Myt? Räta hörn på PCB-banor ger EMI problem?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Andax

Myt? Räta hörn på PCB-banor ger EMI problem?

Inlägg av Andax »

Lite titt som tätt ser man någon som återlanserar tesen om att räta hörn (90-grader) på ledningsbanorna skulle ge upphov till impedans-mismatch (och ger då ledningsreflektion) och EMI-störningar.

Jag hävdar att det är en myt. De bevis som jag hittat som jag tycker är trovärdiga stödjer att räta hörn inte har någon betydelse upp till i alla fall 2GHz.

Någon som har motstridiga bevis?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Jag har sett det upptaget som myt på en seriös EMC sida. Där var det nog visserligen >90° det handlade om.
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Impendansmismatch hade jag inte hört förut. Däremot läste jag för inte alls längesen en bit om att det inte är bra att ha 90 graders hörn på ledningarna. Förklaringen var att i ett sådant hörn så utsätts andra halvan av ledningen för magnetfältet från första halvan... och det skulle introducera störningar (i signalen då).

Om det stämmer vet jag däremot inte... :) Hittar inte artikeln nu, men jag ska leta vidare på jobbet :)
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Om inte annat blir det väl svårare att få till produktionen av mönsterkort om hörnen är mindre än 90 grader?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är en myt det också.
peter555

Inlägg av peter555 »

Visst blir det missmatch, känt sedan decennier i RF-världen. Då kommer det att bli onödigt höga strömmar och spänningar vilket ger mer EMI.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Naturligtvis måste det bli missanpassning, eftersom både impedansen och kapacitansen ändrar sig vid ett 90-hörn.
Sedan kan ju man alltid fundera på om det har någon större betydelse, vid normala frekvenser och effekter gör det nog inget gissar jag.

Däremot kan man få corona-effekt, vid högre spänningar, vilket kan vara lite otrevligt.

Ett annat problem som kan uppstå är överetsning av hörnet.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tittar man tex på ett modernt moderbord till en dator så finns det inte ett enda 90 gradigt hörn någonstans utan det är endast 45 gradiga hörn. Skulle kunna ha något med detta att göra.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Samtliga lärda inom ämnet har hittills varit ense om att skarpa hörn skapar onödigt höga elektriska fält. Detta medför suboptimala elektromagnetiska impedanser och måste därför klassas som ett problem!? Är det någon som har påvisat att ett spetsigt hörn inte påverkar emissionen av E-fält?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Det har utretts att påverkan är såpass minimal vid räta hörn
att vanliga dödliga kan förbise de rent elektriska effekterna.
> 2GHz så börjar det att hända saker men då måste man ändå
designa på lite annat sätt...
Däremot är det faktiskt produktionstekniskt. Etsningen vill
gärna starta i hörnen vilket kan leda till att ledaren blir smalare
än önskat.

Swech
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Sedan är det inte bara etsproblem. Rent mekaniskt så kan man få brott på ledarbanan i 90 graders hörn pga att hörnet är en brottanvisning.

Jag har sett artiklar om reflexioner med fina oscilloscopbilder i 90 graders hörn.

Jag gör ALLTID 45 graders, liksom lite snyggare dessutom.

Protte
peter555

Inlägg av peter555 »

Ni får gärna bifoga referenser som styrker påståendena om att geometrin är betydelselös.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Tomas L's referenser är egentligen två skilda saker....
Första papperet visar att reflektioner som uppkommer p.g.a 90graders hörn
inte har nämnvärd elektrisk inverkan. Andra effekter som strökapacitancer har mycket större inverkan..

Andra papperet visar hur man routar PCI express balanserade ledare,
i dessa fall är det bra mycket högre frekvenser än vad man kör "normalt"
och routingen sker oftast helt med hjälp av Cadprogrammet,

Så... kör inte med 90 graders hörn. men mest p.g.a produktionsteknik.

Swech
Pucco

Inlägg av Pucco »

I innerhörnet blir det en strömförtätning som skapar ett starkt lokalt H-fält. Hörnet blir en spole som både kan ta upp och sända ut magnetfält.
Det blir också en induktanspeak på ledaren i hörnet.

Jag har själv designat mönsterkort med FM-mottagare för 100 MHz som tog upp störningar från ett innerhörn i ett jordplan.
Det gick väldigt svaga jordströmmar runt hörnet men det påverkade känsligheten kraftigt vid vissa frekvenser.
När man ligger nära den teoretiska/praktiska gränsen för att något ska fungera så kan det vara förödande med skarpa hörn.
Vid normal användning och goda marginaler har det ingen större praktisk betydelse.

Vid etsning så blir ytterhörn avrundade och innerhörn blir syrafällor som kan ge korrosionsproblem.
Skriv svar