kondensatorn på en tändspoles primär sida.
-
victor_passe
- Inlägg: 2436
- Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
- Ort: Kungsbacka
kondensatorn på en tändspoles primär sida.
Hej, jag har byggt om 2 tändspolar och styrning till dem till en högspännings källa och vill få ut lite högre spänning.
Jag har höjt matnings-spänningen till 16V istället för 12V
Men jag antar att kondensatorn på primärsidan på transformatorn inte vill ha så mycket högre spänning så jag ska byta ut den till en som är för >20V.
Men hur många fard ska den vara på.
tändspolarna är kopplade omvända i parallell koppling.
Jag har nu 2 st av några från biltema parallellt.
Det står inget på kondensatorerna men funkar det med vanliga el-lyter?
Kort variant:
Hur stora? Funkar det?
Jag har höjt matnings-spänningen till 16V istället för 12V
Men jag antar att kondensatorn på primärsidan på transformatorn inte vill ha så mycket högre spänning så jag ska byta ut den till en som är för >20V.
Men hur många fard ska den vara på.
tändspolarna är kopplade omvända i parallell koppling.
Jag har nu 2 st av några från biltema parallellt.
Det står inget på kondensatorerna men funkar det med vanliga el-lyter?
Kort variant:
Hur stora? Funkar det?
-
victor_passe
- Inlägg: 2436
- Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
- Ort: Kungsbacka
http://c.imagehost.org/download/0040/temp.bmp
Men struna i det till vänster om pic:en.
Och spolarna är vända 2 gånger på schemat, jag klantade mig lite.
Och sedan är kondingarna på primär sidan inte där.
Om du vill kan jag göra ett nytt och korrekt.
Men struna i det till vänster om pic:en.
Och spolarna är vända 2 gånger på schemat, jag klantade mig lite.
Och sedan är kondingarna på primär sidan inte där.
Om du vill kan jag göra ett nytt och korrekt.
Jag testade MYCKET i sin tid då jag byggde en elektronisk tändning till min 240'a. Jag kom fram till att 12V räcker alldeles fint men att det behövs 800V+ transistorer att driva den, när man släpper på primärsidan kommer det en peak på minst 600V.
Din drivning är alldeles fel, du ska driva den med en N-MOSFET som tål minst 800V Vds och har en Rdson som är tillräcklig låg. I mitt fall tog jag 4 st HEXFET som tålde spänningen och parallellkopplade dom för att sänka Rdson.
Jag mätte också en annan sak: det ska vara ett motstånd i ledaren till gnistgapet, jag testade olika och kom fram till att 4,7K är perfekt. Med det värde och motsv. 3000RPM med 12mm gnistgap fattade kartong eld omedelbart man petade in det. Motståndet måste dock vara ett högspänningsmotstånd för att undvika genomslag!
Jag överförde detta till bilen och hade därefter ALDRIG tändningsproblem, hur fuktigt och allt sånt det var sköt den igenom och tände. "Tyvärr" var gnistan så pass kraftig att tändstiften blev "tuggad" och fördelarrotorn/locket blev sliten men kraften räckte fint till att "skjuta igenom" ändå, faktisk ökade jag tändstiftgapet till 1,2mm (normal 0,8mm) då det gav märkbart bättre drag i motorn (B21 med 2 st dubbla 40mm Weber, insprutningskam och förgasartopp).
Och allt var med en standard svart Bosch tändspole, inget konstigt alls.
Och kondensatorn på primärsidan ska INTE vara där, den "äter" gnistan och finns enbart för att inte brytarstiften ska brännas bort...
Din drivning är alldeles fel, du ska driva den med en N-MOSFET som tål minst 800V Vds och har en Rdson som är tillräcklig låg. I mitt fall tog jag 4 st HEXFET som tålde spänningen och parallellkopplade dom för att sänka Rdson.
Jag mätte också en annan sak: det ska vara ett motstånd i ledaren till gnistgapet, jag testade olika och kom fram till att 4,7K är perfekt. Med det värde och motsv. 3000RPM med 12mm gnistgap fattade kartong eld omedelbart man petade in det. Motståndet måste dock vara ett högspänningsmotstånd för att undvika genomslag!
Jag överförde detta till bilen och hade därefter ALDRIG tändningsproblem, hur fuktigt och allt sånt det var sköt den igenom och tände. "Tyvärr" var gnistan så pass kraftig att tändstiften blev "tuggad" och fördelarrotorn/locket blev sliten men kraften räckte fint till att "skjuta igenom" ändå, faktisk ökade jag tändstiftgapet till 1,2mm (normal 0,8mm) då det gav märkbart bättre drag i motorn (B21 med 2 st dubbla 40mm Weber, insprutningskam och förgasartopp).
