Min kamera vill inte fungera på batterier
Min kamera vill inte fungera på batterier
Hejsan har en liten fråga. Jo det är så att min kamera inte gillar batterier och vill därför inte fungera, den har ett hål där man ska kunna koppla in extern adapter, men tyvärr har jag inte den och undrar hur man kan göra för att lösa det.
Kamera spec: 3,3 V extern, 3,3 V 2500mA batteri
Har en adaper som är 5 V 300mA hur kan jag lösa detta om det äns går?
Sorry om den ligger fel, då är det bara för mod att flytta!
Kamera spec: 3,3 V extern, 3,3 V 2500mA batteri
Har en adaper som är 5 V 300mA hur kan jag lösa detta om det äns går?
Sorry om den ligger fel, då är det bara för mod att flytta!
- JimmyAndersson
- Kontakt:
I mitt kamera finns det en liten brytare i batterirummet, när man använder vanliga AA-batterier är den opåverkad men om man köper ett laddningsbart paket finns det en liten "flärp" som påverkar den, detta för att laddningsbara (NiMH) har lägre spänning än alkaliska och då får den ändra "tom batteri" referensen.
Jag har av den anledning strippat det lithium-batteri som följde med då jag inhandlade kameran, det satt nämligen i en liten plastram som jag har återanvänd, på utsidan har jag limmat fast en liten träbit som aktiverar brytaren.
Så jag tar helt vanliga laddningsbara NiMH AA-ackumulatorer (2 st) och petar in i den plasthållare och sätter i, ackumulatorerna hade jag liggande och det fungerar kanonbra.
Kameran är i övrigt en Kodak Z650.
Jag har av den anledning strippat det lithium-batteri som följde med då jag inhandlade kameran, det satt nämligen i en liten plastram som jag har återanvänd, på utsidan har jag limmat fast en liten träbit som aktiverar brytaren.
Så jag tar helt vanliga laddningsbara NiMH AA-ackumulatorer (2 st) och petar in i den plasthållare och sätter i, ackumulatorerna hade jag liggande och det fungerar kanonbra.
Kameran är i övrigt en Kodak Z650.
Ptja det är ju möjligt att det kan vara problemet. Jag har dock ingen aning om hur mycket ström din kamera drar. Du kan ju alltid prova med en LDO efter din adapter.
http://www.elfa.se/pdf/73/732/07326646.pdf
http://www.elfa.se/pdf/73/732/07326646.pdf
Som det sagt så kan det vara knas med batterier.
Det låter kanske som en dum fråga men: Har du kollat att din kamera ska gå att använda med den typ batterier du har? Låter som det kan vara problem med brytaren som nämnts tidigare? GP 1300 är ju laddningsbara NiMH-batterier och de brukar ligga mellan 1.1-1.2V. Din kamera kanske förväntar sig alkaliska batterier? De börjar på 1.5V eller så och sjunker sedan ganska långt ner när de är helt slutkörda.
Det låter kanske som en dum fråga men: Har du kollat att din kamera ska gå att använda med den typ batterier du har? Låter som det kan vara problem med brytaren som nämnts tidigare? GP 1300 är ju laddningsbara NiMH-batterier och de brukar ligga mellan 1.1-1.2V. Din kamera kanske förväntar sig alkaliska batterier? De börjar på 1.5V eller så och sjunker sedan ganska långt ner när de är helt slutkörda.
Har den börjat ogilla batterier nu eller har det varit så tidigare???
Jag hadde problem med min canon. Den larmade "byt batterier" även om batterierna va helt nya. det visade sig att på ett annat ställe på kameran fanns ett litet klockbatteri som håller minnet (datum m.m) och det va det batteriet som va slut, men det va samma larm....
Jag hadde problem med min canon. Den larmade "byt batterier" även om batterierna va helt nya. det visade sig att på ett annat ställe på kameran fanns ett litet klockbatteri som håller minnet (datum m.m) och det va det batteriet som va slut, men det va samma larm....
Jag vet faktis inte när det började, den var så när jag fick den, laddade batterierna och stoppade i dom, kunde ta 2-3 bilder sen står det Batteri low och sen stängs den av, men det konstiga är att jag kan sätta på kameran igen och ta 2-3 bilder till typ 20 ggr, så det är inte batterierna som är slut. har märkt att datum märkning på bilderna inte stämmer med dagens datum, ska kolla i den om jag ser nått annat batteri.