prototypen skrev:Och var kom mot-EMK:n in i den bilden?
Protte
Mot-EMK kommer så fort motorn börja snurra och minskar pådrivande gapet mellan matningsspänning och mot-EMK.
Snurrar motorn 90% av full varav vid 10 Volt för en 10-voltsmotor så är mot-EMK 9 Volt och det fins bara 1 volt 'drivkraft' kvar - och då är det motorns resistans som bestämmer maximala strömmen genom rotorn vid 1 Volt spänningsdiff och också förlusten i rotorn - medans 9-volt som representeras av mot-EMK tillsamman med strömmen (som bestäms av 1 Volt spänningsfallet i rotorn och rotorns resistans) genererar moment motsvarande strömmen och varvtal motsvarande EMK-spänningen på axeln och därmed resten av den inmatade energin som inte bränns av som värme i rotor och lager.
Följdaktligen vill man ha väldigt låg resistans i motorlindningarna om motorn inte skall tappa varv vid högre last samt att verkningsgraden är direkt beroende av detta.
Vill man läsa mer om detta så får man läsa elkraft
---
Vill man hålla på med mer handfasta komplexa tal-beräkningar så rekommendera jag miniräknarsimulatorn free42 i din dator, som är en simulator av den fysiska miniräknaren hp42s. - den räknar alltid med komplexa tal när det behövs eller resultatet av en operation som ger en sådan. - det är inga specialmoder eller någonting utan 'det bara funkar'
du får inte någon error om du tar roten ur minus 1 eller om du ger komplexa argument till dina exponential eller hyperboliska funktioner och dess inverser eller för den delen sin,cos,tan och dess inverser likaså.
Den har hjälpt mig mycket under åren (den fysiska räknaren alltså) och det fins ingen vettig ersättare till den idag som ens skommer i närheten i kapabiltet avseende lätthanterlig numerisk hantering av komplexa tal och fortfaranden är liten och tunn i storlek. Givetvis klarar den av komplexa matriser också om man har kommit så långt.
Dock måste man acceptera att räkna i RPN-format (stackorienterat) och inte i 'casio/TI - textbook style'
(tyvärr har jag bara skannat in första 62 sidorna av den svenska manualen för HP42S, men vid förfrågan så kan jag dela med mig iallafall den delen som är gjort - PM i såfall då den delen räcker för att komma igång med räknaren en bit)
har man väl lärt sig räkna RPN (vilket går ganska fort) så kan man knappt räkna med Casio/Ti-längre... då man blir bara irriterat på dess klumpiga inmatningsmetoderna och hålla reda på alla paranteser, lagra mellanuträkningar i minne etc. som man enkelt kör rakt på med en RPN-räknare.