Min kamera vill inte fungera på batterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Seiko89

Min kamera vill inte fungera på batterier

Inlägg av Seiko89 »

Hejsan har en liten fråga. Jo det är så att min kamera inte gillar batterier och vill därför inte fungera, den har ett hål där man ska kunna koppla in extern adapter, men tyvärr har jag inte den och undrar hur man kan göra för att lösa det.

Kamera spec: 3,3 V extern, 3,3 V 2500mA batteri

Har en adaper som är 5 V 300mA hur kan jag lösa detta om det äns går?

Sorry om den ligger fel, då är det bara för mod att flytta!
peter555

Inlägg av peter555 »

Varför skulle den gilla extern matning om den inte gillar batterier ?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Seiko89:
"Sorry om den ligger fel, då är det bara för mod att flytta!"

Men det är bättre om man tänker till lite och lägger tråden rätt från början. :roll:
Nu är iallafall tråden flyttad..
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

Jo det kan nog bero på att dom batterierna jag har är inte specade till 2500mA utan bara 1300 eller nått, så den håller på att strula med mig, så jag tänkte att jag kunde använda extern adapter för att kunna ta foto nu utan att behöva köpa batterier för flera hundra.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I mitt kamera finns det en liten brytare i batterirummet, när man använder vanliga AA-batterier är den opåverkad men om man köper ett laddningsbart paket finns det en liten "flärp" som påverkar den, detta för att laddningsbara (NiMH) har lägre spänning än alkaliska och då får den ändra "tom batteri" referensen.

Jag har av den anledning strippat det lithium-batteri som följde med då jag inhandlade kameran, det satt nämligen i en liten plastram som jag har återanvänd, på utsidan har jag limmat fast en liten träbit som aktiverar brytaren.

Så jag tar helt vanliga laddningsbara NiMH AA-ackumulatorer (2 st) och petar in i den plasthållare och sätter i, ackumulatorerna hade jag liggande och det fungerar kanonbra.

Kameran är i övrigt en Kodak Z650.
peter555

Inlägg av peter555 »

Ptja det är ju möjligt att det kan vara problemet. Jag har dock ingen aning om hur mycket ström din kamera drar. Du kan ju alltid prova med en LDO efter din adapter.

http://www.elfa.se/pdf/73/732/07326646.pdf
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

Icecap det kan ligga nått i det du säger, jag använder mig av GP 1300 batterier och min kamera är HP Photosmart M417.

Dock är mina batterier vanlia AA och inte ett paket.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Mitt kamera kan köra med "vanliga" AA batterier, jag kan även köra på laddningsbara men bara kort tid om brytaren inte aktiveras.
Användarvisningsbild
Rohan
Kontakt:

Inlägg av Rohan »

Som det sagt så kan det vara knas med batterier.

Det låter kanske som en dum fråga men: Har du kollat att din kamera ska gå att använda med den typ batterier du har? Låter som det kan vara problem med brytaren som nämnts tidigare? GP 1300 är ju laddningsbara NiMH-batterier och de brukar ligga mellan 1.1-1.2V. Din kamera kanske förväntar sig alkaliska batterier? De börjar på 1.5V eller så och sjunker sedan ganska långt ner när de är helt slutkörda.
bearing

Inlägg av bearing »

Min bror har en gammal digitalkamera från HP. Den går inte på annat än fräsha alkaliska batterier av bra kvalitet. Biltemas alkaliska eller uppladdningsbara duger inte.
Borre

Inlägg av Borre »

Detta står i manualen:
"Your camera uses two AA batteries. For best results, use
Energizer Lithium AA or rechargeable Nickel Metal Hydride
(NiMH) AA batteries."

En snabb koll och jag såg inget om någon "brytare" eller annan inställning för olika batterier.
Användarvisningsbild
Bosen
Kontakt:

Inlägg av Bosen »

Har den börjat ogilla batterier nu eller har det varit så tidigare???

Jag hadde problem med min canon. Den larmade "byt batterier" även om batterierna va helt nya. det visade sig att på ett annat ställe på kameran fanns ett litet klockbatteri som håller minnet (datum m.m) och det va det batteriet som va slut, men det va samma larm....
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

Jag vet faktis inte när det började, den var så när jag fick den, laddade batterierna och stoppade i dom, kunde ta 2-3 bilder sen står det Batteri low och sen stängs den av, men det konstiga är att jag kan sätta på kameran igen och ta 2-3 bilder till typ 20 ggr, så det är inte batterierna som är slut. har märkt att datum märkning på bilderna inte stämmer med dagens datum, ska kolla i den om jag ser nått annat batteri.
Användarvisningsbild
Seiko89

Inlägg av Seiko89 »

öppnade kamera och hittade ett litet batteri som låg på 2,27V men det var fastsatt och man kunde inte ta ut det, vet inte om det är det som kan vara slut eller inte, men någon som har nått svar till min fråga högst upp? om det går att fixa 5V 300mA så det passar min kamera 3.3V?
peter555

Inlägg av peter555 »

Du fick ju ett svar vilken regulator du ska använda.
Skriv svar