Och allt var med en standard svart Bosch tändspole, inget konstigt alls.
Och kondensatorn på primärsidan ska INTE vara där, den "äter" gnistan och finns enbart för att inte brytarstiften ska brännas bort...
-
victor_passe
- Inlägg: 2436
- Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
- Ort: Kungsbacka
Jag kör med denna transistor tills den brinner för den har funkat i 1000Hz många timmar i sträck.
4cm gnista ger den.
Men att skippa kondingarna ska jag testa.
Jag körde först med en 2n3054 från från 80-talet men den blev väldigt varm och höll i kanske 10 min tills den konstant slöt.
Kan man inte lösa kickbacken med en diod på något sätt?
Men hur mycket kostar lämpligare transistorer och hur styr man dem?
Och varför motstånd?
Nytt schema
http://img239.imageshack.us/my.php?image=hvou7.png
4cm gnista ger den.
Men att skippa kondingarna ska jag testa.
Jag körde först med en 2n3054 från från 80-talet men den blev väldigt varm och höll i kanske 10 min tills den konstant slöt.
Kan man inte lösa kickbacken med en diod på något sätt?
Men hur mycket kostar lämpligare transistorer och hur styr man dem?
Och varför motstånd?
Nytt schema
http://img239.imageshack.us/my.php?image=hvou7.png
Effekttransistorn har C och E förväxlade i schemat. BE-motståndet skulle behöva vara avsevärt mindre eller helst ordnas med omvänd spänning på basen vid frånslag...
Jag skulle ha kört med en NPN-transistor eller kanske N-mos som icecap föreslår. Man vill inte "lösa" kickbacken då detta är vad som ger gnistan.
Jag skulle ha kört med en NPN-transistor eller kanske N-mos som icecap föreslår. Man vill inte "lösa" kickbacken då detta är vad som ger gnistan.
-
victor_passe
- Inlägg: 2436
- Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
- Ort: Kungsbacka
C,E är korrekta i verkligheten.
trissan blir inte ens ljummen så jag tror inte att bas-motståndet är för stort.
2A/25=0.08A
Och (16V-0.6V)/100ohm ger 0.155A.
Men vad menar du med "helst ordnas med omvänd spänning på basen vid frånslag"?
Ska jag lägga en negativ spänning på basen när jag har släppt den?
Och vad blir skillnaden om jag byter till npn / n-mos?
Jag har aldrig använt eller räknat på en x-mos transistor så jag vet knappt vad dem gör.
trissan blir inte ens ljummen så jag tror inte att bas-motståndet är för stort.
2A/25=0.08A
Och (16V-0.6V)/100ohm ger 0.155A.
Men vad menar du med "helst ordnas med omvänd spänning på basen vid frånslag"?
Ska jag lägga en negativ spänning på basen när jag har släppt den?
Och vad blir skillnaden om jag byter till npn / n-mos?
Jag har aldrig använt eller räknat på en x-mos transistor så jag vet knappt vad dem gör.
Kondingen över brytaren har sin funktion att den håller spänningen låg när brytaren öppnas dom första um och fick tillräklig avstånd innan spänningen stack iväg upp - en slags derivatabegränsare.
Motsvarande behövs över transistorn så att spänningen inte går väldigt högt medan den bryter och den vägen dränerar tändspolen på energi under tiden.
Sedan med rätt kapacitansvärde så kan man balansera toppspänningen så att den inte blir för hög om gnistan skulle utebli på högspänningssidan och få genomslag i trissan eller i tändspolens isolering - för i sistnämda fallet är det bara att köpa en ny tändspolen om det har skett en enda gång.
Kort sagt om man kan få hela tändspolens lagrade enegimängd i kondensatorn vid säg 600 Volt så kan inte spänningen bli högre utan spolen och kondensatorn går i en avklingande resonans - och man skyddar också trissan mot för hög spänning.
Det är alltså inte 'bara' att slänga iväg kondingen som en onödig grej utan allt har sin funktion.
Situationen är ganska lik som att dimmensionera snubberkretsar för att rädda effektswitchar mm. som annars går sönder av spänningspikar.
