Permanentmagnetgenerator, ladddningsregulator till MC
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Permanentmagnetgenerator, ladddningsregulator till MC
Det ser inte bättre ut än att statorn till generatorn på min hoj har blivit kortsluten till jord (möjligtvis på grund av trasig laddningsregulator---jag skall mäta mer under helgen). Kruxet med detta är att hela motorn måste ut för att man skall kunna byta statorn.
Jag har sett att en del ägare av likadana MC har avsäkrat de tre faserna som kommer ut ur generatorn. Det borde ju skydda mot överström, men finns det en risk att statorn i stället dör av överspänning? Eller måste belastningen på alla tre faserna brytas för att fasspänningarna skall sticka iväg? Så vitt jag förstår är spänningen ut från en obelastad sådan generator minst 100 V, möjligtvis mer.
Jag har sett att en del ägare av likadana MC har avsäkrat de tre faserna som kommer ut ur generatorn. Det borde ju skydda mot överström, men finns det en risk att statorn i stället dör av överspänning? Eller måste belastningen på alla tre faserna brytas för att fasspänningarna skall sticka iväg? Så vitt jag förstår är spänningen ut från en obelastad sådan generator minst 100 V, möjligtvis mer.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Jag var nog iitet otydlig i frågeställningen när jag läser mitt första inlägg: Jag är med på hur regleringen sker (kortslutning med tyristorer), så det är inte den delen som är problemet. Som det ser ut nu är kopplingen
Generator-->{Likriktare+tyristorer+styrning}-->huvudsäkring 30 A---->batteri+förbrukare
(allt inom {} är en ingjuten enhet)
Det är tydligen inte helt ovanligt att laddregulatorerna ger sig och därigenom tar med sig statorn. Det jag har sett folk göra är
Generator-->säkringar-->{regulator}-->
där tanken är de första säkringarna skal skydda statorn mot överström. Vad jag undrar är om det ändå finns risk för statorskador om en av säkringarna går eftersom tomgångsspänningen för den här typen av permanentmagnetgeneratorer är rätt hög. Eller håller sig spänningen inom rimliga gränser så länge bara en fas faller bort?
Hojen är en Kawasaki Vulcan 750---tung och långsam, men det är den första, plus att den är ett minne från ett lyckligare liv i Kalifornien. Nästa hoj blir nog dock något snabbare. Eller grusigare. Alla dessa valmöjligheter ....
Generator-->{Likriktare+tyristorer+styrning}-->huvudsäkring 30 A---->batteri+förbrukare
(allt inom {} är en ingjuten enhet)
Det är tydligen inte helt ovanligt att laddregulatorerna ger sig och därigenom tar med sig statorn. Det jag har sett folk göra är
Generator-->säkringar-->{regulator}-->
där tanken är de första säkringarna skal skydda statorn mot överström. Vad jag undrar är om det ändå finns risk för statorskador om en av säkringarna går eftersom tomgångsspänningen för den här typen av permanentmagnetgeneratorer är rätt hög. Eller håller sig spänningen inom rimliga gränser så länge bara en fas faller bort?
Hojen är en Kawasaki Vulcan 750---tung och långsam, men det är den första, plus att den är ett minne från ett lyckligare liv i Kalifornien. Nästa hoj blir nog dock något snabbare. Eller grusigare. Alla dessa valmöjligheter ....
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Alla spekulationer är väkomna
Jag förstår själv inte riktigt hur överström skulle kunna få den att brinna upp, för om jag förstått xxargs rätt ger permanentmagnetgeneratorer den ström de kan, och inte mer (annars hade ju inte shuntregleringen funkat). Dock vet jag att problemet förekommer, så av _något_ kan de uppenbarligen dö.
Hur som helst, jag skall mäta litet mera under helgen, men för närvarande ser det mörkt ut för statorn
Jag förstår själv inte riktigt hur överström skulle kunna få den att brinna upp, för om jag förstått xxargs rätt ger permanentmagnetgeneratorer den ström de kan, och inte mer (annars hade ju inte shuntregleringen funkat). Dock vet jag att problemet förekommer, så av _något_ kan de uppenbarligen dö.
