Hjälp med att hitta pen-scanner

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
eriikh

Hjälp med att hitta pen-scanner

Inlägg av eriikh »

Har fått en ny (affärs-)idé som jag vill prova. Lite hemligt, men lovar att lägga upp projekt här när företaget är igång.

Det jag söker är en pen-scanner som uppfyller dessa krav:
* Ska kunna läsa av en streckkod, inget mer i scan-väg krävs.
* Ha runt 50MB minne
* Open source, eller lätt omprogrammerbar. Vill kunna bestämma vad som skall visas i displayen, och när.
* Display, behöver inte vara stor men minst 8tecken skall kunna visas. Alternativt 3st styrbara lysdioder.
* Så liten som möjligt, absolut minst fick-vänlig
* Billig, inte mer än 1000kr inkl. frakt

Har letat på både google och ebay efter något liknande men har ej hittat något som stämt in ens någorlunda på mina kriterier. Framförallt är det opensource-kravet de faller på. Kan någon snäll hjälpa till?
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

En PS/2 cue cat + egen mikrokontroller och ett sd-kort kanske ?

Hur många behöver du ?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Misstänker att du kollat med symbol? De är väll "ganska" stora när det kommer till handhållet med läsare.

du ska inte ha några andra interface mer än input via streckkod (pratar vi vanlig 13 teckens EAN?) och output via en liten textdisplay? alt 3 lysdioder?

Får man då fråga vad fasiken som ska stoppas in i 50 megabyte utrymme?

Bygga en enkel EAN läsare är inte för svårt, kan vara värt att titta på en helt egen konstruktion.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

Finns en C-Pen modell 800 på http://www.it-auktion.se/ som ligger ute för 100kr ljust nu ifall de kan vara nått?
eriikh

Inlägg av eriikh »

strombom: Den där verkade fin, framförallt billig. Endast ett problem, det är om man kan bygga in uC i det befintliga skalet? Annars blir den nog för stor.

AndLi: Japp, de var lite för dyra för min smak. De hade någon enstaka som kan gå att ta hem under tusenlappen, men då måste man bygga uC osv.. till dem viket spränger budgeten totalt.

50mb minne kanske var att ta i lite. Men kommer att spara massor av ean-koder i minnet så det behöver vara ganska stort.

gOry: Den verkade fin, nästan helt perfekt. Men varför får jag inga träffar på 800-modellen på ebay? Vart kan man köpa den annars?

Antal är såklart beroende på hur bra min affärsidé visar sig att bli, men det kommer troligtvis behövas en hel del apparater. Av denna anledning är det ju smidigare att bara installera ny firmware i befintlig hårdvara än att försöka pilla ihop något eget.

Tack för svaren!

Edit: Sådana läsare som Coop använder, vart kan man få tag på dem? Om de går att programmera om är de helt perfekta för min uppgift.
Användarvisningsbild
marcla

Inlägg av marcla »

Om du menar shop express scanerna så tror jag att de är av märket symbol...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Endast ett problem, det är om man kan bygga in uC i det befintliga skalet?

Gissningsvis skulle jag tro att det finns så mycket plats så tom en µC i DIL utförande hade fått plats för det ser ut att kunna vara en del luft under det skalet då jag har lite svårt att tro att det skulle behövas så mycket elektronik för att fylla allt det.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Eriikh:
Jag har en liten aning om vad affärsidén kan innebära.
Hoppas du har tänkt på hur EAN-systemet fungerar med register, läsare och streckkoder. Främst hur själva registren ehm "fungerar" (för att inte säga för mycket). Det vore trist om du missar en viss detalj kring detta, för då skulle din produkt bli oanvändbar. :wink:
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

shop express scanrarna är symbol ( I alla fall de som coop/ICA använder i min närhet)

Man ska nog titta på vilken typ av scanner man verkligen behöver, jag tror mycket av priset ligger i själva treckkodsavläsaren. Symbol använder genomgående laser i sina, och de läser oftast det mesta (iof har min problem med streckkoder ritade på en display)

För en första provrunda skulle jag nog faktistk ta fram ett litet eget pcb med en egen eller lämplig pen streckkodsläsar modul.

Jag har en annan ide som du kan få :)
Lägg till ett tagentbord för inknappning av pris(eller vikt på de varor som säljs per kilo), och vipps så hade man en perfekt grunka för prisjämförelser mellan butikerna!
sebastiannielsen
Kontakt:

Inlägg av sebastiannielsen »

Lösningen finns redan:
http://www.thinkgeek.com/gadgets/electronic/9197/

Dock ingen display. Den tar in 150 streckkoder innan det är dags att ladda ner dem till datorn, men det finns en minusknapp så du kan radera streckkoder också.

Men 300 dollar är ju lika med 2000 spänn, lite för dyrt, men då vet du vad en utan display kostar...
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Lösningen på vad?

75-357-68 är nog den modul vi använde för vår läsare, tror vi hade någon typ av rör framför för att få rätt avstånd. Men det var ett helt fantastiskt pris på den...
Skriv svar