. Var Pic kom in i bilden vet jag inte.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Motorola hann inte riktigt med i teknikskiftet. Dom hade stor marknadsandel med 68HC11 och 68705 serierna. När sedan Microchip och Atmel kom med sina risc mcu'er med billiga programmerare och utveklingshjälpmedel tog de stora marknadsandelar i den akademiska världen.

När Frescale vaknade och lanserade sin nya HC08 serie var de vana att ta ganska bra betalt för utveklingshjälpmedel och programmeringsutrustning. När de senare kom med sina försäljningssatsningar var de andra redan för etablerade.

Håller inte riktigt med om att Atmel och Microchip inte finns i den akademiska värden. De tog stora marknadsandelar av Motorala i deras teknikskifte. Förrut fanns de inte med på mattan över huvud taget.
Senast redigerad av Mindmapper 10 september 2008, 19:12:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Tycker bara det är konstigt att alla kurser som har med mikrokontroller på Chalmers använder Freescales produkter, kanske har något med Volvo att göra, vad vet jag.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Eller så har det bara med skolans inköpspriser att göra.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Finns en annan tråd som om vilka mcu'er som används på olika universitet. Kommer ej ihåg vilken.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Verkar nästan bara vara Chalmers som använder Freescale enligt tråden. :cry: Spelar egentligen mindre roll vad man lär sig på. Första mcu'n var för mig 6805. Hade tidigare använt 8080 och därefter Z80.
bjomo

Inlägg av bjomo »

Jag tror stenhårt på att det är konflikter mellan endianstammarna som småningom utrotar Motorola (jaja, och F-ordet) från allt vett och sans.
AAVE

Inlägg av AAVE »

psynoise, låt mig fixa din text för dig

"Tycker bara det är konstigt att alla kurser som jag läst använder Freescales produkter, kanske har något med Volvo att göra, vad vet jag."

Du hittar allt från AVR till Z80 och HC11 på chalmers. 68K dominerar dock eftersom den är så lätt att lära sig (och man har redan investerat massa pengar i utrustning och kursmaterial...)
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Oki, de kurser som jag har tittat på, inte så många dock, men jag drog en slutsats ändå :).

Men finns det några där ute som använder 68HC08 i jobbet?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Tittar man sen på vad som händer i verkligheten, utanför skolans, inte alltid så verklighetsförankrade, värld så kan man notera att allt förekommer i en satans blanding.

Ibland finns emulatorer, simulatorer, kompilatorer och allt snyggt ihopkopplat. I nästa projekt så finns det en demoversion av kompilatorn som via ett hemmasnickrat program ibland lyckas programera kretsen, där debugmöjlighetern består av 2 pinnar...

Så jag skulle ju efter 10 års egen erfarenhet som embedded konsult säga, lär dig teorierna och hur det funkar i allmänhet. När sen projektet dyker upp får man titta på vilka egenheter den specefika uC har.

Sällan kommer man in i det läget i projektet att man kan styra precis vilken uC det ska sitta, såvida man inte gör allt själv såklart. Oftast verkar det styras av vilken säljare som var och fjäskade senast...

Är inte helt säker, men om man bortser från ett mindre ganska oseriöst projekt så har jag nog inte hamnat i ett enda pic projekt. Säger inte ett dyft..

edit: man kan också notera att det har varit mycket sparsamt med assmbler, allt har mer eller mindre varit 100% C, att lära sig en ny ASM variant för varje projekt hade inte varit hållbart...
Användarvisningsbild
Ronny

Inlägg av Ronny »

psynoise: Angående din första fråga om Freescale MCU'er i hobbysammanhang.

Kan nämna att det i alla fall finns någon som använder dessa MCU'er.
Jag använder Freescale's 68HC908QT/QY-varianter i alla mina hobbyprojekt där en MCU behövs.
Programmerar enbart i assembler. Använder en egendesignad programmeringsutrustning
och skriver mina program med hjälp av P&E Microcomputer Systems ICS08-utvecklingsmiljö.
Mackan
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Jag har själv fastnat i freescale HC(S)908-träsket och gillar det skarpt.
Det är väl säkerligen för att man blev sittande med ett freescale(motorola)projekt som konsult i första uppdraget man hade för snart 10år sedan.

Jag känner själv att jag inte behövt sätta mig in i Atmels eller Microchips processorer......sen vad som är bättre eller sämre det vete 17 :)

Jag gillar även Codewarrior's utvecklingsmiljö som är gratis upp till en viss storlek på projekten.........jag har inte slagit i storleks-taket ännu i alla fall.

Vet inte om jag svarat på något egentligen men men......

Mvh.
/Markus
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det viktiga är att man kan lösa uppgiften!

Självklart kan det finnas minnesgränser osv. men det flesta µC är ganska lika i prestanda och ligger man på gränsen bör man överväga vad som är problemet.

Har man ett arbetsmiljö som man tycker fungerar är det oftast mer effektivt än att byta processor och miljö för att byta, måste man byta (kanske prestandaskäl) kan det vara värd att stega upp ganska mycket, detta kan göra att man bara behöver lära sig ett miljö mer.

Jag höll på att gräva ner mig i freescale-träsket ett tag men det var mycket svårt att hitta upplysning om hur man programmerade kretsarna och efter ett tag sket jag i det, nu är det Renesas som gäller, där har jag redan ett välfungerande miljö så det är bra.
Skriv svar