Fräsprojekt

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
ABBZ

Fräsprojekt

Inlägg av ABBZ »

Här är lite bilder på mitt första försök till fräs.
Den kommer klara 1200X650X125 ca
http://b.imagehost.org/download/0442/Fr_sProjekt.rar
Saknar 3 motorer samt att de långa kulskruvarna skall dit med...en på varje sida för som jag läst här i forummen vill man inte åka byrålåda.
Ska kolla det här med bilderna.
Bild
Senast redigerad av ABBZ 31 augusti 2008, 15:15:00, redigerad totalt 4 gånger.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Bättre om du lägger upp dom som bilder i stället.

Jag orkar iaf inte lasta ner en fil, som sen ska öppnas, och därefter tittas på. :roll:
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Mmmm. Det där var omständigt! Blir nog tyvärr inte många som tittar på dom i det läget. Bättre att lägga dom som bilder direkt.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

håller med jojje. Men blev lite nyfiken och det ser fint ut det där-- 1200x650 är riktigt fint att klara.. ska du fräsa köksluckor ? :)
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Hur jag än gör med bilderna blir de kostigt...hoppas det inte stör förmycket att de blev så stora.
När jag ändå skulle göra en fräs tänkte jag den skulle få klara köksluckorna med...men tanken var mer åt att köra egna mönster och så i bröstpanel...kanske någon bordsskiva och fälla in olika träslag i?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Du behöver nog fixa till bilderna... både storleken och orienteringen :roll: Jobbigt att både behöva vrida på huvudet och scrolla mellan "Ystad och Happaranda" (dvs. långa avstånd) :lol:

Bilderna lär inte få ligga kvar så länge i detta format, eller vad säger du Jimmy?

Du kan köra ner dom med IrfanView, XnView eller något annat grafikprogram. Finns flera trådar i forumet som behandlar ämnet... (den som söker skall finna 8) )

/Peter
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

prova att ta bort å ä ö i sökvägen så går det nog bättre.
Har för mig att Madmodder sa åt mig att göra det nån gång när jag inte fick bilderna att funka.
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

hehe så stabilt :), gör direkt på ett bord, de va häftigt :)

va kosta och vart köpte du skenorna, eller de där runka ihåliga som du färster y/z axlarna på, och x axeln dessutom, var har du köpt de ? :)

de va häftigt bygge :) ja diggar att de e direkt på ett "bord" :)

MVH SmourF
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Alla delarna fästen o,s,v har jag fräst ut med den lilla metallfräsen som jag utrustade lite löst med stegmotorer.(Skulle ha fräst ut finare dammskyddande fästen som jag sett andra har gjort med sina optimum maskiner här i forummen,men iden med den andra fräsen fick prioritet)
Bordet är en experiment platta så det kommer att förändras om jag ser att konstruktionen fungerar.(kanske lägger på en tjockare amuminiumplatta på den med fästhål för material).
Hoppas på en filmsnutt kanske till nästa helg när jag testkör den.(det hänger lite på om mina stegissar har nått jojjeman)
Delarna såsom kulskruvar;axlar,kulbussningar,kulmuttrar har ja köppt hos rollco och vad det kostade får jag leta efter.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Ser ut att kunna bli riktigt bra det där. Det går att ladda upp bilder på upp till 2MB på www.geting.se.

SmourF: Axlar finns hos http://butik.brundin.biz/
SmourF
Kontakt:

Inlägg av SmourF »

ABBZ, tack för adressen, nej du behöver inte leta efter priset, men om du minns ca priset för kulbussningen hade de varit en kul sak o veta, såg i PDF filen att de tålde väldigt lite kraft, men man kanske ska göra en liten och fin maskin först, för den länken E85 skicka hade grymt bra priser tyckte ja :D, typ allt man behöver, har länge letat schysst ställe som säljer slipade profiler/stänger, nu vet ja var man kan finna och dessutom till bra pris :)

E85: tack för länken :)

lycka till me projektet, jag kommer följa de :)

MVH SmourF
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

Kulbussningarna är 25mm och kostade 140:- + moms.
Sedan detta med kraft så ser jag att 25mm kulbussning klarar 1000N dynamisk samt 1600 statisk last.
"The dynamic load rating C is a load of constant magnitude under which 90% of a statistically significant
number of apparently identical bearings would reach a theoretical life of 50 km without the apparent
appearance of metal fatigue."
Info hämtat härifrån i deras pdf http://www.rollco.se/p55.asp
ABBZ

Inlägg av ABBZ »

En liten funderare på det hela.
Ska man nöjja sig med en hastighet på 2000mm/minut/50mm accel/sec på alla axlar eller borde man försöka något annat tex geckodriver?.
Kör denna fräsen på den hastigheten nu med 27,6V samt att den klarar rejäla skär i trä med jojjemans kort samt stegissarna amt STEP-line.
Hållmoment: 3.10 Nm = 440 oz/in.
Stegvinkel: 1.8°.
Nominell fasström: 2.5A.
Vikt 1400g

Såfort jag går över 2500mm/m så stallar stegissarna.
Jag funderar på högre stigning på kulskruvarna (från 5 till 10).
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Med 3st G251 eller 1 G540 på 48v och rätt stegmotorer (kanske dom du har nu)
så tror jag att 6000mm/min är rimligt med dom kulskruvar (5mm/varv) du har nu.
Jag tycker absolut inte du ska byta kulskruvarna.

Kolla i min tråd vilken skillnad det gjorde för mig att göra det bytet:
inlägget från 2008-10-03

http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... c&start=45
Användarvisningsbild
Spruft

Inlägg av Spruft »

Fin fräs. Jag gillar att du lägger upp bilderna som .rar arkiv.
Skriv svar