iPodladdare för bil blinkar frenetiskt, stabilare spänning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
skorpion

iPodladdare för bil blinkar frenetiskt, stabilare spänning

Inlägg av skorpion »

Hej
Jag har en iPodladdare för bilen som jag gjort om för att fungera med min iPhone.
Det jag gjort är att bara sätta en spänningsregulator som regulerar ner spänningen från 12v (FireWire) till 5v (USB). Jag har även lött om några kablar på själva dock-kontakten, för att byta från FireWireladdning till USBladdning, men det är irrelevant just nu.

Hursomhelst så verkade allt fungera bra till en början, hade oftast en fulladdad iPhone när jag anslöt den i början. En laddningslampa började indikera på att laddning/strömförsörjning till iPhone päbörjats/anslutits.

Men idag när jag hade en halvladdad iPhone så började laddlampan blinka frenetiskt.
Den ska lysa grönt när iPhone är fulladdad och röd när den laddar. Nu blinkade den emellan dessa färger. iPhone indikerade hela tiden att den var ansluten till en strömkälla, så det är inte någon glappkontakt. Dessutom så lyser dockan rött i några sekunder när jag precis har anslutit min iPhone för att sedan gå över till att blinka

Så vad kan vara fel, kommer det inte en tillräckligt stabil spänning? Jag har utgått från det gamla kretskortet som gav 12v och bara lött på en spänningsregulator, skulle man gjort något mer? typ kondensator? Är det viktigt med kylning på regulatorn, just nu är den helt inkapslad i dockan, finns ingen luftströmning alls. Kanske räcker att borra några hål på baksidan eller ska man skaffa en fläns?

Om det behövs mer information hur det gamla 12v kretskortet är uppbyggt så kan jag försöka skriva ner det och ladda upp det.

EDIT: det är denna spänningsregulator som jag använt
http://www.kjell.com/?item=90061&path=2 ... ,269500000

MVH Niclas
victor_passe

Inlägg av victor_passe »

Du ska ha kondensator på både in och utgången.
0.33µF på in och så stor du vill (>1µF) på utgången om jag minns rätt.
skorpion

Inlägg av skorpion »

Med in och utgång så menar du de som finns på spänningsregulatorn?

EDIT: vad dum jag är, har ju förfan inte ens kollat på databladet, det står ju där klart och tydligt

Får fixa kondensatorer och meddela om det fungerar bättre sedan

Tack för hjälpen ;)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Du är inte den första att missa kondingarna runt 7805, och dessvärre så självsvänger regulatorn närmast ofelbart om man just missar kondingarna, och bara ibland om du har missat kondingen på någon av båda sidorna av regulatorn...

Kom ihåg att kondingrna skall vara precis intill regulatorn - inte några dm bort på en sladd eller kretskort - där gör dom ingen nytta...
skorpion

Inlägg av skorpion »

Nu har jag satt dit kondingarna enligt databladet, men det blinkar lika mkt för det.
Svår fråga kanske, men hur skadligt kan det vara för min iPhone?

Tror ni problemet skulle kunna lösas om jag ökar på värdet på utgången. Jag har ju liksom gjort som det står i databladet!?!?

/Niclas
discomike

Inlägg av discomike »

Har du fixat kylningen? Överhettningskyddet träder nog i kraft.

Du kan ha ca 1W utan fläns (och inte en helt tät låda), om man räknar på att iphonen laddar med 0,5A (usb i begränsat läge), så har du 3-4W du bränner bort i regulatorn = du behöver fläns för att kyla.
Lidning

Inlägg av Lidning »

Du har alltså kvar laddelektroniken från ipodladdaren?
Är nog det som spökar, den blir "förvirrad" när det sitter en omvandlare i mellan.
Borde inte vara några problem att skippa laddelektroniken helt.
En usbladdare ger bara ut stabil 5 volt, laddregleringen sköter telefonen/ipod whatever.
Nå form av säkring eller strömbegräning är väl inte fel, orginalladdaren till iphone är specad till 1A så det bör den klara.

//DAn
discomike

Inlägg av discomike »

Eftersom det nu är Apple så funkar det inte bara med 5V, utan man ska ha styr-spänningar med på data-pinnarna (eller en usb host den kan negotiate:a med). , en pinne är mellan 0,4V - 1,2V för current-limit (20 - 100% av förprogrammerad), 1A antaligen om apples org. laddare är märkt för det? den ger ut typ 2V på båda datapinnarna, D+ är för att enable:a laddning och behöver va minst 1,2V med.

Du skriver att du lött om några kablar i dockan, har du gjort en spänningsdelare för att få dom spänningarna till andra pinnarna? Annars tror jag bara iphonen laddar med 100mA om äns det?

Länktips för iphone-laddningen: http://www.tzywen.com/modules.php?name= ... le&sid=696

Styrchippet för usb-power och laddning:
http://www.linear.com/pc/downloadDocume ... 292,D26042
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Min iPod är nöjd bara den får 5V...
Skriv svar