Dell miljövänligaste dator i bambu!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Dell miljövänligaste dator i bambu!

Inlägg av gOry »

Hur i fasen återvinner man bmabu? de känns lite som när väl den dator kommer in på elektronikskroten så hamnar bambuskalet bland brännbart och blir värmeenergi på ett mindre miljövänligt sätt?? eller har jag fel?

http://www.x.se/3jvf länken tar dig till dell!

På nått vis så blev jag lite sur när jag såg den marknadsföringen, eller har jag missat nått? De kanske påverkar miljön mindre att bränna upp lite trä än att smälta ner lite termoplast och använda det igen?
Senast redigerad av gOry 25 augusti 2008, 18:58:23, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Kanske mindre miljö påverkan vid tillverkning, bambu skapar ju syre tackvare fotosyntsen när den tillverkas (växer )det gör helt säkert inte plast. Sedan när man bränner upp skalet släpper man tillbaka den koloxid som bambun sög i sig när den levde.... växte.

Dessutom är det nog mest en PR-grejj. Ska man börja analysera alla tillsatser och all energi som krävs för att få fram ett dator chassi av några runda gröna och jäkligt fuktiga bamburör så är det nog inte alls lika roligt.

OT: Det verkar inte sitta något matningsdorn i den.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Bambuhöljet var tillval. Förmodligen ett skal man trär utanpå befintligt plastskal.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Korta ner länken, snälla...
Användarvisningsbild
gOry
Kontakt:

Inlägg av gOry »

björn: Nöjd? förstår inte denna allergi mot långa länkar ??

Den verkar liten och strömsnål i alla fall, men jag tror jag inte skulle välja bambuskalet :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Du behöver inte korta länkarna, det är bara att göra följande:

Tryck här.
bearing

Inlägg av bearing »

Det är ju för att hela tabellen blir utdragen. Vi som inte har 24 tums 1920-skärm och surfar i fullscreen måste därför scrolla i sidled för att kunna läsa övriga texten.

Varför blir det ett mindre miljövänligt sätt? bambun har ju redan tagit upp koldioxiden som frigörs vid förbränningen.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

undras hur bra emc värdena är i en dator med bara bambu som skal :lol: :lol:

en miljövänlig dator borda vara något som kan annvändas i minst 20 år, ha mycket låg energiförbrukning och vara totalt återvinnsngsbar

en normal dator som ska hålla i tre år och ha abnormala prestanda för att slösurfa och spela patians på är ett ganska stort miljöfiasko

ungefär som att ta en långtrade med fullast när man ska hämta en liter mjölk i närbutiken 500m bort
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Och tänk på Pandorna som blir utan mat :!: :tumner: Otrooligt dumt materialval !
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Bambun är redan utrotningshotad pga alla kinser numera bara äter med engångspinnar. (dock väldigt bra sådana, man kan använda dom flera år om man bara orkar diska)

Bambuskalet på dessa datorer verkar bara var en lyxtillsats vilket liksom all onödig extrakonsumtion givetvis tär på planeten.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Trodde bambu gick tmligen lätt att odla, men är ju klart går väl åt en del...
(också kanske det kräver andra resurser vid odling, jag vet inte)

Kul de använder det till byggnads ställningar och annat (inget jag skulle göra men det verkar funka)

Edit: Vad gäller saken så tänk vad mycket resurser det skulle sparas om man förlängde livstiden på moderna datorer med bara kanske 2,5 år... :roll:

Såg annars ett kul reportage där man gjorde om gamla skärmar till TV apparater, så kom de till nytta igen och folk som inte haft råd med en ny TV kunde få en (tomganska snygg, med ditlött TV kort och nytt hölje) TV i allafall för betydligt lägre pris, är ju bara ett exempel på saker som går att återanvända i ursprungligt skick.

Edit2: Kineserna (antagligen sydkineserna, knappast bejing borna...) återanvänder tydligen till och med gummit från gamla nedsmälta kondomer till snoddar för frisörsalonger något man dock uppmanats att sluta med (antagligen av Nordkineserna) pga smittorisk, annars var ju tanken bra... :lol:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ursäkta OT.

Med gamla kommunistkondomer fick dom säkert tillbaka 1kg gummi av prima kvalitet på ett dussin kondomer då de var allt annat än tunna. Edit: Kanske överdriver jag lite :D

Tillbaka OnTopic. Det är ju väldigt många år sedan Pandan började bli utrotningshotad därför att människan bredder ut sig och hugger ner bambun, som tydligen är Pandans enda föda.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Mindmapper skrev:Och tänk på Pandorna som blir utan mat :!: :tumner: Otrooligt dumt materialval !
Jo det är klart man skall tänka på dem. Det gjorde jag och byggde min i björk!!

Bambudatorn var annars riktigt snygg, för en Dell.
Skriv svar