Att sätta en resistans i serie på högspänningsidan har också dämpande verkan och ser till att det inte oscillerar för länge när gnistan väl är etablerad
- när plasmakanalen i gnistan väl är etablerad så är resistansen väldigt låg i gnistgapet och tappar inte av tändspolen på energi särskilt snabbt när den oscillerar, därför hjälper extra seriemotstånd här för att förkorta tiden och även dämpa bort radiostörningar från högfrekventa parasitoscillationen som skapades av själva överslagsstarten/knäppen
Motsvarande behövs över transistorn så att spänningen inte går väldigt högt medan den bryter och den vägen dränerar tändspolen på energi under tiden.
Sedan med rätt kapacitansvärde så kan man balansera toppspänningen så att den inte blir för hög om gnistan skulle utebli på högspänningssidan och få genomslag i trissan eller i tändspolens isolering - för i sistnämda fallet är det bara att köpa en ny tändspolen om det har skett en enda gång.
Kort sagt om man kan få hela tändspolens lagrade enegimängd i kondensatorn vid säg 600 Volt så kan inte spänningen bli högre utan spolen och kondensatorn går i en avklingande resonans - och man skyddar också trissan mot för hög spänning.
Det är alltså inte 'bara' att slänga iväg kondingen som en onödig grej utan allt har sin funktion.
Situationen är ganska lik som att dimmensionera snubberkretsar för att rädda effektswitchar mm. som annars går sönder av spänningspikar.
Att sätta en resistans i serie på högspänningsidan har också dämpande verkan och ser till att det inte oscillerar för länge när gnistan väl är etablerad
- när plasmakanalen i gnistan väl är etablerad så är resistansen väldigt låg i gnistgapet och tappar inte av tändspolen på energi särskilt snabbt när den oscillerar, därför hjälper extra seriemotstånd här för att förkorta tiden och även dämpa bort radiostörningar från högfrekventa parasitoscillationen som skapades av själva överslagsstarten/knäppen
Med kobbarledare och därmed ingen motstånd i högspänningskanalen fick jag fina gnistar men de slog bara hål i kartongen, när jag satte i motståndet fattade kartongen eld direkt.
Och ja, man kan experimentera med en konding på primärsidan, i min tändning var det bäst utan.
victor_passe: jag tror att du inte riktigt har fattat vad vi menar med att kopplingen är alldeles fel men jag vill fasthålla att din koppling begränsar det möjliga output från tändspolan allvarligt. Kanske därför att du kör med dubbla?
Och ja, man kan experimentera med en konding på primärsidan, i min tändning var det bäst utan.
victor_passe: jag tror att du inte riktigt har fattat vad vi menar med att kopplingen är alldeles fel men jag vill fasthålla att din koppling begränsar det möjliga output från tändspolan allvarligt. Kanske därför att du kör med dubbla?
-
victor_passe
- Inlägg: 2436
- Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
- Ort: Kungsbacka
har du tilläcklig kapacitans i trissa och kablar till och ifrån och lite inne i tändspolen så kan det vara sammanlagt tillräckligt för din koppling.
Om det 'bara' slog hål i kartongen så hade du förmodligen mer drag i blixten eftersom den instantförgasade pappret - medan med motstånd så är blixten vekare och ger mindre punktvärme som gör att pappret värms upp och börja brinna istället...
Om det 'bara' slog hål i kartongen så hade du förmodligen mer drag i blixten eftersom den instantförgasade pappret - medan med motstånd så är blixten vekare och ger mindre punktvärme som gör att pappret värms upp och börja brinna istället...
xxargs: MED motståndet var hålet direkt (också) där ändå MEN gnistan höll så länge att den faktisk kunde avge energi... Jag väljer att kalla det impedansanpassning vilket man ju gör för att få bäst energiöverförning.
victor_passe: en "vanlig" transistor är bipolär och styrs med ström på basen, MOSFET är spänningsstyrd.
Det största problem med din koppling är att du använder transistorn som emitterföljare, detta ger så kraftiga begränsningar att du inte ens kan tänka dig effekten om du körde med tändspolen på kollektorn.
Du skulle ganska säker kunde nöja dig med 1 tändspole.
victor_passe: en "vanlig" transistor är bipolär och styrs med ström på basen, MOSFET är spänningsstyrd.
Det största problem med din koppling är att du använder transistorn som emitterföljare, detta ger så kraftiga begränsningar att du inte ens kan tänka dig effekten om du körde med tändspolen på kollektorn.
Du skulle ganska säker kunde nöja dig med 1 tändspole.
-
victor_passe
- Inlägg: 2436
- Blev medlem: 28 januari 2007, 18:45:40
- Ort: Kungsbacka