Hur som helst, jag skall mäta litet mera under helgen, men för närvarande ser det mörkt ut för statorn
Jag har lindat om ett par spolar till snöskotrar. Oftast har de dött pga nån mekanisk skada (vibrationer eller skräp från kullager, fläktar och liknande). Har aldrig sett någon där överström (dvs där lacken kokat) varit orsaken. Fast 10st omlindade är ju inte så många och motorcyklar kanske har kraftigare doningar.
om det blir avbrott så att generatorn inte kan ge full ström så kan spänningen bli väldigt hög - 70 -100 Volt och kanske mer - det tillsamman med mekanisk skada i lindningen ger överslag och det bränns ihop till kanske en lagom dålig kortslutning. 100 Volt och 20 ampere vid fullgas kan ge ganska hög lokal värmeutveckling om det vill sig illa
Oftast är det just mekaniska skador - lack och ingjutningar som spricker upp av olja, temperatur, fukt och vibrationer.
Enda läget förutom halvdålig kortis där generatorlindningen kan brinna (lacken kokar) är om likriktardiod(erna) pajar och batteriet dumpar all ström genom generatorn innan eventuell säkring brinner av.
Oftast är det just mekaniska skador - lack och ingjutningar som spricker upp av olja, temperatur, fukt och vibrationer.
Enda läget förutom halvdålig kortis där generatorlindningen kan brinna (lacken kokar) är om likriktardiod(erna) pajar och batteriet dumpar all ström genom generatorn innan eventuell säkring brinner av.
Om det blir kortslutning i likriktaren skulle det ju kunna tänkas att batteriet kan trycka ström genom spolarna, och i så fall bör det kunna gå illa för de stackars spolarna... Kanske något sådant som hänt?
edit: xxargs hann före
Det verkar ju som att säkringen sitter på batterisidan... Sen har ju generatorn tre faser. Blir det något fuling i likriktaren så blir det ju troligtvis en faslindning som får mesta batteriströmen = inte bra...
Halvkortis låter ju också som en vettig förklaring.
edit: xxargs hann före
Det verkar ju som att säkringen sitter på batterisidan... Sen har ju generatorn tre faser. Blir det något fuling i likriktaren så blir det ju troligtvis en faslindning som får mesta batteriströmen = inte bra...
Halvkortis låter ju också som en vettig förklaring.
- hcb
- Moderator
- Kontakt:
Tack för infon. Huvudsäkringen (30A) är hel, men lindningsresistansen (≈0.5 Ohm, tror jag) i kombination med ett 12 år gammalt elsystem är möjligtvis inte tillräckligt för att bränna säkringen om dioderna gett sig.
Skall jag alltså tolka det så att det inte är någon bra idé att säkra av faserna eftersom jag i så fall riskerar överslag i stället för överström?
En liten voltmeter av något slag känns som ett bra komplement till de övriga instrumenten ...
Skall jag alltså tolka det så att det inte är någon bra idé att säkra av faserna eftersom jag i så fall riskerar överslag i stället för överström?
En liten voltmeter av något slag känns som ett bra komplement till de övriga instrumenten ...
Något mer som kan tänkas hända: Om generatorn är obelastad så att spänningen stiger med varvtalet kommer kärnförlusterna i statorn att öka kraftigt med varvtalet. Hysteresförluster i proportion till varvtalet (flödessvinget kommer vara oförändrat) och virvelströmsförluster i proportion till varvtalet i kvadrat. (Då P = U^2/R och det går att tänka sig virvelströmsförluster som en parallell resistans)
I praktiken går väl oftast två säkringar i ett trefassystem, så det finns en kvar som hindrar statorn från att flyta upp till höga spänningar i förhållande till omgivningen.
Jag vet inte vad spänningen kan bli i lindningarna utan belastning, men jag har meggat två hoptvinnade lackerade koppartrådar till 10-12 kV innan det började slå över. Och drog jag ner spänningen då och "började om" slog det inte igenom tidigare, så det blev inga permanenta skador. Naturligtvis skulle det bli det under längre tid, men hur långt kör du utan laddning?
Mekaniska skador på lindningen kan ju ställa fram det är klart...
Jag vet inte vad spänningen kan bli i lindningarna utan belastning, men jag har meggat två hoptvinnade lackerade koppartrådar till 10-12 kV innan det började slå över. Och drog jag ner spänningen då och "började om" slog det inte igenom tidigare, så det blev inga permanenta skador. Naturligtvis skulle det bli det under längre tid, men hur långt kör du utan laddning?
Mekaniska skador på lindningen kan ju ställa fram det är klart...