Arduino disposable flash trigger

Berätta om dina pågående projekt.
larky
Kontakt:

Arduino disposable flash trigger

Inlägg av larky »

Dagens projekt är lite höghastighetsblixtfotografering med en vanlig digitalkamera. I ett tidigare jobb hade jag möjlighet att leka med en riktig höghastighetskamera, http://www.youtube.com/watch?v=W1UbXriii_Y, http://www.youtube.com/watch?v=-am-npv5yvU men nu har jaf inte den möjligheten längre.
En Arduino mikroprocessor och en TIC106 tyristor styr blixten från en engångskamera. En timer startar att räkna ner från det att en tunn koppartråd framför mynningen på luftgeväret blir avskjuten, och triggar blixten efter 37 millisekunder. Förhållandevis mörkt i rummet, och digitalkameran satt på 4 sekunders exponeringstid. Luftgeväret sitter fastspänt i ett skruvstycke med två utfrästa plastblock.
Bild
Skottspridningen är mindre än vad jag hade förväntat mig av ett 20 år gammalt luftgevär på 6 meters avstånd, det blir bara ett hål. En laserpekare från DX hjälpte till att placera målet precis i kulbanan.
Bild
Tunn tråd som väntar på att bli avskjuten.
Bild
Första offret, vindruvor.
Och det elekriska;
Bild
Är det någon som har tips på någonting som inte är så kladdigt men blir bra på bild?
Nu måste jag jobba med mjukvarubiten så att man kan ändra fördröjning med knappar istället för att ladda upp ett nytt program, och lite uppsnyggning.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

snyggt!

Vattenballong över en hink kan bli snyggt!
En tunn skiva av något, typ is, lasangeplatta, gelatin?
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Ah, lassagne, nu blev jag lite hungrig men det kan nog bli effektfullt...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mycket snyggt! :tumupp: :tumupp:

Bra idé med lång exponeringstid för att slippa problemet med att kameran behöver lite tid på sig från att man trycker tills bilden tas. Tack för tipset! :D
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Häftigt!

Hur har du interfacat LCDn förresten? 4/8bit?, eget eller något LCDlib?
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

4bit LCD interface, obetydligt krångligare än att skriva utdata seriellt tillbaka till datorn men det känns som om det blir en bra mycket mer portabel lösning.
Senast redigerad av larky 7 september 2008, 13:20:28, redigerad totalt 1 gång.
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Det är svårt att få tid till att göra projektet klart i en ny fin låda när det fungerar så bra på kopplingsdäcket, man vill hellre lägga tid på att skjuta sönder saker.
Jag har iaf börjat med ett kretskort med en ny LCD, och en knappsats för inställning av fördröjningen.
Lassagnaplattor blev det bara ett hål i, nytt försök med körsbärstomater tanten inte tyckte såg så färska ut länge;
Bild
Bild
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Slafsigt! :)

En isbit då? eller frys lite vatten i botten på ett fat så det blir en tunn skiva.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Inga dåliga bilder. :) Men en sak jag reagerat lite på är att förlopp i bilderna som varit snabba är lite suddiga men tycker inte de borde vara det med en blixt men den lyser kanske under en förhållandevis lång tid måhända? Är ju visserligen trots allt en engångskameras blixt som används som då kanske har en kondensator med förhållandevis hög ESR som i sin tur då möjligen ger ifrån sig strömmen under en längre tid vilket bör får blixten att lysa under en lite längre tid.
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Det är helt klart blixtens förhållandevis långa brinntid som är problemet, en lyxblixt med riktigt kort brinntid borde ge skarpare bilder, men då det här hittills är ett projekt som egentligen bara kostat lite tid så får jag acceptera det så länge.
Sen blir det nog bättre bilder med en svart matt bakgrund, ska se om jag kan hitta något lämpligt.
Nu ska jag frigöra Arduinon och bygga klart ett breakoutkort med kablage och LCD i en kabeldosa.
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Nu är elektroniken flyttad från kopplingsdäcket till en eldosa med fräst hål för displayen.
Bild

Fördröjningen kan ändras med +/- och jag armerar systemet på mittenknappen.

Nu letar jag efter en Vivitar 283 blixt för ombyggnad då jag läst att dom kan ge ner till 1/40 000 sekunds blixtar.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Intressant projekt! Såg riktigt tjusigt ut med nya lådan till.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Fränt! En idé kan ju vara att hänga en mattsvart duk bakom objektet så blir nog bilderna än mer effektfyllda. Kanske även låta objekten stå på något smalt men högt så inte bordet tar så stor del av bilden?

Lägg gärna upp fler bilder! :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Nu letar jag efter en Vivitar 283 blixt..

Hoppar du in på Ebay och söker på det namnet så kommer du att hitta dessa blixtar i överflöd. :)

Bra och veta att de kunde gå ner ända till 1/40000 sek, kan vara till nytta någon gång.
larky
Kontakt:

Inlägg av larky »

Svartmålad låda av spånskiva halvfärdig, så snart kan det bli snyggare bakgrunder.
Överflöd av Vivitar 283 som vill skickas till Sverige helst från Europa är det väl inte direkt, men jag letar.
Ett par nya bilder så länge. En skivad kiwi fick vara måltavla, en annan kiwi ligger framför nätverkskameran för att bli timelapse men det är en annan historia.
Först en bild med lite kortare fördröjning på blixten, 35 isf 37 ms.
Bild
Ett par normala bilder
Bild
Och en sista bild som jag tar med bara för att det ser så extremt grisigt ut när innanmätet flyger åt alla håll...
Bild
Skriv svar